2019. 07. 19. péntek - Emília 17°C | 29°C Még több cikk.

A gorillák különleges módon foglalkoznak halott társaikkal

A tudósok megfigyelték, hogy a gorillák néha órákra összegyűltek egy-egy halott állat körül, szemlélték, szagolgatták, babusgatták és nyalogatták.
A gorillák különleges módon foglalkoznak halott társaikkal - állapította meg egy tudományos kutatás, amely ennek a viselkedésnek a veszélyeire is figyelmeztetett. Ruandában és Kongóban a tudósok megfigyelték, hogy a gorillák néha órákra összegyűltek egy-egy halott állat körül, szemlélték, szagolgatták, babusgatták és nyalogatták.

Néhányan agresszív viselkedést is mutattak. A PeerJ folyóiratban megjelent tanulmány szerint azonban ez az érdeklődés kevéssé függött attól, hogy a halott gorilla korábban tagja volt-e a csoportnak vagy sem. A Dian Fossey Gorilla Alapítvány, a Kaliforniai Egyetem, az Uppsalai Egyetem és a Kongói Természetvédelmi Intézet kutatói a ruandai Vulkán Nemzeti Parkban élő hegyi gorillák viselkedését figyelték meg és vették filmre két gorilla halálát követően. Mindkét példány feltehetően az idős korával kapcsolatos betegség miatt pusztult el. A kongói Nemzeti Parkban egy keleti gorillacsapat viselkedését tanulmányozták egy gorilla halálát követően.
Forrás: pixabay
A kutatók várakozásaival ellentétben minden esetben nagyon hasonló viselkedést tapasztaltak a halott gorillával kapcsolatban, függetlenül attól, hogy a gorillák szoros kapcsolatban álltak-e vele, vagy sem. A hegyi gorilláknál megfigyelték, hogy azok a gorillák töltötték a legtöbb időt az elhunyt gorilla mellett, amelyek a legközelebbi kapcsolatban álltak vele. Egy elhunyt nőstény fia például megpróbált szopni az emlőjéből, holott már kifejlett példány volt. A kutatók szerint ez a bánat jele lehet. A kongói keleti gorillák hasonlóan gondoskodóan viselkedtek egy halott hímmel, amely korábban nem volt része a csoportnak. A kutatók arra figyelmeztettek, hogy ez a viselkedés veszélyt jelenthet az állatokra. A halottakkal való kapcsolat révén elkaphatnak betegségeket. Az ebola-vírus Közép-Afrikában már több ezer gorillával végzett. Jelenleg Kongó keleti részén van ebola-járvány.

Elpusztult Báró, az ország legismertebb gólyája