2025.04.29. 18:29
A spanyol áramszünet közepében találta magát a kapuvári idegenvezető és turistacsoportja
A spanyol áramszünetről osztotta meg élményeit a kisalfold.hu-val Horváth Gábor kapuvári idegenvezető. Csoportjával éppen Barcelonában tartózkodott, amikor kitört a spanyol áramszünet. "Lenyúló" taxisokról, elnémult telefonokról, megbénult internetről, óriási dugókról mesélt.
A spanyol áramszünet kellős közepén találta magát hétfőn Horváth Gábor kapuvári idegenvezető és csoportja. Mivel éppen a tengerparton tartózkodtak, először annyi hátrányát érezték a spanyol áramszünetnek, hogy az étteremben csak hideg ételt tudtak rendelni. Rövidesen aztán megtapasztalták milyen az, amikor hosszú órákra leáll a szolgáltatás. Nincs tömegközlekedés, nem működnek a bankautomaták, nem lehet kártyával fizetni. Horváth Gábor elmesélte élményeit és tapasztalatait a kisafold.hu olvasóinak. Ő a csoportjával Barcelonában volt.

Spanyol áramszünet, ahogyan egy szemtanú látta
– Ahogy telt az idő, egyre több információnk lett, de eleinte még kibertámadásról is beszéltek a helyiek, ami érinti az egész félszigetet. Számunkra a kimaradás oka nem is volt annyira fontos, inkább a hatása lett kellemetlen. Folyamatosan állt le a tömegközlekedés példának okáért.
- Először a metrót zárták be, akik épp ott tartózkodtak, azokat kimenekítették.
- Próbálták bezárni az üzleteket is, de az elektromos ajtók nyitva vagy éppen zárva maradtak.
- Nem működtek a közlekedési lámpák, ez okozta az első komolyabb zavart. A rendőrség pillanatok alatt elözönlötte a várost, minden kereszteződésben rendőr irányította a forgalmat, de egyre nagyobbak lettek a dugók így is - idézte fel a hétfő délutánt Horváth Gábor.
Ő úgy vette észre, a pánik akkor kezdett eluralkodni az embereken, amikor megbénult az internet- és a telefonszolgáltatás. Mindenki megpróbált készpénzhez jutni, a bankok előtt kígyóztak a sorok. A még nyitva tartó üzletekben azonnal kiírták: Only Cash! A legtöbb szálloda csak a minimálisan szükséges szolgáltatást nyújtotta, néhány lámpát működtettek, amit elbírt a napelem. A repülőtér manuális üzemmódban működött, pár gép néhány órás késéssel, de elindult.
– A taxisok viszont kihasználták a helyzetet, utasaim közül néhányan hatvan eurót fizettek ezer méteres utazásért. Sürgősségi felárat számoltak a taxik. A reptérre 220-350 euró közti összegekért szállították az utasokat, előre fizetve, csak készpénzben, amihez persze nehezen lehetett hozzájutni. Idegenvezetőként a legrosszabb helyzet az volt számomra, hogy nem tudtam tartani a kapcsolatot az utasaimmal, hisz nem működött a telefon, nem volt internet, de még a szolgáltató sem volt elérhető. A szállodákban sem. Hosszú sorok alakultak ki a buszoknál, hisz más tömegközlekedési lehetőséget nem vehettek igénybe, mert nem volt - sorolta a tapasztaltakat a kapuvári szakember. Ő és csoportja kedden éjszaka érkezett haza, nem sok, mindössze 40 perces késéssel. Úgy látta, a reptér, köszönhetően a saját áramellátásnak, szinte teljes kapacitással működött. A késés az áramkimaradás miatti megkettőzött ellenőrzés miatt történt. Erre a biztonság miatt volt szükség, folyamatosan tájékoztatták az utasokat.
– Az El País című napilapot néztem át Spanyolországban. Az áramkimaradás miatt gyorsan összeült a katalán vészhelyzeti tanács, akik azonnal kirendelték a rendőrséget az utcára. Éjjel 11 órakor már a legtöbb helyen a világítást helyreállították, és a telefonok is működtek - tette hozzá Horváth Gábor.
Kedden reggel a spanyol szolgáltatók már arról számoltak be, hogy csaknem teljesen helyreállt a rend az országban. A spanyol áramszünet okainak feltárására a kormány vizsgálóbizottságot állított fel, amely az ökológiai átmenetért felelős minisztérium irányítása alatt dolgozik.