Az amerikai Vanderbilt-gyűjtemény része volt

2021.11.17. 21:26

Női félakt – ez a festmény a győri Munkácsy-kiállítás legújabb darabja

Unikum, hogy nincs allegorikus tartalma.

Gyurina Zsolt

2021.11.16.Új Munkácsy festmény érkezett az Esterházy-palotába.Gyõr.Fotó:Huszár Gábor,Kisalföld

Fotó: Huszár Gábor

Fiatal nőt ábrázoló félakt a Munkácsy-kiállítás legújabb különlegessége. Érdekesség, hogy Munkácsy összesen két ilyen táblaképet festett, pedig az életműve több száz alkotásból áll. A szóban forgó két képet is élete második felében, az 1880–1890-es években alkotta. Pákh Imre, a New York-i üzletember az elmúlt évtizedekben mind számszerűségében, mind minőségében a legjelentősebb Munkácsy-magángyűjteményt hozta létre. A Munkácsy Győrben nevet viselő kiállítást nemrégiben nyitották meg az Esterházy-palotában, amelyben már látható a félakt.

Női félakt – ez a festmény a győri Esterházy-palotában látható Munkácsy-kiállítás legújabb darabja. A 80x60 centiméteres mű valódi különlegesség – tájékoztatta lapunkat Székely Zoltán, a Rómer-múzeum igazgatója. Szokatlan, hogy egy egyszerű félaktról beszélünk. Korábban a reneszánsz vagy a barokk mesterei előszeretettel bújtatták az erotikus témát mitológiai köntösbe: az akt alanyát például Vénuszként ábrázolták, vagy a XIX. századi mesterek a keleti háremeket használták ürügyként, hogy aktokat fessenek. Munkácsy művén azonban hiába is keresnénk efféle utalásokat, képén a női érzékiség tisztán festői témaként jelenik meg.

A képről az alábbit írja a katalógusban Boros Judit művészettörténész: „1896-ban, utolsó aktív évében festette Munkácsy az életműben egye- dülálló, A virágok áldozata című képet, Munkács két akt- képe közül a másikat. Ezen egy meztelen keblekkel, be- hunyt szemmel fekvő fiatal nőt látunk, virágokkal körülvéve. Sármány-Parsons Ilona értelmezése szerint a kép Zola Mouret abbé vétke című, 1875-ben megjelent regényének egyik szereplőjéhez köthető. A fiatal Albine úgy vetett véget életének, hogy sűrűn körülrakta magát virágokkal, és az erős illattól megfulladt.”

Fotó: Huszár Gábor

„Munkácsy ábrázolásának azonban van egy előképe. Az angol John Collier 1895-ben dolgozta fel ezt a témát, a kép reprodukciója megjelent a The Graphic című lapban, ott kelthette fel Munkácsy vagy egy ismeretlen megrendelő érdeklődését. Nagy valószínűséggel ekkor, előtanulmányként készült a most Győrben látható félakt, amely igazi unikum, lévén ez az egyetlen ismert női akt Munkácsy életművében, amelynek nincs allegorikus tartalma. A női test gyöngéd megvilágítása, az érzékeny ecsetkezelés, a mű bensőségesen erotikus atmoszférája különleges helyet biztosít a kép- nek nemcsak a kiállításban, de az aktábrázolásban nem túl gazdag magyar festészetben is” – áll Boros Judit művészettörténész elemzésében.

A képet Munkácsy Charles Sedelmeyer műkereskedő megrendelésére festette, ugyanis vele szerződéses viszonyban állt, majd az amerikai William H. Vanderbilt gyűjteményébe került. Vanderbilt Amerika leggazdagabb embere volt, jelentős műgyűjteményt hozott létre. A későbbiekben a kép kikerült a Vanderbilt-gyűjteményből, de továbbra is magángyűjtők kezén maradt, a nyilvánosságtól elzárva. Ezt követően 1996-ban bukkant fel egy bécsi árverésen, ahonnan Wagner Ödön torontói, kanadai magyar gyűjtő kollekciójába került, és Pákh Imre onnan szerezte meg.

Tárlatvezetések

A Munkácsy Győrben nevet viselő kiállítás 2022. január 30-ig hétfő kivételével naponta 10 és 18 óra között tekinthető meg az Esterházy-palotában (Győr, Király utca 17.). A felnőttbelépő 2000 forint, a kedvezményes 1000 forint. A tárlatvezetések keddtől péntekig 15 órakor, szombaton 16 órakor kezdődnek. A tárlatvezetés 3000 forint, de november 20-án, december 18-án és január 15-én elég csak a belépőjegyet fizetni. További részletek: www.romer.hu.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában