Ország-világ

2018.11.27. 08:00

Tanácsok a Black Friday áldozatainak

Míg Amerikában a webáruházak marketingfogása a Black Friday, nálunk a boltok is akcióznak ilyenkor. Sőt, magyar sajátosság, hogy nemcsak egy napon, hanem hetekig és a szolgáltatók is. Ilyenkor több a vevő, így több a csalódott vásárló is.

Rimányi Zita

A Black Friday elképesztő kedvezményeket kínál, de ezt az alkalmat a csalók is kihasználják – ezt jó tudni. Erre mindig gondoljon, a karácsony előtti vásárláskor is! A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda a kedvezmények, az annak látszó reklámok csapdáira figyelmeztet. Attól ugyanis, hogy azt írják egy termék árcímkéjére, hogy akciós, még nem biztos, hogy valóban olcsóbb vagy lényegesen olcsóbb. Ha erre utólag jött rá a vevő, akkor a neten vett termék árát 14 napon belül visszakérheti. Akkor is, ha meggondolatlan volt, elcsábult a hirdetések láttán és olyasmit rendelt, amire nincs is szüksége.

Késhet a csomag

Szakértőink szerint a Black Friday-akciókkal az egyik legnagyobb probléma az, hogy óriási keresletet szabadítanak rá egy olyan kereskedelmi struktúrára, amely nem úgy van kialakítva, hogy rövid idő alatt tömeges tranzakciókat bonyolítson le. Így a webáruházak a kiszállítási határidőket sokszor nem tudják tartani, mert csak annyi árut tartanak készleten, amennyit a folyamatos kereslet kiszolgálása indokolttá tesz. S csak a hozzájuk beérkező megrendelések hatására küldik el igényeiket az európai, a kínai raktárakba. Ezért, ha késik a csomagja, akkor éljen a lehetőségeivel! Olvassa el, milyen kártérítés, árengedmény járhat ilyenkor a webáruház szabályzata alapján. Több esetben el is állhat a vásárlástól.


Black Friday után, advent idején, az ajándékvásárlás során is könnyen előfordulhat, hogy az akciós reklámok hatására keletkező fogyasztói rohammal olyan kereslet szabadul az üzletekre, amit nem tudnak kiszolgálni és nem tudják tartani a szállítási határidőt. Így viszont előfordulhat, hogy nem lesz mit a karácsonyfa alá tenni.

Tényleg megéri?

Jó tudni, hogy a Black Friday hazánkban jogilag még nincs definiálva, ezért megeshet, hogy egyes árusítóhelyek úgy hirdetnek fekete pénteket, fekete heteket, hogy ahhoz semmilyen valós akció nem kapcsolódik. Hype – így mondják angolul, ha valamit túlzottan reklámoznak. A cégek százmilliókat költenek azért, hogy a fogyasztókban kialakuljon a meggyőződés: most kell vásárolni. Valójában viszont semmi sem garantálja, hogy tényleg jobb ár-érték arányú vételre van ilyenkor mód. Ezért az a legjobb, ha még vásárlás előtt felteszi magának a kérdést: „Tényleg megéri?" Internetes rendelés esetén utólag sem késő ezt megtenni, mert elállási lehetősége van.

Letagadott jótállás

Ha az akciósan rendelt áruért a webáruház fizetéskor többet akar kérni téves árfeltüntetésre hivatkozva, érdemes fogyasztóvédelmi tanácsadáshoz fordulnia, mert a legtöbb esetben nem teheti ezt meg. Ám alig van mód reklamációra, ha olyan webshoptól rendelt, amely nem tüntette fel elérhetőségeit.


Jó tudni, hogy ha egy napra akciót hirdet egy termékére az üzlet, akkor egész nap olcsóbban kell azt adnia. Nem teheti meg, hogy csak az adott áruból rendelkezésére álló készlete egy részét kínálja kedvezményesen. Azt se higgye el, ha azt mondják, az akciós termékre nincs garancia.

Írják meg!


A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda tanácsadói Győrben a Bajcsy-Zsilinszky út 44. szám alatt várják az ügyfeleket hétfőn, csütörtökön 12 és 16, kedden, pénteken 9 és 13 óra között ([email protected], 30/891-6625). Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket elküldhetik szerkesztőségünk postacímére (9002 Győr, Pf. 28) vagy a [email protected] e-mail-címre is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában