A körülmények miatt nem épülhet szabványos körforgalom

Tehermentesítenék a Deák téri csomópontot.

Gondár Flóra

A Deák téri csomópont az autósok rémálma, főleg csúcsidőben. Egy körforgalom kialakításához viszont kevés a hely. Alternatív nyomvonalakat keresnek.


Amint arról korábban napilapunkban beszámoltunk, a város Deák téri csomópontja meglehetősen forgalmas, a délelőtti és délutáni időszakban hosszú kocsisorok torlódnak fel a kereszteződésben (Kisalföld, 2016.12.27., „A Deák tér és a 86-os bevezetője a lista élén"). Itt találkozik ugyanis a szigetközi és a rajkai út autósforgalma, csúcsidőben a sofőröknek hosszú percekig kell várakozniuk a kanyarodásig.


Az út a Magyar Állam tulajdona, s a Magyar Közút Non-profit Zrt. kezelésében áll, így mindenfajta döntés az ő hatáskörükbe tartozik. Nemrégiben a helyiek felvetették egy körforgalom építését a kereszteződésbe. Ennek megvalósítása azonban több szempontból is aggályos.


Kitley Tibor, a város főépítésze vázolta lapunknak a lehetséges megoldásokat.

Elmondta, a jelenlegi forgalmi rend és a tér méretei nem teszik lehetővé az útügyi szabványnak megfelelő csomópont kiépítését. Amíg a városban, a téren célforgalom okán kamionok közlekednek, egy legalább 36 méter átmérőjű csomópontra volna szükség. Ehhez azonban a tér túl kicsi, a körforgalom széle érintené a volt takarékpénztár (jelenleg adóiroda) épületét.

 

A főépítész által készített vázlaton jól látszik: a körforgalom belelógna az irodaépületbe.

A főépítész által készített vázlaton jól látszik: a körforgalom belelógna az irodaépületbe.


A városi főépítész két lehetséges megoldást lát a csomópont tehermentesítésére.

A közútkezelővel történő egyeztetés során felmerült: ha a tér közepén álló Nepomuki Szent János-szobrot körülbelül 5 méterrel áthelyeznék a Fekete Sas irányába, lehetővé válna ekkora körforgalom kiépítése. A nemrégiben restaurált szobor műemléki védelem alatt áll, így ezt az örökségvédelmi hatóságnak is engedélyeznie kellene.

Technikailag nem lehetetlen a szobor eltolása, de ez nagy költségekkel járna, továbbá az út alatt húzódó közművezetékek egy részét is át kellene helyezni. Emellett továbbra is biztosítani kell a Fő utca 7. és 9. alatti épületek megközelíthetőségét.

Meg kell vizsgálni például azt is, hogy az elsőbbségi szabályok változása nem okozza-e a rajkai út forgalmának visszatorlódását a Sóházon túlra.


A másik megoldás a kamionforgalom kitiltása lenne. Így egy sokkal kisebb sugarú körforgalmat lehetne kialakítani, ami el is férne. Ehhez alternatív nyomvonal kell a teherforgalom számára. Ez a tervezett elkerülő út északi (1. számú főút–rajkai út–szigetközi út közötti) szakasza.


Az állami beruházású elkerülő út kiépítése nem most várható.

Kitley Tibor elmondta: a körforgalom kialakítása növelné a csomópont áteresztő képességét, de az alapvető problémát nem oldaná meg. Az ide irányuló forgalmat kellene csökkenteni további hálózati elemek kiépítésével.

A tervek között szerepel a halászi út új nyomvonalának kiépítése a kavicsbányától a Kiserdő út, Erkel utca érintésével az 1. számú főútig.

További mentesítő nyomvonalként működhetne a Cserháti utca felől a Vízpart utca–Károly utca–Csaba utca szakasz. Ehhez a Csaba utcát kétirányúvá kellene tenni, de ez csak a Szent István király út–Kossuth Lajos utca kereszteződésébe tervezett körforgalom kiépítésével lehetséges.


(A témára később visszatérünk – a szerk.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!