Fokozott rendőri ellenőrzés

2021.09.23. 12:43

Kiemelt figyelem irányul a leállósávokra

Fokozottan balesetveszélyes, irritálja a többi autóst, és nem utolsósorban tilos az autópályák leállósávjait a torlódás elkerülésére, vagy nem műszaki okból történő megállásra, várakozásra használni. Ennek ellenére egyre többen nem tartják be ezt a szabályt, olvasóink jelzései szerint elsősorban kelet-európai rendszámú járművek állnak félre egyéb profán okokból a száguldó autók mellett.

Wurmbrandt András

Kiemelten ellenőrizte az elmúlt egy évben a rendőrség a leállósávokat, különösen azokat a sofőröket igyekeztek kiszűrni, akik pofátlanul kikanyarodtak a legszélső sávba, és ott haladtak tovább, amikor a sztrádán dugó alakult ki. Azonban a rendőrség is ott volt a sorok között, fedélzeti kamerával felszerelt, civil jellegű szolgálati gépkocsikból figyeltek. Az ORFK Kommunikációs Szolgálata érdeklődésünkre arról tájékoztatott, hogy a leállósáv jogosulatlan használata különösen útépítések, balesetek, vagy az adott útszakasz áteresztőképességének határát közelítő járműforgalom esetén valószínű, leginkább ekkor ellenőrzik ezeket a konkrét helyszíneket.

Idén július elején például előre bejelentették, hogy az M1–M7 autópálya közös szakaszán, valamint az M7 autópálya Pest, Fejér, Veszprém és Somogy megyei szakaszán ellenőrzik három napig a leállósávok helyes használatát, a nyári csúcsforgalomban szabályosan közlekedő, időnként araszolva haladó gépjárművek mellett, ez idő alatt 17 szabályszegő sofőrt szúrtak ki.

Kérdésünkre egyébként, amely azt firtatta, hogy különösen a kelet-európai rendszámú járművekre jellemző, hogy nem műszaki hiba vagy vészhelyzet miatt várakoznak a leállósávban, az ORFK azt közölte, hogy a közlekedési ellenőrzés alá vont járművek kiválasztásánál a rendőrség nem tesz különbséget aszerint, hogy mely országban helyezték azokat forgalomba, hanem – a jármű honosságától függetlenül – a közlekedés biztonságára veszélyt jelentő, valamint a többi közlekedőt irritáló jogsértést elkövetők kiszűrésére helyezi a hangsúlyt.

Természetesen a magyar rendszámmal rendelkező autósokkal is előfordul, hogy időnként nem a szabályoknak megfelelően vezetnek, ám talán ezek közül is kitűnik, a büntető fékezés, amikor a forgalomban való közlekedés egyfajta játszmává fajul, és veszélyhelyzetet teremt.

Zerkovitz Dávid, közlekedéspszichológus szerint ez a büntető fékezés nem új keletű reakció az autósok körében, régen is volt, csak akkor nem volt kamera, ami felvegye ezeket. A szakember rámutatott, egyre gyakrabban előfordul ma már az is, hogy oldalról ráhúzzák a kormányt a másik autósra, de azt is ebbe a körbe sorolta, amikor valaki hátulról villog, megközelítve az előtte haladót. A motiváció mindegyik esetben ugyanaz, aki ezt csinálja, úgy gondolja, hogy meg kell torolnia valamit, ami az előbb történt – véli a pszichológus, aki hozzátette, ilyenkor személyessé fajul a vezetés és két ego kezd el közlekedni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!