Ország-világ

2016.06.13. 17:18

Több tényező együtthatása okozza a korallok széleskörű pusztulását

Nem egyetlen tényező, hanem a különböző környezeti stresszforrások, úgy mint a túlhalászat, a mezőgazdasági tápanyagok okozta szennyezés, a kórokozók előidézte betegségek és a globális felmelegedés együttes hatása a felelős a korallok széleskörű pusztulásáért az elmúlt évtizedekben - állapították meg a szakemberek a témában készített eddig leghosszabb és legátfogóbb vizsgálat keretében.

A kutatók az Egyesült Államok délkeleti részén fekvő Florida Keys egyik korallzátonyánál végzett hároméves szimulációs kísérlet eredményeire alapozzák az állításaikat.

A Nature Communications című folyóiratban közölt tanulmány főbb megállapításai közé tartozik, hogy a túlhalászat, a tápanyagterhelés és a megnövekedett hőmérséklet mind a kórokozók elszaporodását eredményezik. A túlhalászat és a mezőgazdasági tápanyagok okozta szennyezés destabilizálják a korallok mikrobiótáját - meghatározott helyen lévő mikroorganizmusok összessége -, néhány esetben hatszorosára-kilencszeresére növelve a virágállatok pusztulási rátáját.

A szakemberek szerint a hőség felerősíti ezeket a problémákat: a korallpusztulások 80 százaléka a nyári és őszi hónapokban következik be, de csak a halak megfogyatkozása és a tápanyagterhelés fennállása esetén. Az algatúlszaporodás okozta stresszes környezetben a korallbetegségek előfordulásának kockázata duplájára, a korallpusztulási ráta nyolcszorosára növekszik.

A túlzott algaborítás és a megemelkedett hőmérséklet továbbá csökkentheti a természetes módon kiválasztott antibiotikumok szintjét, amelyek védelmet biztosíthatnának a koralloknak az ártalmas baktériumokkal szemben.

A kutatók szerint mindez egyértelművé teszi, hogy nem egyetlen tényező okozza a korallok széleskörű pusztulását. "Az algákat elpusztító halak hiánya, vagy a mezőgazdaságban használt megtermékenyítő közegekben lévő tápanyagok az algák elszaporodását okozhatják a zátonyokon" - húzta alá Rebecca-Vega Thurber, az Oregoni Egyetem munkatársa. Hozzátette, ez megváltoztatja a korallok normál mikrobiótáját, és mindezek a problémák kritikus szintre emelkednek az óceánok melegedése nyomán.

A kutatók szerint a bakteriális fertőzések okozta problémák csak tovább súlyosbítják a jelenleg is tömeges korallfehéredéstől szenvedő virágállatok helyzetét.

Címkék#tudomány
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik