Kísért a múlt a Hegyalja úton, 25 ezer forint tudósítónknak

Győr - Nem véletlen, hogy ezúttal Paár Árpád lett a Kisalföld olvasó-tudósítója: az egyetemista fiatalember fél éve szemtanúja volt az év legdrámaibb közúti balesetének, amikor egy elszabadult vascső megölt egy édesanyát. Tegnap a Hegyalja úton, szinte méterre ugyanott egy 10 kilós vaslemez repült az útra – szerencsére ezúttal senkit sem sebesített meg.

Sudár Ágnes


A kritikán aluli Hegyalja út burkolatát végre felújítják. A rendelkezésre álló körülbelül 130 millió forintból három kilométeres szakaszt lehet rendbe tenni, erre várhatóan a jövő év második felében kerül sor.  De térjünk vissza a tegnap történtekhez...

„Paár Árpád vagyok, Győrben a Hegyalja úton élek. Ma reggel 9 óra körül egy hatalmas csattanásra és hangra lettem figyelmes. A hang egy része ismerős volt, az utcánkon keresztülhajtó személykocsik, kisteherkocsik, utánfutók platóján csattanó tárgyak hangjait hallottam ismét, ám ezúttal ezeket a hangokat követte egy nagy csattanás is. Lehetett hallani, hogy valami (ismét) leesett az útra. Az alig pár hónapja itt bekövetkezett szörnyű tragédia után  ismét ugyanabban a kanyarban, egy legalább 10 kilós fémlemez repült az útra. Ahogy kinéztem a csattanás hangjára, láttam, hogy egy piros utánfutóról esett le, de a tulajdonosa még csak nem is fékezett. A fémlemez az úttesten állt meg, pontosan a Győrújbarát felől érkezők keréknyomában. A hangokat hallva rögtön kisiettem az utcára segíteni, ugyanúgy, mint májusban..." – tájékoztatta lapunkat a szemtanú olvasó-tudósító, Paár Árpád.

 Biztosan sokan emlékeznek az év legmegrázóbb közúti balesetére: 2008. május 21-én kora reggel az úthibákkal teli Hegyalja úton egy platós Toyota furgon 47 éves győrújbaráti vezetője egy szál 6 méter hosszú vascsövet szállított faluja felé. A temetőtől mintegy 200 méterre lévő enyhe jobb kanyarban egy, az úton lévő gödör megdobta a járművet, s a csak egyik végén rögzített cső keresztbe fordult, majd lecsúszott a platóról. Szerencsétlenségére éppen akkor ért oda Renault Megane-jával  egy 43 éves, Ménfőcsanak felé tartó győrújbaráti asszony, a lezuhanó vascső dárdaként döfte át az autó szélvédőjét, majd belefúródott a többgyermekes édesanya fejébe, szétroncsolva azt. A vétlen vezető fel sem tudta fogni, mi történt, azonnal meghalt, majd a Renault irányítás nélkül a mintegy 50 méterre lévő villanyoszlopnak ütközött, s azt tőből kitörte. A nő hátsó ülésen utazó 6 éves kisfiát a mentők könnyebb sérülésekkel szállították kórházba.

Paár Árpád a balesettől néhány méterre él, így az elsők között ért az autóhoz. Nem felejti soha a kisfiú sírását, akit aztán átkísért a saját nővére házába: a mentők onnan vitték el a kisgyermeket a kórházba.

A fiatalember emiatt veti fel: „ha ugyanolyan szerencsétlen körülmények álltak volna össze, mint májusban, akkor ez a 10 kilós lemez a járdán közlekedőkre esik, vagy valaki ráhajt, esetleg félrerántja a kormányt, hogy ne hajtson rá, s ki tudja, milyen tragédia következett volna be ismét."

Olvasó-tudósítónk kérdéseket is feltesz: „A Hegyalja út minősége nagyon rossz, de miért nem lehet legalább az útnak ezt az érintett 20–30 méteres szakaszát kijavítani? Miért kell megvárni, hogy még több tragédia történjen? Bár nyilván az emberi felelősségtudaton is múlik, mert valószínű ez is elkerülhető lett volna normális rögzítés és sebesség mellett."

A baleset, majd a rendőrségi vizsgálat lezárásakor (Vádemelést javasol a rendőrség – Kisalföld, 2009. augusztus 12.) lapunk is felvetette ezt a kérdést, az ígéretek után azonban most már konkrétumokról is beszámolhatunk: a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács döntése értelmében felújítják az utat. Tóth Gábor programfejlesztési igazgató a Kisalföld kérdésére elmondta: körülbelül 130 millió forintból három kilométeres szakaszt lehet rendbe tenni, erre várhatóan a jövő év második felében kerül sor. 

Érdemes a döntés hátterét is tudni: a Regionális Fejlesztési Tanács augusztus 29-én döntött arról, hogy a Ménfőcsanak–Győrújbarát–Nyúl közötti 8311-es út felújítását beteszi a 2009–2010-es akciótervbe. Az RFT a megyei útfelújítások között az első helyre tette a ménfőcsanaki szakaszt, de régiós szinten is az első háromba sorolta. Éppen ezért biztos abban Tóth Gábor, hogy az uniós pályázatok között befutó helyen lesz ez a beruházás, s mivel az ilyenkor kötelező papírmunkák körülbelül fél évig tartanak, ezért úgy számol, hogy jövő nyáron akár el is kezdődhetnek a munkák.


