Milliárdok a félben maradt erőműre

Már a kivitelezőjét keresik a dunakiliti duzzasztómű felújításának. A 2,7 milliárdos beruházás volt a legsürgetőbb az állami műtárgyak közül, huszonnyolc éve nem nyúltak a nyolcvanszázalékosra megépített létesítményhez. Ha a hajózsilipet is felújítják, a vízi turizmus is felfedezheti.

Cséfalvay Attila

"Egy országos projektben a dunakiliti duzzasztóművet 2,735 milliárdból újíthatjuk fel, már megjelent a kivitelezésére a közbeszerzési kiírás" – mondta Németh József regionális vízügyi igazgató nemrégiben lapunknak. Az állami kezelésben lévő vízépítési nagyműtárgyak állapotát felülvizsgálták, sorrendbe állították állapotuk és a környezetükben betöltött szerepük alapján. Az értékelésben első helyre került a dunakiliti létesítmény, ennek a rekonstrukciós igénye a legsürgetőbb – nem csoda, huszonnyolc éve gyakorlatilag nem nyúltak hozzá. A mostani beruházás során többek közt a duzzasztómű és a hajózsilip vasbeton szerkezetét, az üzemi hidat, a darupályatartót, a gépészeti és villamos berendezéseket is felújítják.


A magyar–szlovák államközi szerződés értelmében 1986-ban kezdődött a dunakiliti duzzasztómű építése, amelyet 1989-ben állítottak le. Azóta a vízügyi igazgatóság minimális összeget tud csak fordítani minden évben a duzzasztómű állagára – emiatt is fontos a mostani beruházás. A működő hajózsilipre – bősi mintára – idegenforgalmi látványosságot szervezhetnének.


"Célszerű a dunakiliti duzzasztóművet üzembe helyezni. Nem lehet tovább hallgatni jövőbeni funkciójáról, fejlesztési lehetőségeiről: ennek oka a vízkeretirányelv" – mondta Janák Emil akkori vízügyi igazgató még 2009 októberében a Szigetközi Fejlesztési Tanács ülésén. A létesítménnyel azonban az elmúlt nyolc évben sem történt semmi, állapota folyamatosan romlott. Bár két és fél évtizedes országgyűlési határozat tiltja a duzzasztómű üzembe helyezését, 1995 óta vízpótlásra használják. Sőt: 2001-ben vízjogi engedélyt is kapott a rendszer, melyben a duzzasztómű a szigetközi hullámtéri vízpótlás kulcsműtárgya. 


A duzzasztóműbe épített hajózsilip eredeti feladata a teljes dunai hajóforgalom fél évig tartó ideiglenes levezetésének biztosítása lett volna, majd ezt követően az onnan kiágazó tápcsatornán keresztül a szigetközi mellékágrendszer vízpótlása. Fűzfa Zoltán vízi túrákat szervez és vezet a Szigetközben. Ő is úgy látja, elsősorban jachtforgalmat generálhat a zsilip felújítása.


"Mi a mellékágrendszerre összpontosítunk. Ha az Öreg-Dunán eveznénk s vissza akarnánk jutni a táborba, akkor a főmeder és a mellékágrendszer közötti ötméteres szintkülönbséget kellene leküzdenünk a kenuk átemelésével. A működő hajózsilipre – bősi mintára – idegenforgalmi látványosságot szervezhetnének. Kinn sétahajóval zsilipelhetnek fel, majd nézhetik meg az utasok a felvízcsatornán a velük egy magasságban lévő somorjai templom tetejét" – mondta. Hozzátette, pazarlásnak tartja, hogy a duzzasztóműbe épített turbinaház üres, nincs, ami ott termelje az áramot. Bár rengeteg akadályt kellett leküzdeni, évtizedes hercehurca után úgy tűnik, hamarosan ide is szerelhetnek turbinákat, a beruházó – információink szerint – már az energia átvételéről tárgyal a szolgáltatóval.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!