Rendhagyó nyitóest Győrben

2025.06.19. 08:03

A táncművészet Real Madridja és a közkedvelt kulttiktoker egy színpadon - fotók, videó

A jubileumi XX. Magyar Táncfesztivált idén június 17–22. között rendezik meg Győrben. A fesztivált rendező Győri Balett ezúttal egy másik évfordulót is ünnepel, ugyanis 45 éve alakult a társulat. A kettős születésnapot ünneplő együttes kedden álló vastapsot kapott lenyűgöző és letaglózó beavató táncszínházi előadására, melynek koreográfiáját Szőllősi Krisztina álmodott meg és vitte színre a Győri Filharmonikus Zenekarral, valamint dr. Farkas Levente András kult-tiktokerrel.

A táncművészet Real Madridja és a közkedvelt kulttiktoker egy színpadon - fotók, videó

Fotó: Csapó Balázs

A táncfesztiválon a Győri Balettől még két produkciót láthat a közönség: 

  • pénteken az Eli, Eli táncképek - Szenes Hanna életéből című darabját a győri zsinagóga izgalmas szakrális terében mutatják be. 
  • Míg a Mocorgó Program keretében a Győri Balett Stúdiójában debütál Szalai Judit első koreográfiája a Vulpi, amely egy mozgásos mese dr. Stephens Sarlós Erzsébet program mentén.
Győri Balett
A Győri Balett Schubert „A halál és a lányka” című beavató táncszínházi előadása nyitotta meg dr. Farkas Levente András közreműködésével a XX. Magyar Táncfesztivált. Fotó: Csapó Balázs

Győri Balett nem először nyúlt A halál és leányka darabhoz

- Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy a jubileumi, huszadik Magyar Táncfesztivált a Győri Balett társulatával nyithattuk meg. A halál és a lányka című előadás nem csak koreográfia, hanem egyben egy beavató táncszínházi produkció is. A cél az volt, hogy a művészeten keresztül érzékeny, mély emberi témákat tegyünk hozzáférhetővé, elsősorban a fiatal közönség számára. Ez az alkotás számomra több szempontból is kihívás volt. Nemcsak a témája miatt, hiszen a halálról beszélni mindig kényes, érzékeny vállalás. Hanem művészettörténeti súlya miatt is - fejtette ki Szőllősi Krisztina koreográfus.

- Schubert zeneműve önmagában is megrendítő, sokrétegű, de A halál és a leányka egyben a Győri Balett történetének is emblematikus darabja. Robert North ikonikus koreográfiája mély nyomot hagyott a társulat művészeti örökségében. Így ebben az újraértelmezésben nem lehetett figyelmen kívül hagyni ezt a hagyatékot sem - emelte ki.

Érzékeny vállalás, amely a fiatalok szólítja meg

Azonban Szőllősi Krisztina másik oldalról közelítette meg a témát. - A célom nem az volt, hogy versenyezzek az emlékkel, hanem, hogy dialógusba lépjek vele, miközben egy teljesen más, beavató jelleggel szólítom meg a közönséget. Cél volt az is, hogy a kortárs táncot megközelíthetővé tegyük a fiatalok számára is, ugyanis ez a produkció része a Fiatalok, a fiatalokért programnak. Szeretnénk megnyitni a művészet kapuit azok előtt is, akik talán most találkoztak először ilyen típusú előadással - fűzte hozzá.

Győri Balett
Lenyűgöző beavató táncszínházi előadás, mely mély kérdéseket boncolgat. Zene, szöveg és a táncmozdulatok összhangja mutatkozott meg Szőllősi Krisztina koreográfiájában. Fotó: Csapó Balázs

A produkció során a Győri Filharmonikus Zenekar szerepe itt nem pusztán csak a kíséret volt. Élő jelenlétük dramaturgiailag és érzelmileg is súlyt adott az előadásnak. A színpadon azonban nem csak mozdulatokat láthattak, hanem szavakat is hallhattak a nézők. Dr. Farkas Levente András személyében Szőllősi Krisztina olyan alkotótársra lelt, aki képes a legnehezebb témákat is érzékenyen, mélységgel közelíteni. 

A halálról beszélni kell

- Együtt hisszük, hogy a halálról nem félelemmel, hanem kérdésekkel, nem lezárásként, hanem párbeszédként kell tekinteni. Levente nem csak az értelmezés szintjén kalauzolta a közönséget, hanem olyan gondolkodásmódot képviselt, amely képes összeköti a klasszikus műveltséget a mai fiatalok világával - fogalmazott a koreográfus.

Dr. Farkas Levente András jogászként végzett, de hivatását a művészet tolmácsolásában találta meg. Ma már több százezren követik az online térben, ahol versekről, zenéről, festményekről, történelmi témákról beszél. Mégpedig úgy, hogy tartalmaiban az esztétikai élmény és személyes megélés kéz a kézben jár. Levente képes arra, hogy a halál kérdéseiről úgy beszéljen, ami egy közös titok, de mégis lehet és kell is róla beszélni. 

- Rendkívül megtisztelő, hogy a Győri Balettel dolgozhattam együtt, olyan érzés mintha négyszer töltöttem volna meg a Puskást - fogalmazta meg érzéseit a kult-tiktokker. - Egyszer Párizsban sétáltam, talán 17-18 éves lehettem, amikor átfutott bennem, hogy azokon a macskaköveken lépkedek, amelyeken egykor Rousseau járt. Akkor azt érzetem, hogy ehhez hozzátartozik a balett. Arra vágytam, hogy egyszer az életben eltölthessek ebben a közegben néhány napot. Két éve feltöltöttem az internetre egy videót, most pedig megtörténik velem mindaz amire vágytam ebben az életben. A táncművészet Real Madridja táncolt én pedig nem a nézőtéren ültem, hanem ott voltam velük: a fényekben, mozdulatokban - mondta el Farkas Levente András.

A halál és a lányka produkció kapcsán elárulta azt is, hogy idén vesztette el az édesapját, ami miatt különösen kényes téma volt ez a próbafolyamat számára. - Bízom benne, hogy ezt az előadást felülről végig kísérte és, hogy mindenkinek felejthetetlen élményt tudtunk adni - zárta gondolatait.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában