Sopron és környéke

2014.12.03. 09:41

Csak kétszer egysávos autóút lesz az M85-ös

Takarékossági okokból döntöttek így. A minisztérium szerint később lehetőség lesz ennek bővítésére. A választások előtt viszont nem ezt ígérték, Lázár János kétszer kétsávos autóútról beszélt.

Nagy Márta - Gosztonyi Miklós


A kormány kiemelt feladatának tekinti, hogy a megyei jogú városokat bekapcsolja a gyorsforgalmi úthálózatba. Sopron Nyugatról az osztrák A3-as autópályához csatlakozik, Győr felé pedig Csornáig négysávos autóút épül. [namelink name="Lázár János"] Miniszterelnökséget vezető miniszter egyértelműen jelentette be ezt többször, több helyen a választások előtt.

Megépül az M85-ös, de csak kétszer egy sávon. A minisztérium szerint ez a reálisan finanszírozható.

Megépül az M85-ös, de csak kétszer egy sávon. A minisztérium szerint ez a reálisan finanszírozható.
 
A Kisalföld is megírta: Lázár János miniszter a választási kampány hajrájában is hangsúlyozta ezt, sőt, azt is kijelentette: „amennyiben Sopron nem a Fidesz–KDNP jelöltjét választja meg polgármesternek, a kormány nem tudja támogatni a várost". Sopron polgármestere újra Fodor Tamás, a Fidesz–KDNP színeiben, a Magyar Közlönyben ugyanakkor november 26-án az jelent meg, hogy Pereszteg–Sopron–országhatár között kétszer egysávos, Csorna–Vitnyéd között szintén kétszer egysávos gyorsforgalmi út épül meg. A soproniak meglepődtek.

– Az én fülemben még ott csengnek Lázár János szavai. Valószínűleg még ötezer-négyszáz soproni vállalkozóéban is. Sopronnak ugyanis a normális gyorsforgalmi út az egyetlen esélye, enélkül gazdaságfejlesztésről, -élénkítésről nem beszélhetünk. Kétszer egy sáv nem oldja meg a problémákat. Nem ezt ígérték – mondja csalódottan Horváth Vilmos, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.


Korábban kétszer két sávról volt szó, Lázár János miniszter is négysávos gyorsforgalmit ígért. Fotók: Magasi

Korábban kétszer két sávról volt szó, Lázár János miniszter is négysávos gyorsforgalmit ígért. Fotók: Magasi
Higgadtan szemlélve kiolvasható a közlönyből ugyan az is, hogy legalább biztosan lesz új nyomsávos gyorsforgalmi 2018-ra, ráadásul a költségvetésből finanszírozva, szerkesztőségünk mégis sorra kapja a csalódott  olvasói jelzéseket. Kérdéseinkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya elküldte válaszait. Azt írták, szakítanak a korábbi elhibázott gyakorlattal, és az elfogadott projektlista „egy visszafogottabb, reálisan finanszírozható, és így megvalósítható projekthalmazt nevesít". Annak műszaki tartalmát pedig „a tényleges igényekhez" igazodva határozták meg a várható fenntartási költségek optimalizálására törekedve.

A konkrét kérdésre, milyen lesz tehát az M85-ös, azt írták: „takarékossági okokból az M85 gyorsforgalmi út első ütemben 2x1 sávos autóútként, külön szintű csomópontokkal épül meg, a későbbi 2x2 sávra bővítés lehetőségének biztosítása mellett. A Vitnyéd–Pereszteg szakasz későbbi ütemezésének oka, hogy a meglévő 85. számú főút itt alig érint települést, és a forgalom is kisebb. A többletforrások várható rendelkezésre állása esetén jó eséllyel meg is valósulhatnak."

A csornai szakaszról a dokumentum megállapítja: „az építés alatt álló szakaszokat a jelenlegi ütemezés szerint 2015 nyarán adják át a forgalomnak. Csorna délnyugati elkerülője jól elő van készítve, a beruházás akár már 2015 első felében indítható lesz. A Csorna–Pereszteg–Sopron (országhatár) szakasz esetében jelenleg a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatásvizsgálat elkészítése van folyamatban."

Szerettük volna megkérdezni minderről a helyi politika irányítóit is, de Fodor Tamás polgármester szabadságát tölti, Firtl Mátyás a parlamenti ülésen vett részt, s nem értük el Simon István alpolgármestert sem. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!