Rábaköz PRINT

2018.04.30. 09:00

Autók, repülők, téglák - Kuriózumok a kapuvári férfi birtokában

Országos szinten is jelentős repülőgépalkatrész-gyűjteménye van a kapuvári Áder Attilának, Egy, a második világháborúból származó szárnydarabját még német szakemberek is tanulmányozták.

Kustor Réka

Mi kell ahhoz, hogy valaki több évtizeden keresztül hódoljon a gyűjtőszenvedélynek? Elsősorban kitartás és elhivatottság. A kapuvári Áder Attila is ilyen típus. Katonai relikviák garmadája van a birtokában. De nemcsak a tárgyak, azok történelmi háttere is foglalkoztatja.


Volt kitől örökölnie hobbiját. Édesapja, Ferenc az autók szerelmese. Udvarán legalább húsz négykerekű sorakozik, köztük talán a legkülönlegesebb egy ’60-as évekbeli Skoda Felicia kabrió. A méhtelepen járva a markoló kanalából mentett meg fiának egy 1943-as Mátra 125-ös motort. Merthogy Attila a régi motorok szerelmese is. "Az Ozvald malmos fiáé, Károlyé volt. A vázat és a tankot összenyomták, kereke nem volt. Hat évig kerestem hozzá az alkatrészeket, mire összeállt" – mondta Attila, aki a költséges tevékenységről kifejtette, amellett, hogy kiveszi sokszor az ember energiáit, a család türelmét is próbára teszi. A végeredmény viszont kárpótolja. Aztán itt van még a téglagyűjteménye, köztük egy 1676-os darab, ami Pannonhalmáról származik, de van a Széchenyiek téglagyárából származó is. Attila tagja a Kapuvári Hajdúk és Gartai Muskétások csapatának, akik korhű öltözetben és fegyverekkel keltik életre történelmi hagyományainkat várfesztiválokon, köztük a Kapu Vára Fesztiválon is. Tavaly a törökök uralta időszakot keltették életre, Attila a várkapitány szerepét töltötte be. „A gyűjtés magányos dolog, a hagyományőrzés közös szórakozás" – teszi hozzá.

 

Áder Attila a Mátra 125-ös motorhoz hat évig kereste a megfelelő alkatrészeket, mire összeállt. A fiatalember nagy vágya egy állandó kiállítás, ahol bemutathatná katonai gyűjteményét.

Áder Attila a Mátra 125-ös motorhoz hat évig kereste a megfelelő alkatrészeket, mire összeállt. A fiatalember nagy vágya egy állandó kiállítás, ahol bemutathatná katonai gyűjteményét.

 


De térjünk vissza a katonai vonalhoz. "A nagyapai örökségben voltak katonai tárgyak. Mikor katona lettem, akkor kezdett ez a téma igazán foglalkoztatni. Ismeretség révén, padlásokról, pincékből, régi házakból kerültek elő az értékes darabok" – sorolja forrásait. De különösen vonzódik a repülőgépekhez is. – "Repülőgép- alkatrészből van a legtöbb, országos szinten is jelentős a gyűjteményem" – mondja. Itt egy szárnydarab, ott egy légcsavarburkolat, repülőgéporr, mind- mind kuriózum. "A repülőtörténészek is nyitogatják rám az ajtót – utalt például egy második világháborús repülőgépszárnyra. – Németországból érkezett festékszakértő mérte spektrométerrel, hogy bizonyítsa, magyar gyártmányú festék található-e rajta, de még nem született döntés az ügyben."


Attila több történetet is megosztott velünk. Találkozott például Vitéz Varga Lajossal, aki csatarepülős volt: "Az oroszok lőtték a kemenesszentpéteri repteret, ahonnan felszállt a magyar pilóta. Csapodnál tette le a gépet, aminek kitörött a futóműve" – beszélt a veszélyes manőverről, amit sértetlenül megúszott a repülő vezetője. Ennek a gépnek egy darabját meg is találták az eset helyszínén, de a birtokában van a hanyi Gula-réten kényszerleszállást végrehajtott Focke-Wulf 58-as motorkarterje is. A férfi több kiállításon részt vett már, ám a legnagyobb vágya egy állandó kiállítóhely, amelyen közszemlére tehetné értékes gyűjteményét.


 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában