2020.01.04. 06:45
Kecskeméti riport a Győrbe érkező tizenhét Mercedes-buszról – fotók
„A győri buszpark 2020 januárjától 17 német márkájú Mercedes busszal erősödik” – közölte a Volánbusz (Kisalföld, 2019. december 6.). A Győrbe vezényelt járművek fél éve „álltak csatasorba” és mostanáig Kecskeméten szállították az utasokat. Zátonyi Gergely, a Győribuszok.hu szerkesztője a Mercedes-buszok apropóján útnak indult a „Hírős városba”.
70 milliós buszok
A győri szakújságíró megtekintette a kisalföldi megyeszékhelyre érkező 17 Mercedes-buszt, illetve kecskeméti buszsofőröket faggatott a velük kapcsolatos tapasztalataikról.
„A Volán Buszpark Kft. 2018-ban írt ki tendert 50 darab szóló, kéttengelyes, alacsonypadlós városi autóbusz lízingelésére. A közbeszerzést az Inter Traction Electrics Kft. nyerte, melynek eredményeképp 50 darab új Mercedes-Benz Conecto Next Generation típusú járművet szállíthatott az azóta Volánbuszba olvadt DAKK Zrt. és a KMKK Zrt. részére 2019 áprilisában. Az 50 darab új Mercedes-buszból 17 Kecskeméten kezdte szállítani az utasokat. A szóban forgó járművek darabára 70 millió forint volt” – kezdte Zátonyi Gergely.
Kecskemétről érkezik tizenhét Mercedes-busz Győrbe
Előrelépés
A buszok „R”-es rendszáma jól mutatja: alig valamivel több mint fél éve kezdték „pályafutásukat”. Az alföldi városban eddig 35-40 ezer km-et futottak, ami buszok esetében „kezdő köröket” jelent. A Volánbusz azért vezényli Győrbe a 17 új járművet, mert Kecskeméten az önkormányzat saját tulajdonú céget hívott életre a helyi közösségi buszközlekedés szervezésére.
„Látván a Győrbe érkező buszokat, minőségi előrelépésről beszélhetünk. Az köztudott a győri buszokról, hogy nyáron melegük van, télen pedig fáznak az utasok. Meglepő és szokatlan volt, hogy felszálltam az egyik Mercedes-buszra Kecskeméten és rögtön melegem lett kabátban. Ezeken a járműveken télen-nyáron pontosan szabályozható a hőmérséklet, mindegyiket klímával szerelték. A buszok belső kialakítása igényes, az ülések kényelmesek” – hallottuk Zátonyi Gergelytől.
A járművekbe Euro VI-os környezetvédő motort, automatikus sebességváltót és a lassítás közben keletkező mozgási energiát elektromos árammá átalakító egységet építettek. Igaz, a szóban forgó, Törökországban gyártott Mercedesek valamennyivel többet fogyasztanak, mint a Győrben és Mosonmagyaróváron készült, könnyűszerkezetes Credo-buszok.
Buszvezetők hiánya
„Három kecskeméti buszvezetővel volt lehetőségem hosszabban beszélni, mindegyikük pozitívan nyilatkozott a Mercedes-buszokról. Ketten azt is elárultak, hogy akik jelenleg vezetik a Mercedeseket Kecskeméten, a Volánbusz támogatásával Győrbe költözhetnek. Ez a lehetőség nyilván a fiatal buszvezetőket érdekli. Akik már családot alapítottak, inkább helyben maradnak kenyeret keresni” – tudtuk meg a szakújságírótól. Győrben jelenleg 51 szóló busz közlekedik, ezek közül a megbízhatatlan, sok hibával közlekedő járműveket cserélik majd a Mercedesekre.
A csuklós járműpark fele a jól ismert, klasszikus Ikarus 280-as típusból tevődik össze. „A csuklós buszok helyzete rendkívül összetett kérdés Győrben. Ezek a buszok 1983 és 1993 közötti évjáratúak, ám a téli fagyok idején nem velük volt elsősorban gond az utóbbi években. A teljes kép érdekében hangsúlyozni kell: a győri csuklós Ikarusok nagyrészét az ezredforduló környékén újjáépítették, akkor nagygenerálon estek át. Magyarán jócskán `fiatalabbak´, mint amit a hivatalos évjáratuk mutat” – elemzett Zátonyi Gergely.
Előrelépés
Egy biztos: jövő júliustól további huszonkét új járművet állít csatasorba a Volánbusz a kisalföldi megyeszékhelyen. Jelenleg a győri buszok átlagéletkora 20 év, vagyis óriási előrelépést jelent a januári és júliusi „flottafrissítés” a városban.