Sopron és környéke

2017.04.19. 09:00

Befogadás: minden tizedik gyerek sajátos nevelési igényű

Nem integrálunk, hanem befogadunk! - ez a legfőbb üzenete az idei iskolai beíratásoknak, amelyek csütörtökön és pénteken lesznek a soproni tankerületben. Minden tizedik gyerek sajátos nevelési igényű, akiket megújult integrációs törekvésekkel várnak az iskolák.

Nagy Márta

A beiratkozás hajrájában tartott kerekasztal-sajtóbeszélgetést a Soproni Tankerületi Központ, így is kommunikálva azokat a fontos üzeneteket, amelyek birtokában szeptemberben zökkenőmentesebben kezdhetik iskolás éveiket az elsősök, s persze a szüleik és pedagógusaik is. Már csak azért is, mert új integrációs törekvések vannak a köznevelésben, s ahhoz, hogy elfogadó környezetben eredményes legyen ez a folyamat, már most beszélni kell az esetleges nehézségekről. 


A legmegdöbbentőbb adat ezen a téren kétségtelenül az, hogy minden tizedik gyerek sajátos nevelési igényű, azaz valamiben speciális figyelmet igényel. A részképességzavaros vagy akár fogyatékkal élő iskolásokat pedig minél nagyobb számban integrálni kell, 


vagyis felkészíteni őket arra, hogy később szakmával a kezükben a társadalomban is megállják majd a helyüket. Könnyű ezt mondani, annál nehezebb megvalósítani, viszont nem lehetetlen – derült ki a beszélgetésen.

 

Szemléletváltás: a részképességzavaros vagy akár fogyatékkal élő iskolásokat befogadó szemlélettel kell nevelni és oktatni. Fotó: illusztráció

Szemléletváltás: a részképességzavaros vagy akár fogyatékkal élő iskolásokat befogadó szemlélettel kell nevelni és oktatni. Fotó: illusztráció



Marek János, a tankerületi központ igazgatója elmondta, a Soproni járásban 1141 tanköteles kisgyerek él, 204-en közülük még az óvodában maradnak. A Csornai járásban 328 kicsi megy várhatóan iskolába, a kapuvári térségben pedig 252-en lesznek elsősök. Akik szeptembertől hátukra vehetik az iskolatáskát, azok számára április 20. és 21. fontos dátum, most lesznek ugyanis a beíratások. Erről a szülők már mindenhol megkapták az értesítést és a felvilágosítást. Várhatóan májusban tartják meg az iskolák az első szülői értekezleteket, ahol többek között az is kiderül, hány és milyen sajátos nevelési igényű gyerek jár majd az osztályba. 

Horváth Lászlóné, a Kozmutza-iskola igazgatója és munkatársai itt kezdik majd azt a munkát, amit úgy neveznek: érzékenyítés. A szülői közösséget is fel kell ugyanis készíteni, hogy féltett kicsijük osztályába fogyatékkal vagy bármilyen zavarral küzdő gyerek is kerül. 


– Az információk azért is fontosak, hogy ne fogják ezt fel minőségromlásnak. Az integrációnak pozitív oldala is van: segítségnyújtás, miközben elfogadást és emberséget is tanít – hangsúlyozta Horváth Lászlóné. – Nem egyszerűen integrálunk, hanem befogadunk, és szeretnénk jól csinálni – teszi hozzá a tankerület vezetője, aki a pedagógusoknak is igyekszik megadni ehhez a segítséget. Amire nyilván szükség is van, hiszen a harmincas osztálylétszámok önmagukban is óriási kihívás elé állítják a tanítókat. A külön figyelmet és speciális módszereket igénylő gyerekek tanításában az úgynevezett utazó gyógypedagógusok segítenek, szükség esetén pedig pedagógiai asszisztens is. 


Mielőtt bárki megijedne az integráció kihívásaitól... Az általunk megkérdezett szakemberek – Németh Marica, a bágyogszováti iskola igazgatója, Horváth László, a Kapuvár Térségi Általános Iskola vezetője és Marek János – egyöntetűen állítják: nem a sajátos nevelési igényű gyerekből lett több, hanem a pedagógiai rendszer lett érzékenyebb.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!