Ország-világ

2017.01.31. 21:22

Minden idők legöregebb fehérjemaradványait tárták fel

Fehérjemaradványokat találtak paleontológusok egy 195 millió éve élt lufengosaurus (lufeng-gyík) bordacsontjában, a kora jura korban élt dinoszauruszban talált fehérje a valaha feljegyzett legöregebb lágy szövetmaradvány - jelentették be kedden a kutatók.

"Kimutattuk fehérje jelenlétét, amely egy 195 millió éves dinoszauruszban maradt fenn, ami mintegy 120 millió évvel idősebb, mint az eddig feltárt hasonló maradványok" - közölte Robert Reisz, a Torontói Egyetem paleontológusa, a felfedezésről közzétett tanulmány társszerzője.

Ezek a molekulák lehetővé teszi, hogy a szakemberek tanulmányozzák a bolygónkról régen kihalt állat szervezetének működését, anyagcseréjét - írták a szakemberek a Nature Communications című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban.

A kutatók a kollagén fehérjére egy, a kora jura korban Kínában élt Lufeng-gyík bordájának kicsiny vérereiben bukkantak.

A növényevő, hosszú nyakú állat a legelterjedtebb dinoszaurusz volt a térségben, még a kisebbek hossza is elérte a 9-10 métert.

A kanadai professzor és Li Jao-Csang, a Tajvani Nemzeti Szinkrotronsugár Központ kutatója az ősi fehérjét rövidhullámhosszú fotonokkal vizsgálta, amelyek behatolnak az anyagba, és kölcsönhatnak az atomokkal. Ez a technika úgy teszi lehetővé az anyag vizsgálatát, hogy a fosszília más részei, így a csontok nem sérülnek. Azt is lehetővé teszi, hogy még öregebb fehérjéket fedezzenek fel.

A Lufeng-gyík kövületében feltárt kollagén fehérje jóval öregebb, mint az eddig talált legöregebb fehérjék. Amerikai kutatók a múlt héten jelentették be, hogy egy 80 millió éves hadrosaurus (kacsacsőrű dinoszaurusz) maradványából izoláltak kollagént.

Címkék#tudomány
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik