2016.10.10. 11:16
Tíz éve oldalán fekszik a tehervagon
A kukoricát szállító teherkocsi 2006. december 27-én siklott ki és dőlt az oldalára Lébény-Mosonszentmiklós és Kimle között. A mozdonyvezető lélekjelenléte akadályozta meg a tragédiát.
A nap mint nap Mosonmagyar- óvár és Győr között vonatozók közül bizonyára sokaknak feltűnt már a Lébény–Mosonszentmiklós vasútállomáson egy oldalán fekvő tehervagon. A kocsi lassan tíz éve hever már ott, miután nem sokkal arrébb kisiklott és az oldalára dőlt. A Kisalföld megtalálta a balesetről készült jegyzőkönyvet. Ennek alapján most felidézzük az egy évtizede történteket.
A hivatalos leírás szerint 2006. december 27-én 19 óra 1 perckor, Lébény–Mosonszentmiklós és Kimle állomások között a jobb vágányon, a Tiszavasvári–Hegyeshalom kilépő viszonylatban közlekedő tehervonatba ötödiknek besorozott teherkocsi kisiklott és a bal oldalára borult.
A jegyzőkönyv szerint a vonatot december 27-én indították el Kőbánya-felső állomásról, ahol a kocsivizsgálat és a fékpróba előírás szerint megtörtént. Ennek nyomán az egyik teherkocsit kivették a szerelvényből úgynevezett „féknehézmény" miatt. Így a vonat huszonegy kocsival indult tovább Hegyeshalom felé. A későbbi balesetet előidéző teherkocsinál a Kőbánya-felső állomáson nem állapítottak meg hiányosságot. A vonatot megfigyelő kocsivizsgálók Budapest-Kelenföldön, Tatabányán és Győrben sem tapasztaltak rendellenességet, amikor a vonat elhaladt.
Az öttevényi állomáson a forgalmi szolgálattevő a vonat ötödik-hatodik kocsijánál mély morgó hangot hallott, de nem látott semmit. Ezt nem tartotta forgalomveszélyesnek, így nem állította meg a vonatot. A szerelvény elhaladása után telefonon jelezte mindezt a Lébény–Mosonszentmiklós állomás forgalmi szolgálattevőjének. A vonat fokozott megfigyelésére kérte.
A szerelvény 97 kilométeres sebességgel haladt át az állomáson, a szolgálattevő a hatodik kocsi hátsó forgóvázánál szikrázást tapasztalt. Ennek okát nem tudta, de mintha a kerék karimájánál látta volna. Mivel nem tartotta ezt veszélyesnek, ezért ő sem állította meg a szerelvényt. Felhívta a kimlei állomást, hogy állítsák meg a vonatot és vizsgálják meg a hatodik kocsit.
Eközben a szemből érkező szerelvény mozdonyvezetője már közölte rádión, hogy valami leesett a tehervonatról és nekiütközött.
A szerelvény 97 kilométeres sebességgel haladt át az állomáson, a szolgálattevő a hatodik kocsi hátsó forgóvázánál szikrázást tapasztalt.
A szerelvény közben közeledett Kimléhez és az utasításnak megfelelően a mozdonyvezető megkezdte a fékezést. Körülbelül ötven kilométeres sebességre lassult már, amikor a kocsi kisiklott, a vonat szétszakadt és megállt. A mozdonyvezető azonnal hívta a szakaszirányítót rádión és azt mondta: „Ne engedjetek semmit szembe velem!"
Így Kimlén sikerült megállítani a szemből érkező nemzetközi személyvonatot, megakadályozva egy tragédiát. A kisiklott és oldalára borult kocsi ugyanis elzárta mindkét vágányt. A szállított 60 tonna kukorica nagy része kifolyt. Emellett további három kocsi is kisiklott.
A vizsgálat szerint a baleset közvetlen oka műszaki meghibásodás volt. A teherkocsi egyik tengelyének csapján bekövetkezett hőn futás és csaptörés, majd az ezekből következő siklás. A közvetett ok viszont emberi tényező volt. Nem történt ugyanis azonnali intézkedés a vonat megállítására, amikor a rendellenességet észlelték.
Az eset következtében a vágány mintegy két kilométeren annyira rongálódott, hogy újjá kellett építeni. A megsérült vasúti pálya helyreállítása 350 millió forintba került.
A felborult teherkocsit a baleset után a Lébény–Mosonszentmiklós állomás melletti egykori rakodótérre szállították, azóta is ott rozsdásodik. Mementóként emlékeztet a tíz éve történtekre. Úgy tudjuk, a kocsi tulajdonosa a francia nemzeti vasúttársaság.