2017.03.30. 09:00
Körgyűrűt is kértek a lakók Mosonmagyaróváron
A belső tehermentesítő útról, körgyűrűről, autópálya-lehajtókról, kerékpárutakról és parkolásról is szó esett azon a lakossági fórumon, melyen Mosonmagyaróvár közlekedésfejlesztési koncepcióját tárgyalták.
Miért kell Mosonmagyaróvárnak az 50 ezer lakó? Tette fel az első kérdést egy hozzászóló a városvédő egyesület által szervezett fórumon, melyen a közlekedésfejlesztési koncepciót és a tervezett arculati kézikönyvet Kitley Tibor városi főépítész ismertette.
Álmos kisvárosból nyüzsgő nagyváros
A helyi ipar fejlődése mellett az ausztriai munkavállalás, a pozsonyi agglomeráció miatt is elkerülhetetlen a lakosság számának bővülése a Lajta-parti városban, mely a forgalom növekedését is magával vonzza. Ahogy Bella Sándor a fórum moderátoraként fogalmazott: "Ezzel számolnunk kell, fel kell készülni, nem dughatjuk a fejünket a homokba." Hozzátette: "A közlekedés, annak fejlesztése drága műfaj, az elképzeléseknek anyagi korlátai vannak." "Nem véletlenül tűztük napirendre ezt a témát, mely mindenkit izgat. Egy új helyzettel találkozunk: egy álmos kisvárosból az utóbbi időben – főként a reggel és a délutáni órákban – egy nagyváros lett, amivel meg kell birkózni" – indokolta a szervező egyesület vezetője, Unger András, hogy miért szervezték a fórumot.
Új közlekedésfejlesztési koncepció
Kitley Tibor városi főépítész elsőként az arculati kézikönyvről és településképi rendeletről beszélt, melynek szeptember végére kell a helyiekkel egyeztetetten elkészülnie. Ebben Mosonmagyaróvár és városrészeinek karakterét ismertetik, a helyi védett épületeket mutatják be. A dokumentumhoz várják a javaslatokat.
2008-ban állították össze az előzőt, tavaly új anyag készült Mosonmagyaróvár közlekedésfejlesztési koncepciójáról. – A baleseti térkép is jól mutatja, hol szükséges mindenképpen beavatkoznunk – hangsúlyozta Kitley Tibor. Ilyen gócpont a Fő utca és a Szent Imre utca találkozása, a Deák tér, a Sóház környéke, a Királyhidai út több szakasza. Szintén figyelemre méltó adat, hogy 40 százaléka a baleseteknek kerékpárosokat, 14 százaléka gyalogosokat érint. A Kossuth Lajos és Csaba utcák, valamint a Gyári út és Szent Imre utcák találkozásánál lenne realitása körforgalom kiépítésének. A Fő utca – mely akár gyalogoszóna is lehetne – és a Deák tér is tehermentesítésre szorul.
2025-re 30 százalékos forgalomnövekedés várható. Ha azonban elkészülhetnének a tehermentesítő útvonalak, akkor ez a jelenlegi szint alá csökkenthető lenne. Régi álom egy körgyűrű, mely a bevezető utakat fűzné fel. A város három európai főútvonal (E60, E65, E75) találkozása mentén fekszik. Tranzitforgalma az M1-autópálya megépülte után is jelentős maradt, mely élhetetlenné tesz egyes városrészeket. Emellett a folyamatosan megtelepedő ipari, logisztikai cégek is további forgalmat generálnak.
Az elkerülőről
Kiemelt feladat a Mosonmagyaróvárt déli és nyugati irányból elkerülő, tehermentesítő út megvalósítása. Így a nehézgépjármű-forgalommal terhelt mosoni és magyaróvári belváros élhetőbbé válhatna, de az ipari területek összeköttetése javulna, és lehetőség nyílna újabb ipari területek feltárására.
Tehermentesülne továbbá a most szintén nagy forgalmat bonyolító Kossuth Lajos utca is. A déli szakasz az 1-es és 86-os utat kapcsolná össze a Kenyérgyári úton és vasúti felüljárón keresztül. A keleti ág a Nap utcától indul, a Báger-tó mellett halad a Fertő sorig, a Fertő sor mellett új nyomvonalat alakítanak ki. A Timföldgyári, majd a Barátság úton vezetnék el az ipari parkig. Az északi szakasz a MoWinPark parkot és az M1-es autópályát kötné össze. Mindezek becsült összköltsége 3,3 milliárd forint. A tervekhez a területek és engedélyek is rendelkezésre állnak, forrásra várnak.
Több parkoló kell
Kitley Tibor vizsgálta a lehetséges új helyszíneket, ahol parkolóhelyeket lehet kialakítani a különféle városrészekben – a városközponttól a belvárosig. A sportcsarnoknál szerinte kevesebb parkoló készült, mint amennyi szükséges lenne. A Kapucinus utca kiépítését tervezik a körforgalomig. Ezt a szakaszt lehetne nagyobb rendezvények idején ideiglenesen parkolásra használni. A Móra-, Széchenyi- vagy a Kormos-lakótelepeken a most rendezetlen zöldfelületek sorsát kellene átgondolni. A Fácános út melletti terület pedig a Flesch-központ melletti parkoló zsúfoltságát enyhíthetné. A városháza mögötti területen rendezett formában több autó férne el.
Wittmann park és a bicikliutak
Unger András mellett korábbi városvezetők, Stipkovits Pál és Szabó Miklós is aggodalmát fejezte ki a Wittmann parkban épülő társasházak, és ezáltal a megnövekedő forgalom okán. Szabó Miklós a terület képviselőjeként emlékeztetett: az önkormányzati terület értékesítésekor eredetileg 55 lakás építése szerepelt a tervekben. Jelenleg 126 lakásról tud, és további építési engedélyek kiadása várható. A közel 200 lakás, akár 300 autót is jelenthet. "Már azok tiltakoznak, akik először vettek itt lakást" – emelte ki. Megfogalmazódott: az egyesület kezdeményezni fogja a parkolóépítésre vonatkozó szabályozás szigorítását.
A belső kerékpárút-hálózat kiépítése mellett Jánossomorja irányában is szükséges lenne a fejlesztés a biciklisek biztonsága érdekében. Kitley Tibor a vízi útvonalról is szólt. A partrendezés folytatódik, a Malom-ági Lajta belvárosi része lehetne a legszebb szakasz. Cél, az elérhető vízpart lenne, és hogy minél több terasz, szolgáltatás települjön mellé – továbbá hogy minél többen üljenek csónakba.
Írásunkat vitaindítónak szántuk. Véleményüket, javaslataikat a témában várjuk az [email protected] e-mail-címre. A témára visszatérünk.