Ország-világ

2019.02.12. 12:33

Kilopták az akkumulátort a fénysorompóból, tizenegy gyerek halt meg Pörbölynél

26 éve, hogy Pörböly és Alsónyék között belerohant a vonat a buszba, amely a pörbölyi gyerekeket szállította iskolába. 11 gyerek életét vesztette, a busz sofőrje is elhunyt a balesetben. Ha nincs az influenzajárvány, jóval több halálos áldozat lehetett volna.

Körülbelül hatszázan laktak 1993-ban a Tolna megyei Pörbölyön, általános iskola sem működött a faluban. A gyerekek ezért minden nap a közeli Bátaszékre buszoztak át a Kanizsai Dorottya Általános Iskolába, ahová a Gemenc Volán iskolabusza szállította őket. A tragédia napján, 1993. február 12-én ezt a feladatot a szekszárdi üzemegység BSF-157 rendszámú Ikarus 266 típusú autóbusza teljesítette.

Kilopták az akkumulátort, lekapcsolták a fénysorompót

Akkor már több napja országos influenza tombolt Magyarországon, ezért aznap a szokásos mintegy 60 fő helyett csak 29 gyerek szállt fel a 7.10-kor induló buszra a ködös reggelen. A falut elhagyva nyugati irányban haladt az 55-ös főúton, és a nyékipusztai elágazásnál lefordult a főútról, hogy felvegye az ottani tanyasi gyereket. Az alsónyéki vasúti átjáróban az AS 926-os számú fénysorompó már két hete nem működött, mivel ismeretlen tettesek január 29-én kilopták belőle az akkumulátorokat. Tartalék akkumulátorok híján a szakemberek a szabályzat szerint kikapcsolták a berendezést.

A Népszava akkori tudósítása a balesetről

A Népszava akkori tudósítása a balesetről

Az 55-ös úttal párhuzamos Bátaszék–Baja–Kiskunhalas-vasútvonalon eközben a Kiskunhalas felől érkező 7817-es személyvonat késésben volt, a mozdonyvezető közel a legmagasabb megengedett sebességgel, 78 km/órával haladt a célja felé. A nem túl sűrű köd ellenére a látótávolság kielégítő volt.

A 154-es számú vonalon közlekedő mozdonyvezetőket és vonatvezetőket írásban figyelmeztette a MÁV, hogy a hibás fénysorompó miatt azon az útátjárón csak 15 km/h sebességgel haladhatnak át. Kiskunhalason a mozdonyvezető kapta meg mind a mozdonyvezetői, mind a vonatvezetői írásbeli rendelkezést. A vonatvezető ismertette ennek tartalmát a mozdonyvezetővel, aki azt nyugtázta. A szerelvényen Bajától vontatási vonatkísérő is szolgálatot teljesített a mozdonyvezető mellett. A mozdonyvezető nem közölte vele a kapott írásbeli rendelkezés tartalmát a meghibásodott biztosítóberendezésről.

Teljes sebességgel haladt a vonat, pedig látták az iskolabuszt

A fénysorompóhoz közeledve a mozdonyvezető kitűzött különleges útátjáró-jelzőhöz közeledve kürtjelzést adott, de a motorvonat sebességét nem csökkentette, így az továbbra is 78 km/h-val haladt a megengedett 15 km/h helyett.

Fotó forrása: Szeretlek Magyarország

Fotó forrása: Szeretlek Magyarország

A mozdonyvezető és a vontatási vonatkísérő is látta a Gemenc Volán iskolabuszát, amint az velük egy irányban haladt Bátaszék felé. Amikor az autóbusz irányjelzést adott bal felé, majd megkezdte a fordulást, a mozdonyvezető ismét kürtjelet adott - de nem fékezett.

A tanúk elmondása alapján a buszvezető megállt és körülnézett az átjáróban, annak ellenére, hogy ismerte a menetrendet és úgy vélhette, hogy a vonat már elhaladt. A közeledő szerelvényt azonban nem észlelte, így gázt adott. Ahogy a jármű ráhajtott a sínekre, 7.16-kor pontosan a közepén telibe találta a szerelvény. A mozdonyvezető bevallása szerint a teljes fékezés mellett is mintegy 150 méteren át tolta maga előtt a motorvonat a buszt, mielőtt megállt volna. A nagy erejű ütközéstől az autóbusz kettétört. A nagy csattanást meghallva a falubeliek szinte percek alatt a helyszínen termettek és megkezdték a mentést. 11 gyermek és az autóbusz vezetője életét vesztette, a vonaton nem történt személyi sérülés, a motorkocsi 10 millió forint értékben károsodott. Tíz gyermek a helyszínen meghalt,  egy 13 éves fiú egy nappal később, a kórházban hunyt el: a legfiatalabb gyermek áldozat 8, a legidősebb 13 éves volt - írta a Szeretlek Magyarország a tragédia 25 éves évfordulóján. A baleset utáni napokban a bajai kórházban a buszsofőr is életét vesztette.  18 gyerek megsérült, volt, akinek a lábát már nem tudták megmenteni.

A baleset hatására országos adakozás indult, a lakosság 18 millió forintot adott össze a tragédia áldozatainak és családtagjainak. Ám az erre a célra létrehozott alapítványhoz befolyt összeg elosztása körül óriási vita alakult ki - a szomorú részleteket elolvashatják a wikipédián. Mi csak annyit emelünk ki: az alapítványhoz befolyt pénzből sikerült Pörbölyön általános iskolát építeni, hogy a tragédia soha többé ne ismétlődhessen meg - mert bárki hibáztatott bárkit bármiért, abban mindenki egyetértett, hogy ha lett volna iskola Pörbölyön, nem hal meg 11 gyerek.

Fotó: MTI

Fotó: MTI

Letöltendőt kapott a mozdonyvezető, leülte a büntetését

A bíróság – a kórházban elhunyt Sz. János autóbuszvezető felelősségének rögzítése mellett – bűnösnek mondta ki a mozdony vezetőjét. Őt a Tolna Megyei Bíróság két évi börtönbüntetésre ítélte, mivel az előírt 15 km/h helyett 78 km/h-val haladt. Az ügyész súlyosbítást kért, az ügy a Legfelsőbb Bíróság elé került, amely az ítéletet 3 évre növelte az eljárás keretében. A mozdonyvezető a büntetését letöltötte. A HVG kimutatása szerint erre egészen addig nem volt példa: vasúti átjáróban közúti járművel történő ütközés után soha nem sújtották letöltendő szabadságvesztéssel a hibázó mozdonyvezetőt.

A baleset után miniszteri rendeletben kötelezték az államvasutakat a hibás biztosítóberendezések megjavítására, és elkezdték lecserélni azok akkumulátorait egyedire, hogy ne érje meg azokat ellopni. A vezérlőegységeket biztonságosabb helyekre telepítették, korszerűsítették az optikát is. Hédl Sándor feltaláló a tragédia hatására külön készüléket szerkesztett, amely a közutak aszfaltburkolatába építve, mágneses alapon működve füttyel figyelmezteti a közúton közlekedőket, ha átjáróhoz közelednek. 2007 végére a Dunántúl összes vasúti átjáróját ellátták ezzel a berendezéssel, utolsóként pont a pörbölyit.


2009. május 18-án ugyanebben a vasúti átjáróban szintén vonat gázolt el egy 14 éves fiút. A helyszínen életét vesztette.

 

Zenemű is emlékeztet a pörbölyi tragédiára

2003-ban, a tragédia 10 éves évfordulóján Rózsa Pál zenéjére Budapesten bemutatták Lelkes István művét, a Pörbölyi Requiemet. A szerzőt, akinek hasonló korú gyermekei voltak, nagyon megrázta a tragédia. A zenemű az Op. 223. számot kapta, az ősbemutató után az akkori Bartók Rádióban többször lejátszották.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában