2025.05.06. 11:49
Az Európai Bizottság éves műszaki vizsgát írna alá az idős autókra, nagy költséget jelentene az intézkedés
Egy új szabály szerint, melyet az Európai Bizottság javasol, évente műszaki vizsgára kellene vinni a tíz évesnél idősebb autókat. A szakértő szerint ez alaposan megterhelné az autósok pénztárcáját. Az Európai Bizottság a baleseteket csökkentené az intézkedéssel, írja a sonline.hu
Az Európai Bizottság egy új javaslata éves műszaki vizsgára kötelezné a tíz évnél idősebb autókat. A brüsszeli ötlet megváltoztatná a műszaki vizsgáztatásáról, nyilvántartásáról és közúti ellenőrzéséről szóló szabályokat és a közúti balesetek és a környezetszennyezés ellen lépne fel-írja a Somogy vármegyei hírportál, a www.sonline.hu. Az Európai Bizottság javaslata szerint a tíz évesnél idősebb autókat évente kellene műszakiztatni és kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsga a 125 köbcentisnél nagyobb motorokra is.

Az Európai Bizottság javaslata az autókról
Brüsszel szerint ezzel 2026 és 2050 között akár 7 ezer életet lehetne megmenteni és 65 ezer súlyos sérülést meg előzni. Az uniós testület úgy véli ugyanis, a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, így a baleset esélye is nagyobb, miközben aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki.
A sonline.hu elemzése kitér rá, hogy
- az elektromos autókra külön műszaki vizsgálatot vezetnének be, ami például az autók szoftvereit is vizsgálná. A kibocsátásmérésben kötelezővé válna az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjének mérése, különösen a dízelmotoros járművek esetén.
- A kilométerórák tekergetése ellen Brüsszel azzal lépne fel, hogy minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kellene az óraállásokat, majd azt egy nemzeti adatbázisba gyűjteni.
- Ha az autót másik tagállamban újra forgalomba helyezik, a tagállamok megosztanák a korábban összegyűlt adatokat.
Mindemellett digitálissá válhat a műszaki vizsga és a forgalmi engedély is, és összekapcsolnák a tagállami nyilvántartásokat. A rendszer képes lenne arra is, hogy a más tagállamban ideiglenesen tartózkodók elvégezhessék a műszaki vizsgát anélkül, hogy hazatérnének, az eredményt pedig ideiglenes érvényű tanúsítvány formájában fogadnák el.
A Somogy megyei lap megkérdezett egy helyi szakértőt is. Ifj. Lengyel István, a kaposvári Uno Kft. szervizvezetője szerint a javaslat kapcsán sokan felkapják a fejüket, miszerint a tíz év feletti autókat évente műszaki vizsgára kell majd vinni. Ez ugyanis meglehetősen költséges lenne.
– Szerintem sok idősebb autó állapotával baj van, a személygépkocsik átlagéletkora egyre nő, s a régi gyártmányokkal több a probléma, mint a kevésbé koros járművekkel - emelte ki. – Ráadásul egyesek még mindig úgy gondolják, elég ha az autóban olajat cserélnek, s azzal kipipálják a karbantartást. Ugyanakkor gondot jelenthet, ha például nem nézik meg a féket és a futóművet.
A szervizvezető arról is beszélt a lapnak, hogy ha az autóknál időben, akár két olajcsere között gondoskodnának a jármű javításáról, akkor olcsóbb lenne a műszaki vizsgára a felkészülés.
Endrédi János nyugdíjas közlekedési mérnök szerint az éves futásteljesítményhez kellene kötni a felülvizsgálatot. Úgy látja: akik idősebb autót tartanak, azok általában gondoskodnak a karbantartásról. Van, aki a téli-nyári gumi csere során nézeti át az autót, s aki saját biztonságára gondot fordít, az motorikusan és az egyéb dolgokat is megnézeti a gépkocsit.
Kovács Márió, a kaposvári Kaposvár- Car Kft ügyvezetője azt mondta: a szervizek számára jó lenne a változás, mivel sok a koros autó, s így a tulajdonosok a jelenleginél gyakrabban vinnék ellenőrzésre az autókat.
– Hasznos lehet, ha a szerelők a mostaninál sűrűbben vizsgálnák meg a járműveket - jegyezte meg. – Az idősebb kocsik rozsdásodhatnak, fék- és lengéscsillapító problémák adódhatnak és károsanyag-kibocsátással kapcsolatos gondok is jelentkezhetnek. Sok autótulajdonosnak viszont bizonyára nem kedvező a döntés, ha ugyanis a gépkocsit gyakrabban kell műszaki vizsgára vinni, az nagyobb kiadást jelent majd számukra.