2019. 06. 18. kedd - Arnold, Levente 18°C | 26°C Még több cikk.

Először találtak az utolsó jégkorszakból megőrződött ősi tengervizet

Először találtak az utolsó jégkorszakból megőrződött ősi tengervizet - közölték amerikai kutatók. A Chicagói Egyetem tudósai vezették azt a tudományos missziót, amely először talált közvetlen maradványokat: az Indiai-óceán közepén lévő kőzetformációkban bukkantak a jégkorszakra visszavezethető tengervizet tartalmazó üregekre - olvasható a PhysOrg.com tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

Korábban közvetett nyomok, például korallfosszíliák és a tengerfenék üledékében talált kémiai ismertetőjegyek alapján rekonstruálhatták az utolsó jégkorszak tengervizét. "De minden jel szerint úgy tűnik, hogy most konkrét mintánk van ebből a 20 ezer éves óceánból" - mondta Clara Blättler, a Chicagói Egyetem kutatója.

Blättler és csapata a Maldív-szigetek mészkőüledékében végzett egy hónapos kutatássorozata során tette a felfedezést. A kőzetek vizsgálatával azt kutatták, hogyan alakult ki az üledék a területen.

Amikor műszereikkel kivonták a kőzetben található vizet, az előzetes teszteredmények kimutatták, hogy a víz sós, jóval sósabb, mint a normál tengervíz. További laboratóriumi vizsgálatokkal elemezték a vizet alkotó kémiai elemeket és izotópokat. Minden adat egy dologra utalt: a víz nem mai óceánból származik, hanem egy korábbi korszak utolsó maradványa, mely lassan áramolt át a kőzeten.

A kutatók célja az utolsó jégkorszak rekonstruálása, mivel annak klímája és időjárása a maitól nagyon eltérő mintát követett. Ennek megértése fényt deríthet arra, hogyan fog viselkedni a bolygó klímája a jövőben. "A klímáról alkotott minden modellnek képesnek kell lennie a múlt eseményeinek pontos megjóslására is" - mondta Blättler. A szakértő szerint az eredmények arra utalnak, hogy másutt is találhatnak ilyen ősi vizet rejtő üregeket.

Szenzációs felfedezést tettek magyar agykutatók