2024.09.07. 21:25
100 éves jubileumát ünnepli „András” a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút gőzőse – Videó
Sokan voltak kíváncsiak az idén 100 éves „András” szombati születésnapi programjára. A keskeny nyomtávú gőzmozdony 1924-ben készült el, azóta különböző helyszíneken szolgált. A gőzös az alapítás, azaz 1972 óta végez vontatást a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasúton.
A gőzmozdony jubileumát a hagyományos, múzeumvasúti születésnappal egyidőben ünnepelték a látogatók, főként a kisgyermekes családok. Volt egyebek mellett szülinapi bütykölde, kézműves vásár, vasútmodell kiállítás és vasúti szalon, minidiszkó és kívánságműsor vár azokra, akik szeretnék megünnepelni a kisvasút és „András” gőzös jubileumát. Természetesen fel is lehetett ülni a vonatra és menni egy kört a híres gőzössel.
A gőzmozdonyra a jubileum alkalmából egy külön erre az alkalomra tervezett, „András 100” matrica is felkerül, ez is hirdeti a múzeumvasút utasainak, hogy a jármű pontosan száz esztendős.
A 492-es sorozathoz tartozó „András” gőzmozdony a MÁV Gépgyár, illetve a MÁVAG üzemeiben készült. A keskeny nyomtávú pályára tervezett jármű ütközők közötti hossza csaknem hét méter, a tömege 17,6 tonna, teljesítménye 220 lóerő. A gőzmozdony megépítése után különböző bányavasutaknál szolgált. Az „András” névre hallgató gőzös 1972 őszén, a balinkai bányavasút felszámolása után került a Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút kötelékébe.
A gőzmozdony többször esett át kisebb-nagyobb felújításon: legutóbb 2022/23-ban Debrecenben végeztek rajta teljes nagyjavítást, majd 2023-ban kapta meg a fővizsgát. Az „András” gőzös legnagyobb sebessége óránkénti 20 kilométer, maximálisan ennyivel utazhatnak a múzeumvasúton közlekedő utasok abban az esetben, ha a gőzmozdony vontatja a különleges kisvasúti kocsikat.