Kisalföld logö

2019. 01. 21. hétfő - Ágnes -6°C | 1°C Még több cikk.

Dráma a soproni szakközépiskolában

A soproni Fáy-iskola második emeletén egy fehér ruhás alak az egyik osztályterem felé tart. Egy diák azt kérdezi: ˝Mi lesz itt, műtét?˝

A soproni Fáy-iskola második emeletén egy fehér ruhás alak az egyik osztályterem felé tart. Öltözéke nem mindennapi, a folyosón hallható, ahogy egy diák azt kérdezi: ˝Mi lesz itt, műtét?˝

Nyári Arnold belép a 11. A osztályba, bemutatkozik, majd beszélgetni kezd a tanulókkal. Ötletelnek ruházatáról: mit jelenthet, miért van rajta. Különböző válaszok születnek: azért, mert festő, vegyvédelmis, tudós, bohóc. A diákok távolságtartóan méregetik a férfit, ám mikor megudják, hogy egy majd' két órás színdarabra invitálja őket, érdeklődésük megnő.  

A történetet egy tizennégy éves kamasz szemszögéből fogják látni a diákok, de ezenkívül semmilyen információval nem rendelkeznek arról, mi is következik tulajdonképpen.  Nyári Arnold leszögezi, hogy a srác, akit a darabban Mihálynak hívnak, normális. A társaság felnevet, valószínűleg azért, mert a férfit egyelőre nem nézik annak.

Fotó: Magasi Dávid
Fotó: Magasi Dávid

A csapat felkerekedik, s egy színházi kellékekkel, fényekkel felszerelt tanterembe érkezik. További három, különös ruházatú fazonnal találják szembe magukat. A társulatot ugyanis két nő, s két férfi alkotja, egyikük Nyári Arnold, aki Misike megformálója lesz.

A darab elkezdődik, majd egy 20 perc múlva hirtelen félbeszakad. ˝Mi van?˝- kérdezik a diákok maguktól, s társaiktól, mert az egészből nem értenek semmit, legalábbis semmi konkrétumot. A kérdés egyébként találó, ez az előadás címe is egyben.

A színészek két csapatra osztják a diákokat, akik így beszélgetnek arról, hogy mit láttak, mi történt. Érdekes válaszok, felvetések születnek, egészen mély, rejtett témák kerülnek felszínre. Van, amiben nem értenek egyet, ütköznek a vélemények. A tanulók megnyílnak, s együtt gondolkodnak az eseményekről. Ám továbbra sem értik az egészet.

A darab folytatódik, a diákok az előadás végén sem kerülnek közelebb a lényeghez, egészen másban gondolkodnak, mint amiról valójában szó van. A társulatvezető szerint ez nem baj, később megértik, a dolgok világossá válnak.

Az olvasó is joggal kérdezheti: ˝Mi van?˝

A diákok egy környezetvédelmi drámajátékot láttak, amely egy olyan tizenéves kamasz szemszögéből láttatja a világot, aki feltűnő érzékenységet, nyitottságot mutat a környezeti kérdések iránt.

A történet további szereplői a globális problémákkal nem sokat törődő családtagok és a környezetrombolást megtestesítő ˝sárkány˝. A cselekmény a felnőtté válás során előkerülő mikrokörnyezeti és egyéni problémákat ötvözi a globálisakkal, melyek kapcsán a felelősségvállalás kérdése kerül központba.

Fotó: Magasi Dávid
Fotó: Magasi Dávid

A színdarab megkísérli áttörni a generációs önvédelem falait: szándéka nem csak futólag megszólítani, hanem megdöbbenteni, elgondolkodtatni és cselekvésre késztetni a diákokat.

Megdöbbenteni, elgondolkodtatni egészen biztosan sikerült őket. Olyan témák merültek fel, amelyről keveset beszél a középiskolás korosztály, ilyen például a szülő-gyerek kapcsolat. Azt pedig az idő dönti el, ha megértik az előadás lényegét a tanulók, akkor cselekvésre mennyire bírja majd őket.


ÖKO-Pannon Nonprofit Kft, s a cél

Az ÖKO-Pannon Nonprofit Kft. a szelektív hulladékgyűjtés országos szintű koordinációjáért felel.

A szervezet már közel egy évtizede keresi azokat az eszközöket, amelyek segíthetnek közelebb hozni a középiskolás korosztályhoz a környezetvédelemmel és a szelektív hulladékgyűjtéssel kapcsolatos kérdéseket.

Az ÖKO-Pannon 2008-ban új programmal bővítette kommunikációs eszköztárát, és országos turnéra indította ˝Mi van?˝ című interaktív drámapedagógiai foglalkozását. A társulat azóta több mint 140 alkalommal lépett fel a darabbal különböző fővárosi és vidéki iskolákban, most csütörtökön pedig a soproni Fáy András Közgazdasági, Üzleti és Postai Szakközépiskolában.

A társulat

A Kacskaringók virtustársulat 2002-ben jött létre az ország legaktívabb drámapedagógusaiból. Tagjai gyermek- és diákszínjátszással, színházzal foglalkozó, országosan elismert szakemberek. Céljuk, hogy értő és érző, egyénileg és társadalmilag is felelős fiatalokat neveljenek, illetve, hogy a színházi nevelés módszerét minél több formában, minél több fiatalhoz, pedagógushoz és színházi szakemberhez juttassák el az országban.

A darab létrehozásában öt, a játékban négy társulati tag vesz részt: Hajós Zsuzsa – író, rendező; Csordás Anett – színész-drámatanár; Urbán Zsanett – színész-drámatanár; Egervári György – díszlettervező, színész-drámatanár; Nyári Arnold – projektvezető, színész-drámatanár. A darab valódi főszereplői azonban mégis maguk a diákok.

A kétórás foglalkozáson minden alkalommal legfeljebb negyvenen vesznek részt, tanáraik csak megfigyelőként vannak jelen.

Olvasóink írták

  • 13. Stickers 2011. február 15. 20:49
    „Karcsika, ha nem ismered a hátterét a történetnek, akkor szépen kérlek de arclepényed lapos és kussolsz.

    Nem a kevés gyerek miatt csináltak a két intézményből egyet, hanem mert a józsef halálra volt ítélve, és kellettek az épületei, ahogy a Fáy-é is amiből szállót akartak építeni, de ezt a régi Fáy-sok megtorpedózták sikerrel.

    Hogy mitől süllyedt le? Meg lehet nézni milyen nívós szakemberek kerültek ki a régi intézményből, erős szakmai háttérrel és tudással, és hogy egy ismert elem, aki most igazgató hogy züllesztette le a képzést közgazdaságtanról marketingre. Merthogy az egyetemnek szemet szúrt egy túl erős közgazdasági intézmény.

    Az új nevet meg nem az intézmény kérte, egyszerűen ez lett.
    Ismerd a valódi háttértörténetet aztán okoskodj. Ha nem voltál Fáy-s, akkor meg bele ne merj szólni ebbe a témába.”
  • 12. quaestor 2011. február 14. 18:19
    „6. Filtec 2011.02.12. 20:31

    Bocsi, csak a kérdés feltevésből nem ez jött le.
    Még egyszer bocsika :)”
  • 11. Karcsika 2011. február 14. 16:50
    „10. Stickers 2011.02.14. 14:10

    Én is hallottam, hogy a postások is ott vannak.
    2 iskolából csináltak egyet, mert kevés volt a gyerek. Inkább így, mint hogy bezárják őket!

    Mitől lesüllyedt hibridintézmény?
    Valami konkrétumot tudnál itt írni?

    A kioktatásról. Ha egy intézmény neve megváltozik, azt az intézmény kérte.
    Tanuljad meg az új nevét.

    Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Neked még mindig KÖJÁL?”
  • 10. Stickers 2011. február 14. 14:10
    „Nem hiszem, hogy rosszul tudom, csak egyszerűen nem ismerem el a józsefesek létjogosultságát. Nekem a Fáy mindig is Fáy András Közgazdasági Szakközépiskola marad, és nem pedig egy lesüllyedt hibridintézmény. A régi Fáyt kellene visszaállítani, nem pedig a postásokat ott képezgetni, ahol semmi keresnivalójuk nincs. Amúgy meg egy régi, igazi Fáyst talán nem kellene kioktatni. Nem egészséges.”
  • 9. Karcsika 2011. február 14. 10:57
    „7. Stickers 2011.02.14. 05:15

    Rosszul tudod az intézmény nevét.
    A mostani pontos név:

    Fáy András Közgazdasági, Üzleti és Postai Szakközépiskola

    www.fay.sopron.hu”
  • 8. Stickers 2011. február 14. 05:18
    „Amúgy én is Fáys voltam, de még az igazi, eredeti Fáys, aki a Pócsi utcába járt, tanult, érettségizett, ballagott. Tanult nyáron a vén gesztenyefák árnyékában, vagy ült kinn a többiekkel mint a verebek végig a korlát mellett. Amikor az ember szeretett bemenni, mert családiasan érezte magát, amikor az épület belseje és jellege mesélt. Nem úgy, mint a panelszörny. Amikor a Papréti tornacsarnokba mentünk át kitombolni magunk tornaórán, vagy futottunk coopert az udvaron. Vagy épp mentünk át a B épületbe ütemesen verni az írógépeket Scooter, meg a többi ütős zenére a Pászli tanárnő, vagy Biczó tanárnő keze alatt. És morogtunk, amikor a B épület földszintjén német órán hideg volt, mert nem kapcsolták be a fűtést. Amikor mindenki ismert mindenkit ,és a folyosókon is tele volt élettel intézmény. Sorolhatnám még, hogy milyen volt igazi Fáysnak lenni.”
  • 7. Stickers 2011. február 14. 05:15
    „Bocsánatot kérek, de az intézmény igazi neve: Fáy András Közgazdasági Szakközépiskola. Az, hogy néhány agyatlan barom a Fáy nyakába sózta a józsefet (szándékosan kisbetű), az a dühítő. Mert minek kell egy nívós intézményt lezülleszteni olyannal, aki még saját magát se tudta se eltartani, se fenntartani. Három épülete volt és mindegyiket tönkrevágta majdnem.

    Az ilyen hülyeségek helyett, inkább a nívós szakmai képzést kellene visszaállítani, mert 2000 óta hibrideket, vagy gyenge utánzatokat tudnak produkálni. A kereskedők, meg a bélyegnyalogató postások a kutyát nem érdeklik. Az igazi fáy közgazdasági volt és maradna is, de 2000-ben meghalt. Ez már nem fáy, csak olcsó utánzat.”
  • 6. Filtec 2011. február 12. 20:31
    „ 
     
    Re: #4. quaestor 2011.02.11. 23:38
     
     
    Tudtam, hogy mi a neve. Anno még én is oda jártam a Pócsi utcában.
     
    Az bosszant fel, hogy ebben az újságban NEM BÍRJÁK leírni egy intézmény pontos nevét.
    Ugye Szükösdi Judit, illetve ZsukÖsdy Julianna. 
     
     ”
  • 5. Andersen 2011. február 12. 06:51
    „Szuper ötlet és gratula az iskolának! Nem az első kezdeményezésük, ami eltér a megszokott oktatástól.”
  • 4. quaestor 2011. február 11. 23:38
    „Filtec kérdéseidre a válaszok:
    Sopronban.
    Szakközépiskola.
    De van: Fáy András Közgazdasági, Üzleti és Postai Szakközépiskola.”
  • 3. Filtec 2011. február 11. 17:43
    „Hol volt?
    Mi az a Fáy-iskola?
    Nincs annak normális neve?”
  • 2. jucuska40 2011. február 11. 14:14
    „de jóóóóó:)))”
  • 1. orchis 2011. február 11. 09:20
    „Gratula! Minden szempontból dícséretes kezdeményezés! Ezt a fajta módszert az oktatás során ha nem is rendszeresíteni, de gyakorivá kellene tenni.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tűztorony felújítás, Várfal sétány kialakítás - 545 millió forintért

A Stettin Hungária Magas és Mélyépítőipari Kft. végezheti a beruházást, amelynek keretében múzeumi… Tovább olvasom