Sopron és környéke

2015.07.21. 10:33

Pusztacsaládi reptér - Több a kifutó, mint a repülő

Hazánkban 85 sportrepülőtér működik, köztük a pusztacsaládi, amelyet húsz éve adtak át, a megnyitón Farkas Bertalan űrhajós is részt vett.

Gosztonyi Miklós


Felemás képet mutat napjainkban a húsz éve átadott pusztacsaládi repülőtér. A négy kifutópálya közül a szerény forgalom miatt csak egyet működtetnek, üresen árválkodik az a huszonhárom szobás apartmanépület is, amely 1998-ban elkészült ugyan, de érdeklődés hiányában soha nem nyitották meg.

A ’90-es évek elején még várakozólistára kényszerültek a repülést tanulni vágyók, az utóbbi esztendőkben viszont alig páran szeretnének kisgépek pilótái lenni. Pedig az 1995 nyarán átadott repülőtér tulajdonosa, Hujber János annak idején optimizmussal tekintett a jövőbe.

– Akkor még élénk volt a repülés iránti érdeklődés. Az Univerzum Repülő Klubot 1994-ben jegyezték be Sopronban, s hozzánk társult a szombathelyi Ikarus klub, hogy együtt hatékonyabban használjuk ki repülési lehetőségeinket.

Összesen nyolcvanan voltunk, napjainkban alig tizenöten – mondta érdeklődésünkre Hujber János. Ő 1992-ben kezdett el repülni, s napjainkra már tizennégy típusú repülő vezetői engedélyével rendelkezik, közte a Cessna 210-essel.

Pusztacsaládi reptér – Hujber János nagy reményekkel indult húsz éve, az élet átírta számításait. Fotó: Magasi
Pusztacsaládi reptér – Hujber János nagy reményekkel indult húsz éve, az élet átírta számításait. Fotó: Magasi


– A kezdetek fényesnek ígérkeztek. A pilóták akkor évente száz üzemórát repültek. Most, akik maradtak, alig tudják a repülési jogosítvány megtartásához szükséges 10–15 üzemórát teljesíteni. Egy óra repülés ugyanis 30 ezer forintba kerül. Két évtizede 60 forint volt egy liter repülőbenzin s 2–3 millióba került egy kisebb motoros repülőgép, ez napjainkban 680 forintra, illetve 30 millió forintra ugrott – részletezte Hujber János.

– Az ezer négyzetméteres hangár már hosszú évek óta kihasználatlan. A húsz-huszonöt helyett csak két-három kisrepülő veszi igénybe. Ugyanakkor idén tavasszal Budapestre hívták a sportrepülőterek tulajdonosait. A szigorúbb biztonsági előírásokról tájékoztattak bennünket.

Kültéri kamerarendszer és riasztó telepítése, lézerkapu és villanypásztoros kerítés létrehozása ajánlott, ezek is több millió forint kiadást jelentenek. Pedig a pusztacsaládi reptér nem is fogadhat unión kívüli állampolgárt. Idén a magyar mellett francia, belga, osztrák, cseh, lengyel és szlovák gépek landoltak nálunk – összegzett Hujber János.     

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!