Olasz életérzés két keréken

2020.01.13. 06:05

50 ezer külföldi bringás rajongót várnak Győr környékére a Giro idején

A magyar sporttörténetben az olimpiai sportágak dominálnak. Nálunk nincs olyan kultusza az országúti kerékpározásnak, mint Nyugat-Európában. Az utóbbi négy évtizedben a sportág csúcsát jelentő háromheteseknek köszönhetően az országúti kerékpározás az egyik legkeményebb profi sportággá vált. Olyan globális márkává, amely óriási üzlet szerte a világban. Nálunk is az lesz idén májusban.

Szeghalmi Balázs

Fotó: MTI

Fotó: DANIEL DAL ZENNARO

Csúcskategóriás sportverseny

Tavaly április óta tudjuk, hogy idén májusban Budapestről rajtol a Giro d’Italia olasz országúti kerékpáros-körverseny és további két szakaszon – a 2. nap Győrben lesz a befutó május 10-én – szintén nálunk tekernek a világ legjobbjai. A rendezés 7,7 milliárd forintjukba kerül a magyar adófizetőknek. Nem titok: a hatalmas összeg jelentős részét jogdíjként fizetjük az olasz szervezőknek. Puskás Öcsi legendás mondása („Kis pénz, kis foci – nagy pénz, nagy foci”) remekül szemlélteti a helyzetet.

Olyan csúcskategóriás sportversenyt vásároltunk, amiért nagyon mélyen kellett a zsebünkbe nyúlni. Az érem másik oldalán azonban rengeteget profitálhatunk. Várhatóan nemcsak rentábilis lesz a Giro hazánkban, hanem komoly profitot hozhat. Az olasz szervezők kétévente adják el a Nagy Rajtot (Grande Partenza) külföldi országnak, a „várólista” hosszú. Azért nem évente, mert a verseny hivatalos oldalán így is morognak eleget az olaszok a verseny „kiárusítása” miatt. Ez nem meglepő: a Giro 111 éves történetében szép számmal akadnak olyan olasz városok, települések, ahol eddig nem tette tiszteletét a „rózsaszín” karaván.

A két évvel ezelőtti Giro zárószakaszát az Örök Városban, Rómában rendezték.

400 ezer szurkoló egyetlen szakaszon

Vissza a pénzügyi részhez: 2014-ben Észak-Írországból rajtolt a mezőny. Északír statisztikák szerint minden befektetett font közel két és félszeresen térült meg úgy, hogy az olaszoknak hat éve is „vastagon fogott” a ceruzájuk. Hogyan? Röviden: döbbenetesek a Giro nézettségének számai. Tavaly öt kontinensen, 198 országban, 181 óra élő közvetítésben, 445 adásban nézték a versenyt. 2018-ban 818 millióan követték valamilyen médiumon keresztül figyelemmel a Giro d’Italiát.

„A helyszínen egyetlen szakaszon átlagosan 400 ezer ember szurkol” – jegyezte meg a győri prezentáción Révész Máriusz államtitkár, a Giro d’Italia magyarországi szervezőbizottságának elnöke. Ha matekozunk a NB I-es labdarúgó-mérkőzések fordulónkénti nézőszámával, meglehetősen sok hétvégével kell szoroznunk, hogy utolérjük egyetlen Giro-szakasz látogatottságát. Minden túlzás nélkül kijelenthetjük: május 10-én szűkebb pátriánkban, Győrben, Pannonhalmán gombostűt nem lehet majd leejteni a verseny útvonala mellett.

A holland Tom Dumoulin 3 éve nyerte a Giro összetett versenyét. A klasszis versenyző tavaly hatalmasat bukott vérző térddel 60 kilométert tekert a célig, de másnap már nem tudott rajthoz állni.

Sagan-faktor

Itt jön képbe a Sagan-faktor, ami csak fokozza majd az óriási tumultust. A szlovákok 2015-ös világbajnoka soha eddig nem indult még a Giro d’Italián – az utóbbi években amerikai szponzorai kívánságának megfelelően az azonos időben rendezett kaliforniai körversenyen tekert –, most hatalmas esélyük van a szlovák rajongóknak, hogy élőben lássák kedvencüket.

A Tour de France pontversenyének hétszeres bajnoka óriási ikon északi szomszédunknál. Az extravagáns sportoló annyit szerepel pozsonyi óriásplakátokon, mint nálunk a politikusok, támogatói köre több mint széles. A „Sagan-őrület” olyan szempontból fontos tényező a hazai bringásoknak is, hogy óriási versenyfutás várható a szabad szállásokért – különösen Győr környékén. Aki élőben szeretné látni a Girót, most kezdjen szállást foglalni. Ez a verseny már elstartolt.

Rózsaszín világ

Sajtótörténeti érdekesség is, hogy a La Gazzetta dello Sport indította útjára a Giro d’Italiát. A legendás olasz sportnapilap mindig rózsaszínben jelent és jelenik meg napjainkban, ezért a Giro d’Italia színválasztása, amely az egész világon védjegye a háromhetes körversenynek. Rózsaszín trikót hord az összetettben vezető bringás és a verseny arculatában is dominál a rózsaszín.

Azokon a magyarországi településeken, ahol 45–50 km/órás tempóban átrobog a karaván, most lehetőség van hasonló fesztiválhangulatra. A hazai szervezők versenyt is hirdettek: a 30 legjobb girós kreatív ötletet díjazzák. Az iskolák, üzletek, klubok, éttermek szintén részt vehetnek abban, hogy olaszosan csinosak legyenek az utcák és a közterületek. A tervezett akció rövid leírását az „info@girohungary2020” e-mail-címre juttathatják el.

Miután a versenyzők letekernek 200 kilométer körüli távokat, többnyire szívesen osztanak aláírásokat a rajongóknak.

Tápszentmiklós készül

Addig is megkérdeztük az egyik Győr környéki település, Tápszentmiklós polgármesterét, hogy ők mivel várják a világklasszis sportolókat. „Örülünk annak, hogy községünkön áthalad ez a népes mezőny. Hogy ehhez mi mit tudunk hozzátenni, azt még nem tudom, de egészen biztos, hogy valamivel készülni fogunk. Az utakkal kapcsolatban felkerestem a közútkezelőt és a napokban jó híreket kaptam. A Táp és Tápszentmiklós közti 1100 méteres szakasz nagyon rossz, mondhatom, balesetveszélyes. Ígéret van arra, hogy a verseny előtt az említett szakaszt rendbe teszik” – közölte Kovács József.


A bajnoki trófea. A Giro d’Italia verseny kupája. Fotók: MTI

A Giro és az iskolai KRESZ-oktatás

Időről időre felmerül, hogy a KRESZ-oktatás az általános iskolai tananyag része lehet. Tény, hogy a kötelező iskolai KRESZ-oktatás sokat javítana szegényes közlekedési kultúránkon. Győrben a szervezők bejelentették: a hazánkba látogató Giro apropóján idén áprilisban 200 ezer kisdiák tesz alapvizsgát közlekedési ismeretekből. A tanuláshoz könyv és munkafüzet készült. Ez lesz a Giro legfontosabb szemléletformáló kampánya itthon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!