Javuló tendenciák

2025.06.21. 17:01

A győri igazgató értékelte a tanévet, már nincs akkora a tanárhiány

Tanárhiány, a Nemzeti Alaptanterv próbatétele, digitális oktatás, iskolaőrök, teljesítményértékelés és sok más. Horváth Pétert, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatóját kértük összegzésre az idei tanévről.

A győri igazgató értékelte a tanévet, már nincs akkora a tanárhiány

- Milyen volt a tanév? 

- Ha a körülményeket, a hangulatot, a tananyag tartalmát nézzük, akkor az utóbbi évek egyik legkiegyensúlyozottabb, legjobban tervezhető, bizonyos értelemben a legjobb hangulatú tanévéről beszélünk - válaszolta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója. 

Horváth Péter az idei tanévről
A győri igazgató Horváth Péter az idei tanévről beszélt.
Fotó: Molcsányi Máté

Horváth Péter az idei tanévről: már nincs akkora a tanárhiány

- Ehhez hozzájárult, hogy megemelték a pedagógusok bérét, illetve, hogy egyértelműbbek az elvégzendő feladatok. A 2022-23-as a tanév a tüntetés, sztrájkok jegyében telt, rossz, kesergő tantestületekkel. Ennek most nyoma sem volt. A Nemzeti Alaptanterv 2020-ban kezdődött ciklusa tavaly véget ért, tehát a mostani tanévben ilyen új kihívással nem kellett szembenézni. Általánosságban mindenki jól fogadta a tanév megváltozott rendjét, így azt, hogy a téli és a tavaszi szünet kerek hetes lett. Az érettségik is régen mentek le ilyen kevés panasszal.

- Mekkora most a tanárhiány?

- A két béremeléssel a kormány elérte, hogy sokkal kevesebben hagyták el a pályát. Tavalyelőtt még az életpálya-törvény miatt felmondott körülbelül ezer pedagógus, azóta inkább visszaáramlás figyelhető meg. Nekünk most nincs is szabad álláshelyünk, ráadásul én az elmúlt időben vagy 30 pályázatot kaptam, köztük nagyon sok a kezdő pedagógus. Persze szükség van még a nyugdíjas kollégákra, ha más nem, részmunkaidőben. A tanárok számának növekedésével pedig akár majd csökkenthető a mostani, kötelező 24 órás heti tanóra.

- Hol a legnagyobb a tanárhiány?

- A matematika, a természettudomány, az informatika szakokon. Teszem hozzá, a vármegyei adatok sokkal kedvezőbbek az országosnál.

- A szakma elnőiesedése ellen lehet tenni valamit? Egykoron szinte csak férfiak voltak a pályán.

- Természetesen az lenne a jó, ha a diákok ilyen és olyan mintát is látnának. Fiatal és idős tanárt, férfit és nőt is. A bérek növelésével az biztos elérhető, hogy a fiúk közül is többen elgondolkoznak a pálya választásában. Nálunk, a Révaiban például hatvan-negyven a női és férfi tanárok aránya, ami szerintem kedvező.

Digitális oktatás, iskolaőrök, teljesítményértékelés

- A digitális oktatással mi a helyzet? Egyrészt az intézményeken belül le kellett rakni a mobilokat, másrészt egyre nagyobb teret nyer a digitália.

- A digitális eszközök normális mederben használata nagy segítséget adhat a tantárgyak többségénél. A megjelenítésben, szemléltetésben változatosságot nyújt. Feladatunk nem elsősorban a tiltás, inkább a lehetőségek ismertetése. Ma már irreális lenne megtiltani, a diákok mobillal érkezzenek az iskolába. És a mesterséges intelligencia is egyre jobban begyűrűzik az oktatásba, a felkészülés, a gyakorlás során nagy támaszt adhat.

- Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnökét kérdezem: a vármegyei iskolákban is volt gond a biztonsággal, történtek rendőrségi ügyek. Beszűrődött a rohanó élet, az iskolaőrök megjelenéséről is szó volt.

- Iskolaőröket inkább ott alkalmaznak, ahol indokolnak látják, azt hiszem, több mint 500 intézményben van az országban. Maga a jelenlétük nyugalmat hozhat a problémás gyermekek kezelésében.

- Két újdonság jelent még meg az idei tanévben.

- Igen, először is új volt még a tanév során a pedagógusok teljesítményértékelésekének rendszere. Mindenkinek azt mondtam, ezt a mostanit tekintse próbaévnek, az egyéni teljesítményi célokban, a vállalásoknak, az értékelésekben is. Nem kell neki nagyobb jelentőséget tulajdonítani, mint amilyen. A másik újdonság a jogosítvány megszerzése, először volt lehetőség iskolai keretek között a képzés megszerzésére. Nálunk ötven diák szerezte meg a jogosítványt. Mi azt kértük, hogy 16,5 évesen lehessen megkezdeni az elméleti képzést, és van rá remény, hogy erre lehetőség is lesz.

Jól szerepelt a tanulmányi versenyeken a Révai

- Végezetül térjünk ki a Révaira. Milyen volt a gimnázium tanéve?

- A mi évünk különösen jól alakult, a kompetenciamérésekben jól szerepeltünk, az érettségikben jól évet zártunk, a tanulmányi versenyeken 30 éves igazgatói pályafutásom során most volt a legtöbb döntősünk, szám szerint 25. Szerencsére a gyerekek is komolyan veszik a feladatukat. Még azt tenném hozzá, hogy az utóbbi évben 12 kolléga érkezett, akik beilleszkedtek, továbbra is egymást támogató, jó közösségként tudjuk végezni a munkánkat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában