2020.02.01. 07:01
A két ménfőcsanaki állomás közül csak az egyiknél lassítanak a vonatok
A Kisalföld tavaly év végén írt arról (2019. december 10.), hogy Győr elővárosi vonatközlekedése nyert az új menetrenddel. Így csúcsidőben már akad közösségi, környezetkímélő alternatívája a zsúfolt 83-as főútnak. Igaz, a ménfői állomáson egyetlen vonat sem áll meg. Utánajártunk az okoknak.
2020.01.29. Gyõr elõvárosi közlekedése, torlódás a 83-as fõúton, Fotó: Csapó Balázs Kisalföld
Kis lépés
Mindenki előtt ismert tény: a 83-as főúton csúcsidőben lépésben halad a forgalom, rengeteg a koccanás itt. A busz 45 perc alatt ér Ménfőcsanakról a városközpontba – a vonat 13-15 perces menetidejével szemben. A tavaly év végén életbe lépett vasúti menetrenddel pozitívan „bírálta felül” 2018-as határozatát a MÁV. Így kis lépésben esélyt kapott a közösségi közlekedés az autókkal szemben a főút győri szakaszán.
Hátrányban a ménfőiek
A Pápa irányából reggel érkező vonatok közül óránként lassít az összes szerelvény Ménfőcsanak-Felső állomás előtt. Az első vonat 4:45-kor, a második 5:52-kor, a harmadik 6:56-kor, a negyedik 7:38-kor gyűjti össze a ménfőcsanaki utasokat. „Nem állnak meg azonban a szerelvények a ménfői állomáson” – hívta fel a figyelmünket Pintér Imre. (Bár az említett állomáson „Ménfőcsanak” neve olvasható az épületen, a helyiek a köznyelvben „ménfői megállóként” emlegetik azt az állomást, amely 1929-ben már szerepelt a hazai menetrendben – a szerk.)
Olvasónk szerint azért is érinti hátrányosan a mostani helyzet a ménfőiket, mert Csanakra több busz jár. A MÁV sajtóosztályát megkérdeztük, diplomatikus válaszban leszögezték: „korábban Ménfőcsanak-Felső megállóhelyen napi 12 vonat állt meg. Ezzel szemben az új menetrend bevezetése óta 22 vonat áll meg itt”. Ez tény – a ménfőiek kérése a következő menetrend szerkesztésekor kerülhet előtérbe.
Realitás és ideális megoldás
Addig elemezzük a helyzetet. Ménfőcsanak-Felső megállóhelyen, amely a Veres Péter utcánál található, átlagosan két óránként – csúcsidőben sűrűbben – állnak meg a vonatok. Ennek oka: Celldömölk és Győr között a menettartamba több lassítás nem fér bele Győr-Ménfőcsanakon. A két ménfőcsanaki megálló közül azért eshetett a választás a kisalföldi megyeszékhelyhez közelebbire, mert a vonzáskörzetében többen laknak.
Továbbá itt sokkal több buszos átszállási lehetőség is van. Az ideális megoldás az lenne, ha a személyvonatokat mindkét ménfőcsanaki megállóhelyen igénybe lehetne venni.
Tanulmányok
A Veke és a győri önkormányzata megbízásából készített Főmterv-Envecon konzorcium szakmai tanulmánya is azt javasolta pár éve, hogy a Mediterrán lakópark közelében érdemes volna új, harmadik megállót alakítani. A Főmterv megvalósíthatósági tanulmánya szerint összesen hat győri városrészben létesülnének elővárosi vasúti állomások.
A terv szerint Adyvárosban, Marcalvárosban, Újvárosban (a Dunacenternél, részben P+R funkcióra), az Ipari Parkban, a 83-as úti áruházaknál, valamint Ménfőcsanakon az új lakóparknál kapnának helyet az új vasúti megállók. Ehhez komoly, több milliárdos vasúti infrastruktúra-fejlesztésekre lenne szükség Győr elővárosi közlekedésben, így ez csak hosszabb távon valósítható meg.
Ha bármelyik ménfőcsanaki vasúti megállóhelyen minőségi váróterem, P+R parkoló és autóbusz-forduló is létesülne, kiváló integrált közösségi közlekedést lehetne megvalósítani. Különösen, ha ehhez közös busz- és vasúti jegy párosulna.
Olvasói vélemények
„Iskolabuszokat kellene a gyerekeknek szervezni és jobb tömegközlekedést. Reggel 7 és 8 óra között nagyon nehéz Győrbe jutni, majd délután 16 órakor is bedugul a város. Sok gyereket autóval cipelnek a suliba és vissza, Régen ez nem így volt.” (Paul Mónika)
„Ménfőcsanakon a vasútnak kellene meghatározónak lennie. Győr elővárosi vasútvonalait ésszerű lenne fejleszteni, modern szerelvények, színvonalas megállók, műszakokhoz igazodó menetrend. Nem úgy, mint a mostani, ami hiába ütemes, az indulási idők a lehető legrosszabbak Celldömölk és Veszprém fele. Kombinált bérlet, ami érvényes Győr helyi járataira is. Ahol megoldható, legyen buszos ráhordás. Így nem az lenne, hogy egy autóban egy ember, biztos, hogy a dugók is kisebbek lennének.” (Nagy Laura)
„Nem csak a 83-as, minden bevezető főút, abnormálisan zsúfolt, s a belső utcák is a városban. Győriként fáj az ember szíve, amikor a végeláthatatlan autósorokat látja. Az emberek úgy gondolják, hogy saját autóval gyorsabban tudnak közlekedni. Pedig nem.” (Horváth Tibor)
„Egyértelműen a kötöttpályás (vonat vagy villamos) elővárosi közlekedésben látom a megoldást. Körvasút, ami legalább fél óránként jár és frekventált győri helyeken megáll. Ehhez azonban nem elég csak Győr, ez több tényezős egyenlet. Országos cégek, országos politikai vezetés egyöntetű támogatása kell a megvalósításhoz.” (Acsai Péter)
További Olvasói hozzászólásokat találnak a témában a Kisalföld Facebook oldalán.