Ország-világ

2018.03.05. 08:00

Vészesen öregszik a hazai autópark

Egy évtized alatt négy évet öregedett a hazai autópark átlagéletkora, tavaly már meghaladta a 14 évet. Hiába kelt el több új kocsi, sokkal több használtat hoztak be nyugatról.

Hancz Gábor

A győri Máté János a rendszerváltás környékén vette meg egy Skoda, egy Lada és egy Dacia után élete első nyugati autóját, egy Mercedest. "Mindössze tizenegy-néhány ezer kilométer volt benne, pedig 1978-ban gyártották. Tervezőként dolgoztam, sokáig a munkámhoz használtam, de nagyobb baja sohasem volt" – mondta lapunknak a nyugdíjas férfi, aki lassan három évtizede ragaszkodik most már 320 ezer kilométert futott, megbízható és mindössze 8 liter körüli fogyasztású kocsijához. Példája nem jellemző, mindenesetre az ő 40 éves Mercedese is hozzájárul az egyre korosodó hazai járműparkhoz.


A Jóautók.hu a napokban tette közzé a friss adatokat, amelyek szerint 2017 végén 14,1 év volt a forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora, szemben az egy évvel korábbi 13,9 évvel. A legkedvezőbb értéket, 10,3 évet 2007-ben jegyezték fel. Abban az évben 177 ezer új autó talált gazdára Magyarországon. A 2008-ban kitört gazdasági-pénzügyi válság hatására azonban gyakorlatilag harmadára-negyedére zuhant össze az újautó-piac, a 2010–2011-es mélyponton mindössze 44–45 ezer darab kelt el. Ebben szerepet játszott, hogy az elszabadult devizaárfolyamok miatt sokan befürödtek hiteleikkel, tömegek váltak óvatosabbá, de a szabályok szigorítása – például a kölcsönfelvétel megnehezítése – is ebbe az irányba hatott.

 

Tavaly már116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A győri Máté János 1978-ban gyártott Mercedese a szívéhez nőtt, ma is elégedett vele. Fotó: Béres Márton

A Jóautók.hu közlése szerint tavaly már 116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, de még ez is csak lassítani tudta a hazai autópark öregedését. Ennek oka, hogy tavaly több mint 155 ezer használt személyautót hoztak be az országba, ezek 60 százaléka pedig legalább 10 éves volt. "Idén várhatóan további tízezerrel nő majd az újautó-eladások volumene, azonban az átlagéletkor csökkenéséhez ez sem lesz elegendő – magyarázta Halász Bertalan, a Jóautók.hu vezérigazgatója. – Ahhoz a használtautó-import korösszetételének is változnia kell, amit csakis a jelenlegi szabályozás módosításával, a fiatalabb autók behozatalának ösztönzésével lehet elérni."


Jelenleg ugyanakkor az a helyzet, hogy több 1997-es évjáratú kocsi van forgalomban, mint 2017-es, s még az 1990 előttiek száma is meghaladja a százezret. Ezzel együtt a szocialista autómárkák eltűnőben vannak, csak tavaly hatodukat vonták ki a forgalomból. Tízezer feletti példányszámmal már csupán a Lada (25 ezer) és a Trabant (13 ezer) büszkélkedhet, kétezernél több pedig mindössze Wartburgból, Skodából (7–7 ezer) és Polski Fiatból (4 ezer) van. A két tömegmárka, az Opel és a Suzuki a hazai autópark 14, illetve 12 százalékát adják. Ezeket a Volkswagen (10 százalék), a Ford (8 százalék) és a Renault (6 százalék) követi.

Tavaly már116 ezer új autót adtak el, 20 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában