retro

2020.04.04. 06:25

Amikor Niki Lauda Sopronban a Lőverekben győzött

Az 1969-es versenysorozat egyik állomását Sopronban június 5–6-án rendezték meg.

Páder Vilmos

Fotó: Autó-Motor-archívum

A háromszoros Forma–1-es világbajnok osztrák Niki Lauda pályafutása elején Formula V kategóriában indult. Az 1969-es versenysorozat egyik állomását Sopronban június 5–6-án rendezték meg. A sportág szerelmesei közül talán még vannak, akik utólag emlékeznek a 20 éves pilótára, mert akkoriban még csak egy volt a sok vendégpilóta közül.

Az 5371 méter hosszú Szabadság körúti pályát (ma Lővér körút) az autóklub soproni aktivistái kiválóan előkészítették. A versenyzők egy részének már nem kellett ismerkedni a pályával, mert többen az előző évben is jártak Sopronban. A Forma V kategória húszas mezőnyének résztvevői zömében osztrák versenyzők voltak, de jöttek indulók az NDK-ból, Jugoszláviából és egyetlen magyarként Kiss Ferenc a Magyar Autóklubtól.

Fotó: Autó-Motor-archívum

Vasárnap a kora délelőtti órákban megindult a tömeg a Lőverek felé. Sokan jöttek Ausztriából, bécsi, burgenlandi, alsó-ausztriai, tiroli, felső-ausztriai rendszámú kocsik árasztották el a Szabadság körút környékét.

A rajtnál 15 ezer ember állta körbe a pályát. Az élen az elmúlt évi győztes, Erich Breinsberg, Fritz Böhler és hatos rajtszámmal Niki Lauda „gyilkolták egymást”. A kilencedik körben Kiss Ferenc az egyik alsó kanyarban nekisodródott a villanyoszlopnak, kocsija összetört és kigyulladt, de Kiss csak apróbb sérülést szenvedett. A 15 körös verseny első részén a nagy hármas még teljesen együtt volt.

A második kör tikkasztó, 30 fokos hőségben indult, két autós gépkocsija összeakadt, buktak, az egyikük, Bussek lábtörést és fejsérülést szenvedett, kórházba szállították. A baleset után változatlan sebességgel folytatódott a küzdelem, Erich Breinsberg 2.08-dal a nap legjobb körét teljesítette és ekkor 151 km/óra átlagsebességgel száguldott a Szabadság körúti pályán. A „telt házas” versenyt végül nyolcan fejezték be, hajszállal Niki Lauda győzött, második Erich Breinsberg, harmadik Fritz Böhler lett, mindhárman osztrák versenyzők voltak.

Niki Lauda pályája innentől kezdve szinte hibátlanul ívelt felfelé, mígnem 1976-ban a Nürnburgringen csúnyán összetörte az autóját, a Ferrarija kigyulladt, ráadásul ő bennragadt a felismerhetetlenségig összetört versenygépben. Nagyon súlyos sérüléseket szenvedett, ennek ellenére később sikeresen folytatta a karrierjét. Visszavonulását követően repülőtársaságával, a Lauda Airrel foglalkozott, majd 1992-ben tanácsadóként a Ferrarihoz szerződött. Tavaly május 20-án családja körében hunyt el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában