Éves ellenőrzés jöhet

2025.05.06. 11:49

Az Európai Bizottság éves műszaki vizsgát írna alá az idős autókra, nagy költséget jelentene az intézkedés

Egy új szabály szerint, melyet az Európai Bizottság javasol, évente műszaki vizsgára kellene vinni a tíz évesnél idősebb autókat. A szakértő szerint ez alaposan megterhelné az autósok pénztárcáját. Az Európai Bizottság a baleseteket csökkentené az intézkedéssel, írja a sonline.hu

Az Európai Bizottság egy új javaslata éves műszaki vizsgára kötelezné a tíz évnél idősebb autókat. A brüsszeli ötlet megváltoztatná a műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló szabályokat és a közúti balesetek és a környezetszennyezés ellen lépne fel-írja a Somogy vármegyei hírportál, a www.sonline.hu. Az Európai Bizottság javaslata szerint a tíz évesnél idősebb autókat évente kellene műszakiztatni és kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsga a 125 köbcentisnél nagyobb motorokra is. 

Az Európai Bizottság évente műszaki vizsgára kötelezné a tíz évesnél idősebb járműveket.
Az Európai Bizottság javaslata szerint a tíz évesnél idősebb járműveket évente kellene műszaki vizsgára vinni.

Az Európai Bizottság javaslata az autókról

Brüsszel szerint ezzel 2026 és 2050 között akár 7 ezer életet lehetne megmenteni és 65 ezer súlyos sérülést meg előzni. Az uniós testület úgy véli ugyanis, a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, így a baleset esélye is nagyobb, miközben aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki. 

A sonline.hu elemzése kitér rá, hogy 

  • az elektromos autókra külön műszaki vizsgálatot vezetnének be, ami például az autók szoftvereit is vizsgálná. A kibocsátásmérésben kötelezővé válna az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.
  • A kilométerórák tekergetése ellen Brüsszel azzal lépne fel, hogy minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene az óraállásokat, majd azt egy nemzeti adatbázisba gyűjteni. 
  • Ha az autót másik tagállamban újra forgalomba helyezik, a tagállamok megosztanák a korábban összegyűlt adatokat. 

 

Mindemellett digitálissá válhat a műszaki vizsga és a forgalmi engedély is, és összekapcsolnák a tagállami nyilvántartásokat. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el. 

A Somogy megyei lap megkérdezett egy helyi szakértőt is. Ifj. Lengyel István, a kaposvári Uno Kft. szervizvezetője szerint a javaslat kapcsán sokan felkapják a fejüket, miszerint a tíz év feletti autókat évente  műszaki vizsgára kell majd vinni. Ez ugyanis meglehetősen költséges lenne. 

– Szerintem sok idősebb autó állapotával baj van, a személygépkocsik átlagéletkora egyre nő, s a régi gyártmányokkal több a probléma, mint a kevésbé koros járművekkel - emelte ki. – Ráadásul egyesek még mindig úgy gondolják, elég ha az autóban olajat cserélnek, s azzal kipipálják  a karbantartást.  Ugyanakkor gondot jelenthet, ha például nem nézik meg a féket és a futóművet.

A szervizvezető arról is beszélt a lapnak, hogy ha az autóknál időben, akár két olajcsere között gondoskodnának a jármű javításáról, akkor olcsóbb lenne a műszaki vizsgára a felkészülés. 

Endrédi János nyugdíjas közlekedési mérnök szerint az éves  futásteljesítményhez  kellene kötni a felülvizsgálatot. Úgy látja: akik idősebb autót tartanak, azok általában gondoskodnak a karbantartásról. Van, aki a téli-nyári gumi csere során nézeti át az autót, s aki saját biztonságára gondot fordít, az motorikusan és az egyéb dolgokat is megnézeti a gépkocsit. 

Kovács Márió, a kaposvári Kaposvár- Car Kft ügyvezetője azt mondta: a szervizek számára  jó lenne a változás,  mivel sok a koros autó, s így a tulajdonosok a jelenleginél  gyakrabban vinnék ellenőrzésre az autókat.

– Hasznos lehet, ha a szerelők a mostaninál sűrűbben vizsgálnák meg a járműveket - jegyezte meg. – Az idősebb kocsik rozsdásodhatnak, fék- és lengéscsillapító problémák adódhatnak és károsanyag-kibocsátással kapcsolatos gondok is jelentkezhetnek. Sok  autótulajdonosnak viszont bizonyára nem kedvező a döntés, ha ugyanis a gépkocsit gyakrabban kell műszaki vizsgára vinni, az nagyobb kiadást jelent majd számukra.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában