2020.04.24. 08:00
Mit tehet a sejt?
Sok gazdasági elemző egybehangzó véleménye – és ezt a vállalkozások többsége a saját bőrén is érzi −, hogy a koronavírus-járvány következtében nagyon komoly gazdasági válság fenyeget. Én ebből a gondolatból a „válság” kifejezést ragadom most ki egy kis elemzésre.
http://www.dreamstime.com/stock-photo-man-crossroads-choosing-sunny-stormy-ways-image179885630

Az elemzésen túlmenően adok pár olyan tanácsot is, amelyek nemcsak a koronavírus okozta válság idején alkalmazhatóak, hanem bármilyen típusú válság idején. Először is, nézzük meg, hogy mit jelent a válság szó! Egy olyan helyzetet, amely jobbra vagy rosszabbra is fordulhat.
Ez első hallásra – bármilyen hihetetlen is – azért jó hír egy vállalkozónak vagy cégvezetőnek, mert ebben a helyzetben a megfelelő intézkedések meghozatalával nagy esély van rá, hogy a dolgok jobbra forduljanak. Egy ennél alacsonyabb, rosszabb működési állapotban erre már jóval kisebb az esély.
Ragadjuk meg hát ezt a kínálkozó esélyt! …de pontosan mit is kell tennünk?
Tennivalók válság esetén
1. Dolgozz, termelj!
Semmiképpen ne hagyd abba a tevékenységed! Sokan beleestek abba a hibába, hogy a „trenddel” haladva akkor is „bezártak”, amikor nekik nem is lett volna szükséges.
2. Ha kell, változtasd meg a működési alapjaidat!
Éttermed van, és nem tudsz nyitva lenni? Állj át a házhoz szállításra – hogy csak egyetlen példát említsek. Gondolkodj, miként tudsz továbbhaladni, milyen módon tudod legyűrni az eléd került akadályt!
3. Takarékoskodj!
Gondold át a kiadásaidat, és számold ki, mennyi időre van tartalékod!
4. Készülj fel a szolgáltatásra!
Ha kevesebb lehetőséged van termelni, dolgozni, esetleg olyan helyzetbe kerültél, hogy átmenetileg nem tudod kiszolgálni a vevőidet, töltsd el hasznosan a felszabaduló idődet! Gyárts terveket arra az időszakra, amikor majd újraindul a munka! Képezd magad! Nagyon sok képzés elérhető online módon, ragadd meg a lehetőséget!
5. Szigoríts a fegyelmen!
A saját fegyelmeden is, és ha vannak munkatársaid/munkavállalóid, akkor az ő fegyelmükön is! Ez nem azt jelenti, hogy ok nélkül kiabálj velük, sokkal inkább azt, hogy megfelelő kommunikációval értesd meg velük, hogy ebben a válságos helyzetben az esetleges kihágások/vétségek nagyobb súllyal esnek latba.
Ha ezeket a lépéseket nem teszed meg, vagy nem a megfelelő sorrendben, esetleg ez a válság nagyon elhúzódik, akkor a vállalkozásod veszélybe kerülhet. A veszély pedig – mint fentebb már írtam – egy rosszabb, magával a vállalkozás megszűnésével fenyegető helyzet.
A vezető a példa
Mi az, amivel a fentieken kívül még fokozottan tisztában kell lenned cégvezetőként?
Ebben a válságos időszakban a szokásosnál is nagyobb egy vezető felelőssége. Nem engedheti meg magának, hogy ne a legjobb formáját hozza mindennap, hogy elveszítse a céljait. Mindvégig erősnek, kitartónak és motiváltnak kell maradnia, mert egy csoport motiváltsága soha nem lehet magasabb, mint a vezetője motiváltsága. Hogyan érheted el ezt az állapotot? Adok hozzá néhány eszközt!
Egész egyszerűen spanold fel magad, mielőtt a munkatársaid elé lépsz! Gondold végig, miért szereted a munkádat! Milyen sikereid voltak, vannak? Miért kedvelnek az ügyfelek? Egyszóval csupa pozitív dologra gondolj, mielőtt belépsz a céged ajtaján! Ha van kedvenc zenéd, ami feldob, hallgasd a kocsiban, mielőtt beérsz!
Lehet, hogy most megmosolyogsz ezekért az ötletekért, de hidd el, a nagy dolgok sokszor az apróságokon múlnak!
Fontos, az is, hogy egy vállalkozó/vezető a lehető legnagyobb mértékben maradjon a jelenben. Ne a múlton vagy a jövőn rágódj, azaz ne olyan dolgokkal foglalkozz, amelyeket nem tudsz befolyásolni! A jövőért a jelenben lehet a legtöbbet tenni. Nem szabad sodródni az eseményekkel, mindvégig magabiztosan kell állnod a kormányrúdnál. Nem engedheted el a kormányt, mert a hajód irányíthatatlanná válik.
…és hogy mindezek miért lényegesek? Mert a munkatársak ezt látják, számukra pedig a vezetőjük a minta viselkedésben és motiváltságban! Ha magadat már elég jó állapotba sikerült hoznod, akkor megteheted ugyanezt a munkatársaiddal is. Egyrészt nagyon fontos, hogy megfelelően kommunikálj velük: vezetőként magabiztosan kell megnyilvánulnod, és mindig valamilyen pozitív üzenetet kell közvetítened.
Van egy másik eszköz is: vond be a munkatársakat a tervezés folyamatába, hogy hogyan éljétek túl a válságot! Vezetőként nemcsak az ötleteikre van szükséged, az együtt gondolkodás a csapategységet is erősíti.
Probléma vagy lehetőség?
Jó kérdés. Ki minek látja. Nézzük a saját cégünk helyzetét! Nagyon sokat invesztáltunk az elmúlt két évben az MZ/X projektünkbe, amely tulajdonképpen egy papír nélküli könyvelőiroda. Most, ebben a helyzetben igazolódik be, hogy nekünk semmilyen gondot nem okoz a munkánkban, hogy nem találkozhatunk személyesen az ügyfeleinkkel.
Te is keresd meg azokat a lehetőségeket, amelyekre eddig nem is gondoltál, mert azok nélkül is működött az üzlet. Neked mindenképpen el kell jutnod a vevődhöz, csak ez lebegjen a szemed előtt! Ha nem veszíted el a célt a szemed elől, a megoldást is meg fogod találni.
Kérdésed van?
Olvasóink kérdéseit az [email protected] címre várjuk. A cikksorozat elkészítésében a győri MASC Kft. (www.uzenetajovobol.hu) a partnerünk.