Molnár Tamás (Tomiszka)

2009.03.17. 14:43

"Onlájn hejesirás"

Nem tudom Önök, hogy vannak vele, de én a mai napig, ha meglátok egy helyesírási hibákkal teletűzdelt online újságcikket, felszisszenek.

Faragó Barbara vendégposztja:

Tudom, hogy ma már bárkiből lehet újságíró, és az internetes tartalmak 95%-át már egyáltalán nem is hivatásos tollforgatók írják, de számomra mégis elsődleges szempont (ajjaj, lehet túl konzervatív vagyok), hogy amit az ember kiad a kezéből, legalább helyesírás szempontjából hibátlan legyen. Tovább boncolgatva a témát: munkámból adódóan sok árajánlatkérés, céges dokumentum, több száz levél fordul meg a kezem alatt. Nem is hinnék - bár valószínűsítem, hogy általános jelenségről van szó-, hogy ezek milyen nagy százaléka "defektes". Persze értem én, hogy a nagy cégvezetőnek nincs ideje azzal foglalkozni bokros teendői között, hogy szépen megszerkesztett, helyesírásilag kifogástalan levelet küldjön, de sajnos ugyanez vonatkozik a túlterhelt titkárnőjére is, és természetesen folytathatnám még a sort...

De miért is kezdtem bele ebbe a témába? Azért mert trendi lett nem helyesen írni. Persze most sokan biztos túlzónak találják ezt a kijelentésemet, mindenesetre az megállapítható, hogy az emberek internetes tevékenységük során a legkevesébé törődnek azzal, hogy milyen "nyomot" hagynak maguk után. Írnak, ahogy a billentyűzeten kifér.. a lehető legritkább esetben olvassák újra a már megírt kommentjeiket, bejegyzéseiket, nem fognak visszamenni az első sorba, hogy kijavítsanak egy elgépelést, kisbetűt-nagybetűt stb.

Persze morgolódhatok én ezen magamban, attól még semmi nem változik, sőt online kampány tanácsadóként nekem kell alkalmazkodnom a kialakult helyzethez. Ugyanis mi a keresőmarketing lényege? Jelen lenni, megtalálhatónak lenni az általunk fontos kulcsszavakra a Google keresőben, vagy a természetes találatok révén, vagy a keresőhirdetések segítségével. És mi történik akkor ha potenciális ügyfeleink keresőkifejezésként egy hibás szót írnak be? Nagy valószínűség szerint arra is lesznek találatok, és ha nem jelenünk meg, sok elveszte(gete)tt látogatónk lesz! Nap mint nap készítek AdWords kampányokat ügyfeleinknek, melynek során kiemelt figyelmet kell szentelnem a kulcsszólista létrehozására, ezen belül is a "hibás" kulcsszavak meghatározására. A napokban az is előfordult, hogy olyan sok hibás variációt kellett számításba vennem a hosszú és rövid magánhangzók ékezetei miatt, hogy a helyesen leírt szavak aránya a kulcsszólistában csupán 20% lett. Pár nap elteltével pedig világosan látszik az eredményekből, hogy a keresési gyakoriság nagyon magas a helytelenül leírt szavakra.

Ezzel a példával csak azt szerettem volna szemléltetni, hogy online kampányaink során soha nem feledkezhetünk meg azokról a lehetséges ügyfeleinkről, akik valamilyen okból kifolyólag nem helyesen használják a keresőkifejezéseket, legyen ez akár angol billentyűzetből adódó ékezet nélküliség, figyelmetlenségből történt egybe-külön írás, vagy alapvető nyelvtani hiányosság. Az Önök számára fontos hibás kulcsszavak "minőségét" és mennyiségét egy nagyon egyszerű trükkel Önök is ellenőrizni tudják: nézzék meg egy helytelen szóra lefolytatott Google keresés után a lap jobb felső sarkában található, az összes találatra vonatkozó számot. Ha ez magas, akkor megállapíthatjuk, hogy az esetleges konkurencia és userek sokasága használja, tehát javaslom, használjuk mi is! Persze csak a tervezésben :-)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!