Megmentőjére vár a Truman gőzös Hegyeshalomban

Méltatlan körülmények között, méteres gazban rozsdásodik évek óta az utolsó hegyeshalmi 411-es gőzmozdony a rendező pályaudvar mellett. A gőzös több mint negyven éve áll már ezen a helyen, évtizedeken át gondosan karbantartották.

Méhes Ákos

A  411-es mozdony sorsát szívügyének tekinti Pusztai István, aki munkatársaival együtt annak idején sokat tett megmentéséért. A nyugalmazott vasutas most is szívesen, ám mostanában szomorúan mesél a gőzösről.


Hegyeshalomtól Ferencvárosig három helyen kellett vizet felvenni a mozdonyba, szenet viszont csak az induláskor. 


– A 411-es gőzmozdonyokat az Egyesült Államokban gyártották, a második világháború idején érkeztek Magyarországra. Több százat vásárolt ezekből a MÁV is – mondja Pusztai István. – Az akkori amerikai elnökről nevezték el a magyar vasutasok Truman gőzmozdonynak. A háborút követően tehervonati mozdonyként szolgáltak ezek a gőzösök a MÁV-nál. Nem voltak kimondottan gyorsak, viszont óriási teherbírásúnak, megbízhatónak bizonyultak és a karbantartásuk nem igényelt sok munkát. Hegyeshalomban összesen tizenkét 411-es szolgált. Főként átállító mozdonyok voltak, azaz ezek a gőzösök húzták el a teherkocsikat Oroszvárra, illetve onnan vissza azokat, amik célállomása Magyarország volt. Emellett a rendező pályaudvaron a kocsikat tolták össze ezzel a mozdonnyal – sorolja a 411-es tulajdonságait a szakember.


Pusztai István 1961-től dolgozott a hegyeshalmi mozdonyjavító műhelyben, vagy ahogy a helyiek hívják, a fűtőháznál. A 411-es gőzösökön még munkálkodott mozdonylakatosként. Mint mondja: szívesen emlékszik vissza erre a típusra. Hegyeshalomtól Ferencvárosig három helyen kellett vizet felvenni a mozdonyba, szenet viszont csak az induláskor. Tíz-tizenkét csille szénre volt szükség erre a távolságra. Egy csillébe tíz mázsa szén fért – meséli.


– A hatvanas évek végén állították le ezeket a mozdonyokat. Akkoriban kettő működött még Hegyeshalomban. Miután kivonták a forgalomból, kértem az akkori vezérigazgatót, engedélyezzék, hogy az utolsó Hegyeshalomban szolgált 411-est kiállíthassuk, így megőrizve az utókornak. Végül rábólintott a kérésre. A mozdony akkor már rossz állapotban volt, nekiláttunk a felújításnak. A fűtőházban dolgozók örömmel végezték a munkát, mindenki lelkesen önként segített. Rengeteg munkával végül sikerült külsőleg felújítanunk. Néhány méteren ideiglenes vágányt kellett kiépíteni, hogy a helyére toljuk, ahol jelenleg is áll, az egykori fűtőház mellett. A másik leállított 411-es a mozdonyjavító műhely mellé került, egy ideig a műhely fűtését szolgálta a gőzös.


– Amíg a fűtőház működött, a kiállított 411-es karbantartása folyamatos volt. A srácok rendszeresen lefestették, gondozták a mozdonyt és környékét is. Huszonkét évig, 2003-ig voltam fűtőházi főnök, ez idő alatt több száz embernek meséltem el a mozdony történetét. Nagyon sokan jöttek megnézni a gőzöst, nemcsak vasutasok, hanem turisták és gyermekcsoportok is. Szívesen mesélek ma is erről a mozdonyról, de már szomorúan. Évek óta nem voltam kint megnézni, mert a szívem szakad meg a látványtól, hogy ilyen állapotba került – mondja.


Pusztai István reméli, hogy egyszer még újra régi pompájában tündököl majd az utolsó hegyeshalmi Truman mozdony. Azért is fontos lenne megmenteni, mert tudomása szerint mindössze három található ebből a típusból Magyarországon, kettő a Vasúttörténeti Parkban vannak kiállítva. Szeretné, ha valaki felkarolná a mozdony sorsát és újra rendbe tenné a gépet. Ehhez szívesen adja szakmai segítségét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!