Kisalföld logö

2019. 07. 17. szerda - Endre, Elek 14°C | 26°C Még több cikk.

Tisztázódott az autópálya építések rendszere

A kormány tegnapi ülésén úgy döntött, hogy a jövőben a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. helyett az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. kezében összpontosul az autópályák építtetése és az azokhoz szükséges pénzügyi források megszervezése. Az ÁAK-nak idén 300 milliárd, 2007-ig pedig újabb 300 milliárd forintra lesz szüksége.
A döntés értelmében az ÁAK átveszi az NA-tól az át nem adott, illetve folyamatban lévő sztrádafejlesztéseket. Ezzel a sztrádaépítés kikerül az államháztartásból, és nem növeli tovább annak hiányát. A jövőben az ÁAK az NA-val szerződik majd a kivitelezésre, azaz utóbbi hirdeti meg majd a vonatkozó közbeszerzéseket.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a döntés kapcsán közölte: a finanszírozási konstrukció lényege, hogy az útberuházásokhoz szükséges piaci alapú hiteleket például kötvénykibocsátáson keresztül, az ÁAK Rt. veszi fel, így lehet elérni, hogy ezeknek a beruházásoknak ne legyen költségvetési vonzatuk. Az előzetes becslések szerint az ÁAK-nak idén 300 milliárd, 2007-ig pedig újabb 300 milliárd forintos forrásra lesz szüksége.

Draskovics Tibor pénzügyminiszter a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy az ÁAK azt a 130 milliárd forintos összeget is hitelből finanszírozza majd, amit a költségvetésbe kell befizetnie. Az idei büdzsében ugyanis ekkora bevételei tétel szerepel a sztrádaberuházásokból. Az állam szerződést köt az ÁAK-val, és évente rendelkezésre állási díjat fizet a társaságnak, ami a beszedett autópályadíjakkal együtt fedezheti a hitelek törlesztését és a meglévő autópályák karbantartását.

Az állam közvetlenül nem vállal majd garanciát a szóban forgó hitelekre, kötvény-kibocsátásokra, de arra számít, hogy kedvező feltételekkel juthat forráshoz a sztrádatársaság. Kóka János elmondta továbbá, hogy 2006-ig 431 kilométer gyorsforgalmi út épül meg, és további 430 kilométer építéséhez kezdenek hozzá Magyarországon.

A miniszter szándéka szerint a sztrádák az eddigieknél olcsóbban épülnek majd, s ennek érdekében akár a műszaki tartalmat is módosítani fogják. A sztrádahasználatra jogosító matricák ára a jövőben sem emelkedik nagyobb mértékben, mint amennyit az inflációs és a bővülő hálózat indokol - tette hozzá Kóka.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Majdnem felrobbantotta a nagymamáját

Csaknem felrobbantotta a nagyanyját egy kémiai kísérleteket végző tizenéves fiú Nagy-Britanniában. Tovább olvasom