2025.06.11. 14:22
Együttműködés egyetem és múzeum között
Együttműködési megállapodást írt alá szerdán délelőtt dr. Cseri Miklós, a kultúrstratégiai intézményként működő Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatója, prof. dr. Fábián Attila, a Soproni Egyetem rektora és dr. habil. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar dékánja.
- Együttműködés a Soproni Egyetem és a Szabadtéri Néprajzi Múzeum között
- Célja a fejlesztés és a támogatás
Az ünnepélyes keretek között megkötött együttműködés azzal a céllal született, hogy a Sopronban és Szentendrén működő intézmények kölcsönösen átadják egymásnak szaktudásukat és tapasztalataikat. A felek a tudományos és ismeretközvetítési tevékenységük során a múzeumi szakemberek és pedagógusok szakmai fejlesztését kívánják támogatni a felsőoktatási és a múzeumi terület együttműködésének elősegítése, a tudományos kutatás és fejlesztés támogatása, valamint a kulturális örökség megőrzése és átadása révén.

Együttműködés egyetem és múzeum között
Az eseményt dr. Cseri Miklós, főigazgató köszöntője nyitotta.
Célunk, hogy a múzeumokat használó, értő és bennük dolgozó szakembereket – pedagógusokat, óvodapedagógusokat, érdeklődőket – segítsük, képezzük és megerősítsük abban, hogy a magyar múzeumi világ gazdag öröksége minél több emberhez eljusson – az óvodáskortól egészen az időskorig.
Egyre szorosabb kapcsolatokat alakítunk ki a felsőoktatás irányába, hogy új utakat nyissunk a múzeumhasználat fejlesztésében és megerősítésében. Reméljük a Soproni Egyetemmel közös együttműködés valódi példává válik és megmutatja, hogyan tud a felsőoktatás és a kulturális szféra egymást erősítve, egymást kiegészítve új távlatokat nyitni - mondta.
A Soproni Egyetem hallgatói a pedagógusképzés keretében a múzeumokban történő tanulás módszereit is elsajátíthatják, hiszen az együttműködés révén a Skanzen lehetőséget biztosít arra, hogy gyakorlati tapasztalatot szerezzenek a múzeumpedagógiai foglalkozások tervezésében és lebonyolításában.
Prof. dr. Fábián Attila, az egyetem rektora beszédében kiemelte, hogy a pedagógusképzés egyik legfontosabb területének tartja az óvodapedagógusok képzését, hiszen a gyermekek életének első élményei meghatározóak lesznek egész felnőttkorukra. Ezeknek az élményeknek az átadása, a történelem, a kultúra, és az örökség élményszerű közvetítése elsősorban a pedagógusok feladata, különösen azoké, akik a legkisebbek nevelésével foglalkoznak. Örömét fejezte ki az együttműködés megszületése kapcsán, amelynek köszönhetően a jövő pedagógusai olyan gazdag szakmai környezetben képezhetik magukat, mint a múzeumi tér. Kiemelte: ez a megállapodás lehetőséget teremt arra is, hogy akár kihelyezett tanszékként működjön a partnerség, ami tovább mélyíti az egyetem és a múzeumi szféra kapcsolatát.

- Ez az együttműködés – különösen Szentendre kulturális közegében, a Múzeumnegyed és a Szabadtéri Néprajzi Múzeum közelségében – valódi sikertörténet lehet. Cél, hogy a hallgatók olyan élményekkel gazdagodjanak, amelyeket később be tudnak majd építeni pedagógiai munkájukba, hozzájárulva ezzel a magyar kulturális örökség élményszerű átadásához - fűzte hozzá.
- A múzeumi oktatásnak az iskolai oktatáshoz képest talán a legnagyobb előnye, hogy nem a megszokott osztályteremben, hanem oldottabb légkörben, a múzeumi térben történik - vette át a szót habil. dr. Varga László, a Benedek Elek Pedagógia Kar dékánja. - Ez az előny színesíthető tovább a különböző interaktív foglalkozásokkal, bemutatókkal, így a diákok élményszerűen szerezhetnek ismereteket és múzeumi környezetben tanulmányozhatják a tárgyakat, melynek nagy előnye, hogy megtanulják megérteni a "dolgok" szerepét az életünkben.
Dékán úr végül egy David Finn idézettel zárta gondolatait:
A múzeumok érted vannak. Olyasmit adhatnak neked, ami letűnt korokban csak a királyoké és királynőké volt, lehetőséget adva arra, hogy minden idők legnagyobb mesterműveivel légy együtt.
A beszédeket követően ünnepélyesen aláírták az együttműködésről szóló megállapodást.