Ország-világ

2019.02.14. 08:00

Tavaszig húzódó karácsonyi gondok

Viccesnek tűnik, de vannak, akiknek még mindig a karácsonyi ajándékaik miatti ügyintézés ad feladatokat. Nekik ez bosszúság, mert amivel az ünnepekkor akartak maguknak, másoknak örömet szerezni, azt törötten, hibásan kapták meg.

Rimányi Zita

Az utóbbi időben nagyon népszerű az internetes vásárlás valamennyi formája, hiszen szinte bárhonnan rendelhetünk pár kattintással, még csak ki sem kell mozdulnunk otthonról. Azonban a webáruházakkal kapcsolatba kerülők számos előny mellett sok buktatóról is beszámolnak a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda tanácsadóinak. A megoldás az lehet, ha a csapdahelyzetekre előre felkészülünk, akkor elkerülhetjük azokat.


Alapos tájékozódás


Tavaly karácsony előtt is sokan a neten keresztül rendeltek ajándékokat és az emiatt keletkező problémáikkal többen kérdésekkel fordultak a GVTI irodahálózatához. A panaszok meghatározó része abból fakadt, hogy az eladó nem volt beazonosítható. Ez persze nem a termék megrendelésekor okoz gondot, de akkor kellene figyelni rá. Problémát jelenthet ugyanis később, ha nem, vagy hibásan kaptuk meg az árukat és reklamálni szeretnénk, de nem tudjuk, hogy kérdéseinkkel hova fordulhatunk. Az, ha nem tudjuk, pontosan kitől is vásároltunk, vagy nem tudjuk kideríteni az elérhetőségeit, esetleg azok hamisak, mert a megadott telefonszám és e-mail-cím elérhetetlen, akkor kevés jogi eszköz áll a fogyasztók rendelkezésére.


Döntés előtti teendők


Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy webáruházas vásárlás előtt mindenképpen nézzük meg, hogy pontosan kitől vásárolunk. Sok későbbi kellemetlenségtől óvjuk meg magunkat, ha így teszünk. Ne vegyen semmit olyan webshopból, amelynek oldalán az eladó nem azonosítja magát! S érdemes előnyben részesíteni választásunkkor a magyarországi és az uniós székhelyű webáruházakat, mert a fogyasztóvédelem elsősorban a hazai és az EU-ban székelő kereskedők esetében tud segíteni.


Ha pedig esetleg megtaláltuk a webáruház oldalán annak működtetőjét, akkor még rendelés előtt érdemes utánanézni, ellenőrizni az elektronikus cégjegyzékben. Ha nem azonosítható be, akkor nem érdemes felületén vásárolni, mert probléma esetén egyszerűen szinte lehetetlen a későbbi igényérvényesítés.

 

Nem mindegy, mit ír alá csomagátvételkor! A webáruházakból rendelt termékeket a megérkezésükkor, még a futár jelenlétében érdemes megnézni. Fotóillusztráció: Dreamstime

Nem mindegy, mit ír alá csomagátvételkor! A webáruházakból rendelt termékeket a megérkezésükkor, még a futár jelenlétében érdemes megnézni. Fotóillusztráció: Dreamstime



Miért felel a futár?


A GVTI-hez sok panasz érkezett törötten, sérülten érkező ajándékok kapcsán is. A legfontosabb tanács emiatt az, hogy olvassuk el, milyen nyilatkozatot akar velünk aláírattatni a futár a neten rendelt csomag átvételekor. Nem mindegy, hogy azt szignózzuk, hogy a csomagolás sértetlen, vagy azt, hogy a terméket hiánytalanul, sérülésmentesen átvettük.


Jó tudni, hogy az esetek többségében a futár harmadik félnek számít, ugyanis a szerződés a vásárlással az eladó, azaz a webáruház és a vevő közt jött létre. A szállítócég embere pedig csak a csomag A-ból B-be juttatásáért felel. Tehát, ha menet közben sérül a csomag, azért felelősségre vonható, de egyébként nincs köze az ügylethez. A csomag épségére ügyelnie kell, de a téves szállítás, ha nem azt kaptuk, amit rendeltünk, nem tartozik rá, ahogy a jótállás sem, ha hibás az áru.


Fotózás csomagbontáskor


Szerencsére egyre több vállalkozás úgy szerződik egy futárcéggel, hogy a fogyasztó kérésére kézbesítői a kibontást is megvárják. Ez egy nagyszerű megoldás, hiszen ha gond van a termékkel, egyből lehet jegyzőkönyvezni, vagy akár azonnal vissza is küldhetjük az árut. Már a rendelésnél érdemes utánanézni annak, vállalják-e azt, hogy a kiszállítás ebben a formában történik. Továbbá a futár magatartásától függetlenül hasznos tanács, hogy az átadott csomagot és annak kibontását dokumentáljuk fényképek, videók készítésével. Így rögzíteni és később bizonyítani tudjuk a kibontás pillanatát és a termék akkori állapotát. Probléma esetén az eladó vállalkozásnak jelezhetjük írásban kifogásunkat, hiszen vele kerültünk jogviszonyba a megrendeléskor.


Tanácsadás


Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakemberei pedig Győrben a Bajcsy-Zsilinszky út 44. szám alatt várják az ügyfeleket hétfőn és csütörtökön 12 és 16, kedden és pénteken 9 és 13 óra között ([email protected], 30/891-6625).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában