2025.04.17. 04:55
Kompetenciamérés szerint ezek a legjobb iskolák Győr-Moson-Sopronban - infógrafika
Összegyűjtöttük, melyik iskolákban teljesítettek a legjobban a fiatalok a 2024-es kompetenciamérés adatai szerint. Országosan értékekhez viszonyítva jók a Győr-Moson-Sopronban kitöltött kompetenciamérés eredmények.
Nemrég tették közzé a 2024-es kompetenciamérés eredményeit, amin a térség intézményei kiemelkedően jól szerepeltek. Összegyűjtöttük a legjobban teljesítő Győr-Moson-Sopron vármegyei iskolákat.

A kompetenciamérés legjobbjai
- A három legmagasabb pontszámot a Révai-, a Kazinczy- és a Baksa-gimnáziumok diákjai érték el a kompetenciamérésen az Oktatási Hivatal által közzétett listán.
- Érdekesség, hogy mindhárom helyen a német idegen nyelvből, illetve német célnyelvből érték el a legtöbb pontot a fiatalok. Áradásul jelentősen az országos átlag felett.
- Külön kiemelendő, hogy a kompetenciamérésen német célnyelvből az ország legjobb eredményét érték el a Győri SZC Baksa Kálmán Két Tanítási Nyelvű Gimnázium diákjai. Az angol célnyelvi mérésen pedig szintén a legjobb 15-ben végeztek.
Magolás helyett gondolkodás
– Különösen nagy öröm ez számunkra. Mivel a Baksának más a fenntartója, mint a többi helyi gimnáziumnak, így az országos rangsorokon ritkán szoktunk megjelenni. Természetesen nem másokkal szeretnénk versenyezni, de a diákjainknak és a nevelőtestületnek is jólesik a pozitív visszajelzés – mondta el Mosolits Erika igazgató. – Az pedig, hogy német célnyelvből mindössze az egyik érintett évfolyamon, ott is csak egyetlen fővárosi iskola előzött meg minket; külön fantasztikus. Ez is azt mutatja, hogy van létjogosultsága a két tanítási nyelvű képzésnek.

Fotó: Csapó Balázs
„Magoltatás” helyett
Mosolits Erika hozzátette: ritkán esik róla szó, de a kompetenciamérés megszervezése nem kis kihívás az iskoláknak, főleg úgy, hogy nagyon közel esik az év végi vizsgákhoz és számonkérésekhez.
– Igazgatóként is azt az irányvonalat képviselem, hogy a tradicionális „magoltatás” helyett a készségeket, kompetenciákat és a gondolkodást fejlesszük. Örömmel látjuk, hogy a nálunk töltött idő alatt évfolyamról évfolyamra egyre javulnak az eredmények. Történelemtanárként azt viszont sajnálattal tapasztalom, hogy a hozzánk érkező diákok nem mindig vannak birtokában az olyan általános alapkompetenciáknak, mint a térképolvasás, vagy a forrásszövegek értelmezése.
Érdemjegy nélkül is komolyan veszik
A térségben a legjobb pontszámokat a Révai Miklós Gimnázium és Kollégium tanulói érték el.
– A tantárgyi tudást fontos, hiszen ebből érettségiznek a diákok, viszont a kompetencia megmutatja, hogy az iskolaévek alatt elsajátított tudást, hogyan tudják alkalmazni valódi helyzetek, problémák megoldása közben. Külön nem készülünk a kompetenciamérésre, a tanítás során kell, hogy fejlődjenek ezek a készségek. Az utóbbi években egyre több az olyan verseny, ahol a részvevők csoportban dolgoznak vagy prezentációt tartanak, amik szintén nem feltétlenül csak a tantárgyi tudáshoz kötődnek. Természetesen ez a pedagógusok számára is egy visszajelzés.
Örülök és büszke vagyok, hogy a pedagógusi munkánk ebben is eredményes, valamint, hogy a diákok komolyan veszik a mérést úgy is, hogy nem kapnak rá osztályzatot
– mondta Horváth Péter igazgató.
Kompetencia felmérés Győr-Moson-Sopron iskoláiban
Fotók: Csapó BalázsÖnreflexió és támogatási lehetőség
Szintén minden tárgyból kiemelkedően teljesítettek a Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium tanulói, alig néhány pont csak a különbség a két iskola átlaga között.
–Évek óta szép eredményeket érünk el a kompetenciaméréseken. Nemrég változott a mérés, további területekkel bővült, így most már 6 tantárgyat tartalmaz, amelyek együtt kifejezetten jól lefedik azt a készségpalettát, ami a továbbtanuláshoz és a mindennapi élethez szükséges – mondta el Gecsei Kolos főigazgató. – Sosem más intézményekhez mérjük magunkat, hanem az elvárható fejlődéshez képest. Az elért eredmények lehetőséget biztosítanak az önreflexióra.
Látjuk, kik azok, akik egyik vagy másik területen tehetségesek, és érdemes bevonni őket versenyekbe vagy közösségi feladatokba. Emellett arra is felhívja a figyelmet a mérés eredménye, ha valamelyik diák lemaradással küzd és támogatásra szorul.
Gecsei Kolos elmondta, hogy a pedagógusok minden évben tudatosan építenek a tanórák anyagába kompetenciafejlesztő elemeket, és igyekeznek biztosítani a gyerekek motivált részvételét a mérésben.
– Kíváncsian várjuk az idei digitális kultúra és történelem mérések eredményeit. A tavalyi bevezető év volt, így mondhatni ez az első „éles” mérés ezekből a tárgyakból.