2016.05.04. 06:22
Több autót már nem bír el a soproni utca - fotó
Egy új rendelet tervezet szerint csak akkor építhető családi-, vagy társasház Sopronban, ha lakóegységenként minimálisan két parkolót is kialakítanak.
Még tavaly döntött arról a soproni képviselő-testület, hogy felülvizsgálják a közgyűlés gépjármű elhelyezésre vonatkozó szabályzatát. Az erről szóló rendelet módosítást várhatóan a májusi ülésen fogadják el. Az anyag már majdnem kész, azt tizenhárom állami szerv is véleményezte.
Az önkormányzat célja, hogy a helyi sajátosságokat figyelembe véve a kialakítandó parkolók számát az országosan kötelezően előírtnál szigorúbban határozzák meg. Magyarázzuk, mit is jelent ez a bonyolultnak tűnő mondat. Azzal szinte minden városlakó tisztában van, hogy vannak olyan városrészek, ahol a közterületen parkoló autóktól nehézkes a közlekedés.
A családok jelentős része pedig nem egy, hanem kettő, vagy akár három autó tart, amikkel kényszerűségből közterületen parkolnak. Ezen a fronton tenne rendet a városvezetés.
A tervezet szerint a jövőben csak akkor lehet családi-, vagy hatlakásosnál kisebb társasházat építeni, ha lakásonként két parkolót is kialakítanak. A hatlakásosnál nagyobb társasházak esetében, városrészenként eltérő mértékű szorzót vezetnének be.
Ez lakásonként lehet 1, 1,25, 1,5, vagy 2. Amennyiben saját területen nem valósítható meg a várakozóhely, akkor lehetőséget biztosítanának arra, hogy a közterületből váltsák meg a hiányzó részt.
Ennek a már sűrűn beépített lakónegyedekben van jelentősége. Példának vegyünk egy nyolc lakásos társasházat, olyan környéken, ahol másfeles a szorzó. Hat lakásig marad a két kötelező, vagyis 12 parkoló.
A fennmaradó két lakásra pedig a 1,5-es szorzót kell alkalmazni, azaz összesen 15 parkolót szükséges kialakítani.
A szabályt az új lakást eredményező bővítés esetében is alkalmazni kell. Azaz, egy tetőtér beépítés csak akkor lenne elvégezhető, ha az építtető egyúttal parkolót is létrehoz.
Fontos, a parkolóhelye saját telken kell kialakítani. A társasházaknál a mélygarázst ajánlják. A családi házaknál szóba jöhet a garázs mellett például az udvari beálló is.
Lényeges, minden esetben figyelme kell venni a beépíthetőségi százalékot. Azaz a kettő épület együttesen nem haladhatja meg az előírt mértéket.
– Be kell látni, hogy Sopron építési szempontból betelt, gyakorlatilag elfogyott a belterülete – panaszolta az egyik építtető. – Ahogy az utca nem bír el több autót, úgy alig akad már beépíthető szabad terület. El kell gondolkodni azon, mi a célravezető: bent maradni a jelenlegi keretek között, vagy tovább terjeszkedni. Ez utóbbi esetében azonban külterületet kell bevonni. S nem mellesleg tanulni az elmúlt évtizedek hibáiból...