2016.05.18. 13:13
Nemzetiségi iskolák: döntések helyben
A soproni régióban négy iskola működik úgy, hogy fenntartója települési kisebbségi önkormányzat. A kópházi horvátok voltak az úttörők, őket követték a soproni, az ágfalvi és a fertőrákosi németek. A tapasztalatok egyértelműen pozitívak.
A kópházi Nakovich Mihály-iskola 2014-ben intett búcsút a Kliknek, s vált az ország első olyan oktatási intézményévé, amelynek települési horvát nemzetiségi önkormányzat a fenntartója.
A soproni régióban gyorsan kapcsoltak a németek is: a következő szeptemberben már nemzetiségi tanintézményként kezdték a tanévet a soproni Fenyő téri iskolában, valamint Fertőrákoson és Ágfalván is.
Azóta sem bánták meg a döntést az intézmények; a diákok, a pedagógusok is jól jártak, a tapasztalatok pozitívak.
Gyerekenként 160 ezer forint plusz jut évente a nemzetiségi, az egyházi és az alapítványi iskoláknak, s ez gazdasági stabilitást nyújt az intézményeknek. De korántsem csak a pénzről van szó...
A kópházi iskolának a települési horvát nemzetiségi önkormányzat a fenntartója. Biztonságot nyújtanak.
– Sokkal kiszámíthatóbb, tervezhetőbb így minden – foglalja össze a lényeget Sárközi Ágnes, a Kópházi Nakovich Mihály Általános Iskola igazgatója. – A Klik-fenntartás idején mindenfajta önállóságunkat elvesztettük. Amikor egy vihar elvitte a kapunkat, három hónapig tartott, míg megcsináltatták. A szakmai önállóság is csak elméletileg állt fenn, hiszen nem volt mellé pénzeszköz rendelve.
Ehhez képest most a döntések helyben történnek, gyorsan tudunk reagálni, sokkal nagyobb biztonságban dolgozhatunk. Hasonlókról számolt be az Ágfalvi Váci Mihály Általános Iskola megbízott vezetője, Csernus Gáborné is. – Sokkal gördülékenyebb így a munka. Ismerjük a költségvetésünket és nem kell engedélyeztetnünk, kérvényeket írogatnunk, várnunk. A fenntartó sajátjának érzi az intézményt, és ez érződik is – összegzett Csernus Gáborné.
Nemzetiségi iskolává válni ezek szerint jó döntés volt, de azért le is kellett tenni sok mindent a képzeletbeli asztalra. A gyerekek száz százalékának kell vállalnia a nemzetiségi oktatást, erről szüleik nyilatkoznak.
A nemzetiségi óraszám magas, ezt megfelelően képzett pedagógusokkal kell biztosítani. Magyarországon a 2014/
15-ös tanévet négy oktatási intézmény kezdte úgy, hogy fenntartója nemzetiségi önkormányzat volt.
Ez a szám ebben a tanévben már harminckettő.