Olvasó-tudósítónk írta:

Paár Árpád vagyok, Győrben a Hegyalja úton élek. Ma reggel 9 óra körül egy hatalmas csattanásra és hangra lettem figyelmes. A hang egy része ismerős volt, az utcánkban keresztülhajtó személykocsik, kisteherkocsiik, utánfutók platóján csattanó tárgyak hangjait hallottam ismét, ám ezúttal, ezeket a hangokat követte egy nagy csattanás. Lehetett hallani, hogy valami (ismét) leesett az útra. Alig pár hónapja az itt bekövetkezett szörnyű tragédia után (egy asszony halt meg, egy leeső vascső következtében) ismét ugyanabban a kanyarban egy legalább 10 kg-os fémlemez repült az útra. Ahogy kinéztem a csattanás hangjárara, láttam, hogy egy piros utánfutóról esett le, de a "tulajdonosa" mégcsak nem is fékezett. A hangokat hallva rögtön siettem ki az utcára segíteni, ugyanúgy, mint májusban. A fél cm vastag fémlemez az úttesten állt meg, pont a Győrújbarát felől érkezők keréknyomjában.



Felvetődik a kérdés, hogyha ugyanolyan szerencsétlen körülmények álltak volna össze, mint májusban, akkor ez a 10 kg-os lemez a járdán közlekedőkre esik, vagy valaki ráhajt, esetleg félrerántja a kormányt hogy ne hajtson rá erre a tárgyra, ki tudja milyen tragédia következett volna be ismét!



A Hegyalja út minősége nagyon rossz, de miért nem lehet legalább az útnak ezt az érintett 20-30 méteres szakaszát kijavítani? Miért kell megvárni, hogy még több tragédia történjen? Nyílván az emberi felelősségtudaton is múlik, mert valószínű ez is elkerülhető lett volna normális rögzítés és sebesség mellett.


Csatoltam a fémlemez képeit, látható, hogy nem egy kis fémdarabról van szó. A lemezt én húztam félre az úttestről, és ugyan a fényképek így nem teljesen "hitelesek", tekintve az út forgalmát, nem akartam azt visszahelyezni az útra.



Véleményem szerint megérné ezzel a témával foglalkozni egy kicsit, mert csak az ebben a kanyatban élők tudjuk, hogy milyen veszélyek leselkednek az itt közlekedőkre.

Üdvözlettel: Paár Árpád

var so = new

SWFObject("http://csp.picsearch.com/players/mediaplayer.swf?customimage=http%3A//csp.picsearch.com/img/p/B/_/4/thumb_pB_4iem-_GTUaTTLjYFG0Q/5.jpg&playlist=http%3A//csp.picsearch.com/playlist%3Fauth%3DvMw09AxZA170wjvPH_PSb9p7GMbX8GQ3itkUzfumTQPKkLan2YuDz1NOdrA-KL2D8ophbWcGnfamFMm7M_A39KZ-O60SJRTc9aeFM0dorkgU7k82qvveUHJOyT9N-g6Ik2Au33zFIowNRXKGdOFSQkSHCCjyYih9A9fKGgy0nTTAHJsRmq_caxM2VsOLkexB5_EV5fmiLXFH_6iE2f9WYyASqcAHYpTZ&fullscreenpage=fullscreen%3Fpermaid%3DpB_4iem-_GTUaTTLjYFG0Q&fsreturnpage=main%3Frequest%3Dframe%26permaid%3DpB_4iem-_GTUaTTLjYFG0Q&repeat=list&allowfullscreen=true&", "mediaplayer", "420", "352", "8", "#F5F5F5");

so.addParam("quality", "high");

so.addParam("width", "420");

so.addParam("height", "352");

so.addParam("allowScriptAccess", "always");

so.addParam("allowFullScreen", "true");

so.write("pB_4iem-_GTUaTTLjYFG0Q");

// ]]>

Videó: Cseh Róbert

Jövőre meglesz az út

A Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács döntése értelmében
felújítják a tudósítónk által jelzett utat. De mikor? A Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség programfejlesztési igazgatója, Tóth Gábor máris megadja a választ az először még költőinek tűnő kérdésre: az utat - pontosabban annak 3 kilométeres szakaszán - jelen állás szerint jövőre, várhatóan az év második felében felújítják, mégpedig 130 millió forintból. Ez a lényeg.

Érdemes persze a hátteret is tudni: a Regionális Fejlesztési Tanács augusztus 29-én döntött arról, hogy a Ménfőcsanak-Győrújbarát-Nyúl közötti 8311-es út felújítását beteszi a 2009-2010-es akciótervbe. Az RFT a megyei útfelújítások között az első helyre tette a "gyilkos" szakaszt, de régiós szinten is az első háromba sorolta. Éppen ezért biztos abban Tóth Gábor, hogy az uniós pályázatok között befutó helyen lesz ez a beruházás, s mivel az ilyenkor kötelező papírmunkák körülbelül fél évig tartanak, ezért úgy számol, hogy jövő nyáron akár el is kezdődhetnek a munkák. Úgy legyen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában