2019.03.08. 08:00
Évek múlva elkészülhet a mosonszolnoki autópálya-csomópont is
Engedélyezési tervek készülnek a mosonmagyaróvári déli elkerülő úthoz, mellyel a mosoni városrészt tehermentesítenék a kamionforgalomtól. Évek múlva megvalósulhat a mosonszolnoki autópálya-csomópont is.
Régóta emlegetik Mosonmagyaróvár tehermentesítő útját. Korábban érkezett egy 3,5 milliárd forintos állami segítségre tett ígéret. Az önkormányzat a tehermentesítő út teljes nyomvonalára beküldte a terveket a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. Kérésüket megvizsgálták és 16 milliárd forintra árazták be akkor. Aztán a beruházást újból átszabták és két szakaszt határoztak meg.
A déli kiindulási pontja a Kenyérgyári út, amelynek folytatásában negyvenméteres vasúti felüljáró épülne az ipari parkhoz átvezetve. Innen kapcsolódhat a 86-os főúthoz és az M1-es autópályához. A K1-es út engedélyes tervvel, a híd építési engedéllyel is rendelkezik. A másik szakasz a mosonszolnoki autópálya-csomópont lenne. Ez a két elképzelés összességében meghaladja a 7,6 milliárd forintot.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot (NIF Zrt.) bízta meg a mosonmagyaróvári déli elkerülő előkészítésével.
Hideg András, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója a Kisalföld érdeklődésére arról számolt be, hogy jelenleg az engedélyezési tervek készülnek. A cél az útépítési és környezetvédelmi engedélyek megszerzése.
A Kenyérgyári út folytatásában negyvenméteres vasúti felüljáró épülne az ipari parkhoz átvezetve.
A 2,8 kilométeres déli tehermentesítő az 1. számú főút és a 86-os főút összekötésével a déli városrész tehermentesítését és az iparterület feltárását adná meg kétszer egy sávon. A tehermentesítő út részét képezi az 1. számú vasútvonal feletti felüljáró is – közölte a NIF Zrt. A projekt részeként új autópálya-csomópontot terveznek az M1 autópálya és a 8505. jelű út kereszteződésében, a jelenleg is üzemben levő Moson pihenőhelyhez kapcsolódóan körülbelül 1800 méteren, két járműosztályozós csomóponttal. A tervezést közbeszerzési eljárásban a Roden Mérnöki Iroda Kft. nyerte meg.
– A tehermentesítő út egyes elemei, mint a vasúti felüljáró, a kiviteli terv szintjén vannak. Az Aqua Kft.-től megrendelte az önkormányzat a K1-es út víziközmű-terveit. Szintén városi beruházás lesz a mosonszolnoki útról a Movinparkhoz való becsatlakozás. Ezt ugyancsak mi terveztettük meg. Mivel ez az út magánterületeket érint, megkezdjük a kisajátításokat – hangsúlyozta érdeklődésünkre Árvay István. A mosonmagyaróvári polgármester azzal számol, hogy több ütemben, három év alatt 2021-re épülnek meg a fenti útszakaszok. Első körben a vasúti felüljáró a hozzá kapcsolódó úttal, hiszen a legfontosabb Moson mentesítése a kamionforgalomtól.
Ezek után arról is érdeklődtünk a városvezetőtől, hogy az évtizedek óta emlegetett szigetközi elkerülő út mikor lehet realitás. Árvay István úgy látja, mivel a fenti, többmilliárdos tehermentesítő út évekre meghatározza a feladatokat, ezért ez még nem aktuális. Hozzátette: négy számjegyű útra még állami beruházásban nem épült elkerülő út, a városnak viszont óriási költség lenne. Ugyanakkor egyes szakaszaira inkább lát esélyt. A halászi útról a Duna lakópark felé ugyanis terveznek egy 800 méteres utat. A tervek elkészülte után, várhatóan jövőre már be tudják árazni a beruházást.
Így jó esetben 2020-ra már olyan szinten lehet, hogy a lakópark építési munkáit végző járművek tudnak rajta közlekedni.