e-piac

2019.12.17. 13:18

Behúzza a féket a hazai e-kereskedelem?

A hazai e-kereskedelem növekedése az elmúlt években felülmúlta a várakozásokat. Elsősorban ez az oka, hogy a most tapasztalható kismértékű lassulást a kritikus hangok tragédiaként harsogják. De mi a valóság, mi áll a lassuló növekedés hátterében, egyáltalán van-e félnivalója annak, aki az e-kereskedelemben érdekelt.

 

Az egyik budapesti marketingügynökség munkatársa szerint az online kereskedelem összetettebb annál, mintsem a százalékos növekedés alapján meg tudjuk ítélni. De szerencsére néhány mutatószám a segítségünkre van.

Az utóbbi három-négy évben a GKI Digital és az Árukereső számos olyan kutatást végzett, ami reális képet fest a hazai viszonyokról és állapotokról. Fontos kiemelni azt is, hogy ezek a tendenciák cseppet sem szokatlanok; tulajdonképpen ugyanazok a folyamatok játszódnak le, amelyek lejátszódtak az Egyesült Királyságban, Franciaországban vagy Németországban, kicsit később pedig ugyanez fog történni a világ fejletlenebb országaiban is…

Ha meg szeretnénk érteni, mi áll a növekedés lassulásának hátterében, azt kell tudnunk, valójában miből is tevődik össze maga a növekedés. Három lába van, ezek közül az egyik leginkább meghatározó a vásárlói bázis növekedése. Amíg az internetfelhasználók száma jelentősen nőtt, addig az online vásárlói bázis is dinamikusan nőni tudott, mára viszont lassulás állt be ezen a téren. 2018-ban az aktív internetezők 52%-a vásárolt online; mivel a felhasználók száma már csak kismértékben fog nőni, így az e-kereskedők feladata az interneteléréssel rendelkezők vásárlóvá tétele lesz.

A növekedés másik lába az átlagos megrendelési értékhez köthető. Azt gondolnánk, hogy ez meredeket ível felfelé, pedig a valóságban cseppet sem ez a helyzet. Marketingesek szerint érdekes kép alakult ki az online kereskedelemben; egyre inkább nő a bizalom a webáruházak iránt, ami természetes módon segíti a megrendelési érték növekedését, ugyanakkor a fejlődő logisztikának köszönhetően egyre fontosabb szerephez jutnak a kis értékű napi fogyasztási cikkek. Ma már szívesen vásárlunk az interneten szappant, szemránckrémet és csokit is…

A növekedés harmadik lába pedig a vásárlási gyakoriság. Az aktív vásárlók átlagosan 12 rendelést adtak le online. Ennél a mutatónál nincs növekedési plafon, így a webáruházak legjobb lehetőségét jelentheti.

A megkérdezett e-commerce menedzser nagyjából 16 százalékos növekedésre számít a 2019-as évben, ami hajszálnyi elmaradás az előző év növekedési dinamikájához képest. Ezt támasztja alá az Extreme Digital és az eMAG jelentése a fekete péntek kapcsán is. Ez a tempó lényegesen nagyobb a kontinens átlagánál, illetve azt vetíti előre, hogy a magyar e-piac a továbbiakban is képes lesz csökkenteni a hátrányát Európa fejlettebb piacaihoz képest.

(X)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában