Ország-világ

2019.04.08. 09:00

A javításra is van garancia

Javítás után újra meghibásodhatnak az elektronikai és háztartási berendezések. Sokan megkeresik a fogyasztóvédőket, mert a szerelő nem akar újra foglalkozni a gondjukkal. Pedig a karbantartó szolgáltatásra is kötelező jótállást vállalni.

Rimányi Zita

 

Gyakran akkor romlik el egy készülék, ha már letelt a kötelező vagy a szerződésben vállalt jótállási idő. Ha még érdemes megjavíttatni, nem árt tudni, hogy a karbantartó szolgáltatásra is kötelező jótállást vállalni. A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete felhívja arra a figyelmet, hogy kormányrendelet szabályozza az ilyen eseteket.


A karbantartó vállalkozás az általa végzett, húszezer forintnál nagyobb összegű szolgáltatásra hat hónap jótállást köteles vállalni. Ennek keretében azt garantálja, hogy a jótállás időtartama alatt a szolgáltatása hibátlan lesz. 

A karbantartó vállalkozások a húszezer forintnál nagyobb összegű szolgáltatásokra hat hónap jótállást kötelesek vállalni. Fotóillusztráció

A jótállási kötelezettség attól függetlenül terheli, hogy felelős-e a javítás hibájáért vagy sem. 

A gyakorlatban ez úgy történik, hogy a karbantartó vállalkozás, amikor vállalja az elromlott eszköz javítását, akkor beszerzi a szükséges alkatrészeket, azokat beépíti, és így a teljes szolgáltatásra, azaz mind a beépített alkatrészre, mind a beszerelésre hat hónap garanciát köteles vállalni, amelyről jótállási jegyet kell kiállítania.

A garancia kifejezést egyébként csak a köznyelvben használjuk, a jogszabályok a jótállás és a szavatosság fogalmát különböztetik meg. 


Ha a jótállás ideje alatt észlel hibát a vevő, akkor arra úgy kell tekinteni, mintha már a vásárláskor is meglett volna. Ha a kereskedő, a szolgáltató mentesülni akar a jótállásból fakadó kötelezettségek alól, neki kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlást követő nem megfelelő használat következménye. 


Szavatosság esetén a bizonyítás csak a vásárlást követő hat hónapon belül terheli a vállalkozást.

A garanciális idő lejárta után akkor kerül igazán rossz helyzetbe a vevő, ha nem, vagy nehezen javítható a beszerzett eszköz. Azért, mert úgy állították össze, hogy nem nyitható fel a burkolata sérülés nélkül, vagy azért, mert nem gyártanak hozzá pótalkatrészeket. Létezik még beépített elavulás is, amikor a berendezés egy része eleve könnyen elkopik, tönkremegy, holott egyébként még sokáig használható lenne. Így ösztönzik arra a fogyasztókat, hogy hamarabb lecseréljék. Ez azonban nem környezetbarát megoldás.

Tanácsadás

Fogyasztóvédelmi kérdéseiket olvasóink elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakemberei pedig Győrben (Bajcsy-Zsilinszky út 44.) tfőn és csütörtökön 12 és 16, kedden és pénteken 9 és 13 óra között várják az ügyfeleket ([email protected], 30/891-6625).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában