Sopron és környéke

2015.05.09. 01:12

Karnyújtásnyira az M85-ös: néhány soproninak nem fog tetszeni a gyorsforgalmi, de a városnak nagy szüksége van rá

"Talán lesz néhány ingatlantulajdonos, akiknek sérülnek az érdekei, de a városnak szüksége van a fejlődésre, ehhez pedig infrastruktúra kell" - mondta Firtl Mátyás. <br>

Nagy Márta


Összefogásra kéri a városvezetés a soproniakat annak érdekében, hogy a 2018-as határidőre megépüljön az M85-ös gyorsforgalmi út az országhatárig. Szakemberek és civilek ismerhették meg pénteken a terveket, amik egyelőre csak hatástanulmányok, de már nincsenek messze a kivitelezés felé lendítő pecsétek.

Az M85 gyorsforgalmi út Sopron közigazgatási területét érintő szakaszának szakmai ismertetése – ez volt a Városfejlesztési Tanács tegnap esti ülésének témája.

Fodor Tamás polgármester bevezetőjében elmondta, sokféle érdek működik, de vannak fontos és kevésbé lényeges szempontok. Fontos, hogy Ausztria felé csatlakozás legyen a bécsi autópályához, ennél is lényegesebb, hogy a jelenlegi 85-ös "halálút" ne szedjen több áldozatot és rendkívül lényeges az infrastruktúra a gazdaság és a munkaerő szempontjából is.

Nyulasi Erik, a tervező cég projektvezetője az előzményekkel kezdte. 1996-ban kezdődött el a nyomvonalvizsgálat Pereszteg és Sopron között a védett területekkel tarkított területen. Volt olyan fázis is, amikor már kiviteli tervek is elkészültek. Hosszú tárgyalások folytak arról, hogy az osztrák fél hol engedi a gyorsforgalmi út csatlakozását.

Nehezítette a tervezést, hogy az érintett területen Natura 2000-es védelem is van, s tovább korlátozták a lehetőségeket a vasútvonalak. Az idő közben elszállt, a részengedélyek lejártak, 2013-ban viszont újrakezdték a munkát. Most már hamarosan a környezetvédelmi engedélyt is megkapja az a nyomvonal, amit tegnap bemutatott a tervező. Tudni kell, hogy ez még csak terv, a kivitelezési tervezés során még akár harminc méternyit is mozoghat a nyomvonal.

Pereszteg, Nagycenk és Kópháza déli oldalán a vasúttal párhuzamosan fog futni az új M85-ös, aztán Balf felé kanyarodik. Sopronba a Pihenőkereszt felett ér be, a volt katonai lőtéren keresztül, a Pozsonyi utat keresztezve elfordul a Virágvölgy felé és eléri a Bécsi dombot. A 84-es alatt jön ki a Wabitól ötven méterre és az Arcusnál csatlakozik be a jelenlegi útba.

Kétszer két sávos lesz, 110-el haladhatunk rajta, de a Bécsi dombnál csak 90-el. Ahol szükséges, oda ökológiai és vadátjárókat is terveztek.

A projekt kényes pontja a Bécsi domb keresztezése, ami a korábbi vizsgálat idején nem volt védett, most viszont Natura 2000-es terület, s ez új helyzetet teremtett. A tervek szerint 490 méteres alagút megy majd a Dudlesz alatt, lesz, ahol nyolc méterre a jelenlegi út alatt, de legmélyebb pontján a felszíntől 35 méter mélyen. Az is fontos információ, hogy nem maradhat az út ötszáz méteres körzetében olyan ingatlan, amit nem lehet majd megközelíteni autóval.

Firtl Mátyás országgyűlési képviselő azt hangsúlyozta: a fejlesztés során a közösségi érdek az elsődleges. Talán lesz néhány ingatlantulajdonos, akiknek sérülnek az érdekei, de a városnak szüksége van a fejlődésre, ehhez pedig infrastruktúra kell.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!