2018.08.28. 09:00
Látványosan épül az M15-ös autópálya
Számos munkagép dolgozik az M15-ös autóút sztrádává való bővítésén a hegyeshalmi szakasznál. A NIF Zrt.-nél érdeklődtünk, hol tart jelenleg a 2020 tavaszáig tervezett 19,5 milliárdos beruházás.
Az M15-ös autóutat 14,5 kilométer hosszan kétszer kétsávos autópályává bővítik az M1-es autópálya és a rajkai határátkelő között. Az út áteresztőképességének növelése gazdasági és biztonsági érdekeket szolgál. A kivitelezést a Strabag Konzorcium munkatársai végzik, előreláthatólag 2020 tavaszán már igénybe vehetik az utazók az autópályává bővített útszakaszt. A rajkai és a hegyeshalmi szakaszon is a februári alapkőletétel után látványos változások történtek. Hogy hol tart jelenleg az M15–M1 Rajka, országhatár közötti szakasz bővítése elnevezésű, 19,5 milliárd forintos beruházás, arról a NIF Zrt. adott a Kisalföldnek tájékoztatást.
– Befejeződtek az építés-előkészítő munkák, mint a lőszermentesítés, favágás, humuszleszedés. A főpályán teljes hosszban elkészültek a töltésépítési munkák – tudtuk meg Kiss Boglárka szóvivőtől.
A rajkai csomópont jobb oldalán a töltésépítés 90 százalékos készültségen van, a bal oldalon is kezdődnek a munkák. A javító és fagyvédő rétegek a teljes szakasz több mint felén már elkészültek. Pályaszerkezet-építés során a cementstabilizációs alapréteg kialakítását is megkezdték, ezzel folyamatosan haladnak. A főpálya alap- és kötőrétegének építését is érdeklődésünkkor már indítani készültek.
Javában dolgoznak az autóút sztrádává való bővítésén.
A pályaszerkezet építésével párhuzamosan haladnak a főpálya vízépítési munkái. A főpálya hídjain (ebből hét készül) az előregyártott tartókat beemelték, a pályalemez egy híd kivételével kész. Zajlanak a szigetelési és szegélyépítési munkák.
A NIF Zrt.-nél rákérdeztünk a hegyeshalmi körforgalom építésének várható kezdési idejére is, mely 2019. március második fele. A munkálatok idején a főpályán teljes hosszban lesz forgalomkorlátozás, szakaszosan sebességkorlátozás mellett sávelhúzás épült ki. A rajkai csomópontban már most szeptemberben kezdődik a korlátozás. Várható még a jobb pályán a hegyeshalmi lehajtóágban korlátozás szeptember elejétől. A rajkai határátkelőt akadálymentesítik: az épületeket lebontják, új összekötő ágakat építenek és új forgalmi rendet alakítanak ki.
– Az úgynevezett „ipszilon" elágazásnál nagyon várjuk egy körforgalom kialakítását, hiszen ott nagyon gyakran történnek balesetek – hangsúlyozza Szőke László hegyeshalmi polgármester. Múlt hét végén is nagyobb forgalmat bonyolított ez a csomópont. Mivel az M1-es autópályán gyakran feltorlódik a kocsisor a nagyhatár felé, azért sokan már nem a Paprika csárdánál hajtanak le, hanem a korábbi lehajtónál. Ezt viszont a hegyeshalmiak is megérzik. Múlt szombaton és vasárnap külföldi autók sora haladt át a községen. Mint azt mi is megtapasztaltuk, ilyenkor Hegyeshalom felől kikanyarodni hosszabb idő lehet. Egy körforgalom itt jelentősen megkönnyíti majd a sofőrök életét.
– Jó ütemben haladnak az építkezéssel, napról napra látszanak annak nyomai – értékeli Kiss Vince rajkai polgármester az M15-ös autóút sztrádává való bővítését. Ez a beruházás számukra nem csak azért fontos, mert az autópályán sokkal gyorsabb, biztonságosabb a közlekedés, mint az autóúton. A két rajkai körforgalomnak külön örülnek. Az egyik ahhoz szükséges, hogy közvetlen út épüljön az ausztriai Németjárfalura (Deutsch Jahrndorf), míg a másik az iparterület fejlesztéséhez elengedhetetlen.