Digitalizáció és figyelemzavar

Olyan változásokat is okozhatnak a személyiségben a digitális eszközök, amik nyomán a gyerekek nem tanulják meg azokat az érzelmi stratégiákat, amelyek elengedhetetlenek a felnőttkorhoz. Szakértőket kérdeztünk erről.

Kiss Anikó

 

Molnár-Tóth Bernadett pszichológus szerint az a megoldás, hogy az eszközöket megfelelően kell használni. – Ha a gyermeknek megengedjük, hogy okostelefonja, tabletje legyen, akkor meg kell mutatni neki, hogyan lehet azokat hasznos dolgokra használni. Nézhetünk mesét, de az a tapasztalat, hogy többet árt, mint amennyi haszna van. A digitális eszközökről érkező ingerek – hanghatás, fényhatás, mozgalmasság, színek – megnövelik az ingerküszöböt, így egy mesekönyv, olvasmány nem tudja lekötni a gyermek figyelmét. Az abból származó ingerek számára már nem lesznek elegek és így a gyermek ingerkeresővé válik. Ez hosszú távon, túl nagy mennyiségben, negatívan hat és elsősorban figyelmi problémákhoz vezet. Sok családban az esti lefekvés is problémát okoz, mert a gyerekek elalvás előtt mesét néznek, és ez a sok vizuális inger stimulálja az agyat, az idegrendszert, emiatt a gyermek nehezebben kerül az elalváshoz szükséges nyugalmi állapotba. Mérlegelni kell lefekvés előtt, hogyan csökkentsük az ingereket. Inkább meséljünk gyermekeinknek és később hagyjuk, hogy ők meséljenek – fogalmazott a pszichológus.

Jankóné Aranyosi Erika logopédus szerint fontos a preventív, megelőző szemlélet.

Jankóné Aranyosi Erika logopédus szerint fontos a preventív, megelőző szemlélet.

A digitális eszközök hasznosak is a gyermek fejlődése szempontjából és inkább az edukációs tartalmak fogyasztását javasolják a szakértők, amelyek például matematikát vagy nyelvet tanítanak. – Hasznosak a digitális eszközök, ha mértékkel használják a gyermekek, szülői kontroll mellett – fogalmazott Jankóné Aranyosi Erika logopédus.


– A fejlesztések során használunk digitális eszközöket, mert nagy hatásfokkal tudjuk alkalmazni azokat a logopé-

diai terápiában. 


A logopédus tanácsa az, hogy mi, szülők meséljünk, beszélgessünk inkább a gyermekkel, mert így adjuk a megfelelő beszédpéldát, ami a helyes artikuláció elsajátításához szükséges.

Molnár-Tóth Bernadett pszichológus szerint inkább meséljünk gyermekeinknek.

Molnár-Tóth Bernadett pszichológus szerint inkább meséljünk gyermekeinknek.

Rengeteg információt kapunk a digitális eszközöktől. – Sok gyermeknél észleltünk figyelemzavart. Amikor kontroll nélkül, sokat használja az informatikai eszközöket, akkor az ingerek között nem tud szelektálni. Özönlik rá a sok információ és megoszlik a figyelem. Kialakul a figyelemzavar, ebből pedig a tanulási zavar. Az olvasási nehézség létrejöttében is közrejátszik a figyelemzavar, és az írás tanulására is hatással van – fogalmazott a szakember.


A gépírás elterjedésével sokkal kevesebbet írunk kézzel, és közben az íráshoz szükséges finommozgásképességét elveszítjük. Nagyon szomorú lenne, ha eltűnne a kézzel írás, mert ez egy olyan képesség, amire csak az ember képes – zárta szavait Jankóné Aranyosi Erika.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!