Széchenyi-egyetem

2020.04.29. 08:00

A háromdimenziós informatikáé a jövő

A Széchenyi-egyetem kutatóinak fejlesztésével sokkal hatékonyabbá válik a tanulás és a munkavégzés.

Győr, munkatársunktól

Dr. Baranyi Péter, a Széchenyi István Egyetem professzora.

Fotós: MAJER CSABA JOZSEF

 

Dr. Baranyi Péter, a Széchenyi István Egyetem professzora.

− Az informatika természetes fejlődése, hogy a kétdimenziós Windows után háromdimenzióssá váljon – állítja a győri Széchenyi-egyetem professzora, dr. Baranyi Péter, aki két tudóstársával együtt kifejlesztette a MaxWhere 3D böngészőt. A kutatások szerint az emberek akár 50 százalékkal jobban emlékeznek a webterekben elhelyezett információkra.

A koronavírus-járvány hatására az egyetemek és az iskolák rákényszerültek, hogy jobban támaszkodjanak az online megoldásokra. Közöttük sok olyan akad, amely a jelenbe, de olyan is, amely már a jövőbe mutat. Az utóbbi platformok egyike a MaxWhere, amelyet három tudós – dr. Baranyi Péter, dr. Csapó Ádám és dr. Galambos Péter – fejlesztett ki néhány éve.

− Ha egy laikusnak kellene leírnom, azt mondanám, hogy a MaxWhere olyan, mint bármelyik böngésző, csak weboldalak helyett háromdimenziós webterek jönnek be a képernyőn. A használata egyszerű és olcsó, mert nem szükséges hozzá VR-szemüveg, elég egy laptop vagy egy asztali számítógép – magyarázta a kérdésünkre dr. Baranyi Péter. A győri Széchenyi István Egyetem professzora szerint természetes fejlődési útról van szó. Az informatikában eleinte volt a DOS operációs rendszer, amelyet egydimenziósnak tekinthetünk. Utána következett a „kétdimenziós” Windows; az evolúció következő állomása a három dimenzió térnyerése kell, hogy legyen.

− Amíg a Windows csak a vizuális agyközpontunkat kapcsolja be, addig a Max-Where a háromdimenziós érzékelésért felelős parietális lebenyt is – fejtette ki a professzor. – Ahogy a DOS után jóval nagyobb teljesítményre lettünk képesek a Windowszal − mert a vizuális agyközpont is bekapcsolódott a munkába −, a MaxWhere-rel végzett munka újabb előrelépést jelent. A több száz résztvevő bevonásával folytatott kutatásaink azt bizonyítják, hogy az emberek ötven százalékkal gyorsabban látják át a háromdimenziós tereket, ugyanennyivel jobban emlékeznek az ott megszerzett információkra, és harminc százalékkal gyorsabban működnek együtt másokkal. Ez persze nem meglepetés. Ha például egy gúlát mutatok, mindenki azonnal felismeri, viszont egy kétdimenziós lapra vetődő árnyékát már sokkal nehezebben, főleg, ha még mozog is közben. Egész egyszerűen a gondolkodásunk a térhez kötődik.

A MaxWhere nagy lehetőségeket rejt a cégek számára. Nekik már készültek háromdimenziós leképezéssel gépsorok vezérlésére szolgáló irányítóközpontok. A kultúra számára szintén hasznos platformról van szó, hiszen így múzeumok, kiállítások anyaga kerülhet közelebb a látogatókhoz, akik akár körbe is járhatják a műtárgyakat. A harmadik nyilvánvaló alkalmazási terület az oktatás. Debrecentől Pécsig több hazai egyetem használja a MaxWhere-t, míg a külföldi partnerek között a Hongkongi Kínai Egyetem és az Ausztrál Nemzeti Egyetem is megtalálható.

A három dimenzióban és a virtuális valóságban rejlő lehetőséget a Széchenyi-egyetem a világon az elsők egyikeként ismerte fel, már 2018-ban létrehozta VR Learning Centerét, amely VR Tanulási Központként fordítható, és az elnevezésben a VR a virtuális valóság rövidítése. A szervezeti egység vezetője, dr. Horváth Ildikó hangsúlyozta: néhány éve világossá vált, hogy a virtuális, illetve a kiterjesztett valóság nemcsak a szórakoztatásra és a kommunikációra alkalmas, hanem az oktatásban is áttörés előtt áll. A győri egyetemen már több száz tananyag készült el a webterekben, amelyeket a mostani járványhelyzetben még többen használnak. Kiemelten kezelik a pedagógusképzést, hiszen ha az új tanítógenerációk képesek élni ezekkel a technológiai lehetőségekkel, hatékonyabban tudják majd megismertetni velük a fiatalabb korosztályokat. A tapasztalataik alapján egyértelmű, hogy a virtuális valóságra épülő platformok egyedülálló potenciállal rendelkeznek.

Dr. Horváth Ildikó, az egyetem VR Learning Centerének vezetője.

– A kétdimenziós böngészőkben egymás után megnyitott ablakokban végzett keresésekhez, kattintgatásokhoz képest a VR-terek segítik a feladatok átlátását – magyarázta dr. Horváth Ildikó. – A terekben dolgozó diákok ugyanazt a munkafolyamatot hetven százalékkal kevesebb elemi felhasználói művelettel tudják elvégezni.

Pozitívumokról számolt be a járműmérnök szakos Enyedi Tamás is, aki a MaxWhere 3D-t egy olyan tantárgy keretein belül ismerte meg, amelynek célja a tananyagfejlesztés volt.

Tudtam, hogy a kutatások alapján hatékonyabbá válik általa a tanulás, amit én is tapasztaltam – mondta. – Ez azért lehetséges, mert mindent be lehet pakolni egy virtuális térbe digitális táblákra, amelyek így egy helyen érhetők el, nem kell pluszweboldalakat felkeresni, ahol más tartalom elterelheti a figyelmet. Emellett teljesen új inger éri a diákot azzal, hogy a megszokott formátum helyett három dimenzióban látja az információkat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában