Kritika

2022.03.12. 11:45

Fedák Sári mindent visz!

Kubik Annára érdemes várni, hogy visszatérjen a Győri Nemzeti Színházba. Nemcsak azért, mert szerepkörében nincs helyben színésznő, hanem művészi súlya miatt. És itt nem a Kossuth-díjra gondolok, hanem arra a színpadi jelenlétre, amivel nagy drámákká rendezi a színdarabokat.

Werner Krisztina

Fedák Sárit (Kubik Anna)és szobalányát (Mézes Violetta) a kitelepítés éveiben is ellenőrizte az ÁVH (Fejszés Attila)

Forrás: Nagy Gábor / Kisalföld

A Kisfaludy Teremben bemutatott, Minden jegy elkelt! című, Fedák Sári életét bemutatott mű lehetett volna monodráma is, de Kubik Anna nem akarta. Hisz a csapatjátékban és tudja, hogy a kollégák úgy árnyalják a játékát, hogy a legerősebb kontúrokat ő rajzolhatja. És hisz Fedákban, mert személyes missziója volt, hogy életre keljen az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar színésznő, akinek tündökléséről sokat, meghurcoltatásáról és rehabilitálásáról alig tudtunk valamit.

 

Olt Tamás író-rendező – akit rávett, hogy írjon színdarabot a díva életéről –  egyszerre volt könnyű és nehéz helyzetben. Adott volt Fedák Sári/Zsazsa élete, Kubik Anna, az életre keltője és egy alig ismert drámai életút, keszekusza politikai és magánéleti szálakkal, parádés színpadi sikerekkel. 

Olt Tamás tökéletes dramaturgiával építette fel a darabot és jól előkészített előjelenetekkel ágyazta meg a drámai csúcspontot. A fiatal Fedákot Sóvári-Fehér Anna egyetemi hallgatóra bízta, aki bátran beleállt a „ganajszagú” ünnepelt díva mibenlétének a boncolgatásába, vérbő és ösztönös játékával megérttette, hogy miért hevert a világ a lábai előtt.

 

Fedák Sári legismertebb történetét ma is mesélik a beregszásziak: mikor száz üveg pezsgőben fürdött.
Forrás: Nagy Gábor / Kisalföld

 

A Fedák-legendáriumokat – pezsgőimádatát, házasságát és válását Molnár Ferenccel, nadrágos szerepét, karakán jellemét – úgy fűzte egybe Olt Tamás, hogy két cselekményt font eggyé a fiatal és idős Zsazsa életéből. 

Mivel nemcsak írta, de rendezte is a darabot, magának adta a feladványt, hogy miként tudja a többször befejezett művet a végső csúcspontra vinni. Kubik Anna zárómonológja volt a borotva éle, úgy lett egyszerre természetesen emberi és végzetesen sorsszerű, hogy többen a könnyeiket morzsolgatták a tapsrendben. Nagy ívet rajzolt Kubik Anna: díva, öregasszony, üldözött, elárult és hős.

 

Kubik Anna
Forrás: Nagy Gábor / Kisalföld

 

Az előadás sikerében remek partnerei voltak, többek között  Mézes Violetta (Kerék Margit), Fejszés Attila (ávós) és Csankó Zoltán (Molnár Ferenc/Básti Lajos). Az alkotói stábból Kertes Anna korrepetitort és Fekete Miklós koreográfust érdemes kiemelni, akik zenei válogatással és koreográfiával adtak különleges fénytörést és dinamikát az előadásnak.

 

Molnár Ferenc (Csankó Zoltán) feleségül vette a fiatal Fedákot (Sóvári-Fehér Anna), hogy az feleségként elválhasson tőle.
Forrás: Nagy Gábor / Kisalföld

 

A Kárpátaljáról érkező szomorú napi hírek aggódó aktualitása is megszületett a nézők írta széljegyzetben. A beregszásziak nagy szülöttének a sorstragédiája a történelem távlatából egy fájó igazodási ponttá lett. Az első világháborús katonadal, a Nem látlak én téged többé, soha soha sem… a színházon túl a határon túli, háborús valóságba is üzen. És ez már nem játék!

 

Bakos-Kiss Gábor színházigazgató, azzal, hogy befogadta Győrbe az ősbemutatót, színháztörténelmet írt a városnak. Utólag már biztatnám, hogy bátran és adjon nagyszínpadot Fedáknak, de ki gondolta volna előre, hogy Fedák Sári nemcsak a kártyában, de a színházban is mindent visz?!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában