Forgalommérő pontok

2025.04.28. 16:11

Rejtett érzékelők figyelik a forgalmat a talpunk alatt

Nem is gondolnánk, de nap mint nap járművünkkel számtalan forgalommérő ponton hajtunk keresztül. A kamerákon kívül az utakon haladva detektorhurok, tengelysúlymérő, mágnes- és videódetektor, radaros érzékelők figyelnek minket, autónkat. Győr-Moson-Sopron útjain 202, jelzőlámpás csomópontjaiban 465 hurokdetektor található. De mik ezek pontosan és mi a szerepük?

Az országos közúthálózat több mint 30 ezer kilométeres, ráadásul hozzá sok műszaki létesítmény is kapcsolható. Fenntartásukhoz fontos a közúti forgalom nagyságának, összetételének és jellemzőinek részletes ismerete. A forgalmi adatok egyik legfontosabb forrása az országos közúti keresztmetszeti forgalomszámlálás, amelyet a Magyar Közút végez a hurokdetektor technológia alkalmazásával. A hurokdetektor a közúti járműérzékelés egyik legelterjedtebb eszköze, amelyet főleg gépjármű- és kerékpárforgalom mérésére használnak. Az útpályába épített szerkezet képes érzékelni a felette elhaladó járművek számát. Detektorhurok Győr-Moson-Sopronban: érzékelők az utakban.

Detektorhurok Győr-Moson-Sopronban
Detektorhurok Győr-Moson-Sopronban.

Detektorhurok Győr-Moson-Sopronban

A Kisalföld megtudta: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő Győr-Moson-Sopron vármegyei úthálózaton összesen 202 detektorhurok végez jelenleg forgalomszámlálást.

Jelzőlámpás csomópontból 85 tartozik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemeltetésébe, a csomópontok méretétől és a forgalomirányítás módjától függően eltérő számú és fajtájú járműérzékelő található ezeken a helyeken a burkolatban. A legtöbb helyen hagyományos hurokdetektorok vannak telepítve a burkolatba, de egyre több helyen jelennek meg a szintén burkolatba telepített mágnesdetektorok, pont detektorok, illetve az oszlopokra szerelt videódetektorok és radarok. A vármegye jelzőlámpás csomópontjaiban összesen 

  • 465 hurokdetektor, 
  • 77 mágnesdetektor, 
  • 69 videódetektor, 
  • és 20 radaros érzékelő található. 
Detektorhurok mellett tengelysúlymérő is sok van a vármegyében, pontosan öt. Jármű gördül be a mérőállomásra a Lajta-pihenőhelynél, a burkolatba építették a mérőberendezést.
Detektorhurok mellett tengelysúlymérő is sok van a vármegyében, pontosan öt. Jármű gördül be a mérőállomásra a Lajta-pihenőhelynél, a burkolatba építették a mérőberendezést. 
Fotó: Csapó Balázs

Itt mérnek tengelysúlyt

Ezen kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. azt is közölte: Győr-Moson-Sopronban öt helyen találhatók tengelysúlymérők:

  • az M85 autóúton Enese mellett,
  • a 15-ös úton Mosonmagyaróvár és Bezenye között,
  • az 1-es főúton Mosonmagyaróvár és Levél között,
  • a 84-es főúton Kópházánál,
  • a 14-es főúton Vámosszabadinál.

Hőmérsékletet és sóoldat-koncentrációt mérnek

Érdekesség, hogy emellett az úgynevezett ÚTMET (útmeterológiai) állomásoknál találhatók még burkolatba épített pontszerű hőmérséklet és sóoldat-koncentrációt érzékelő szenzorok, összesen 13 helyszínen. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) kezelésében lévő M85 autóút alagút környezetében speciális, úgynevezett LIDAR érzékelőket helyeztek el, amelyek elsődleges célja a túlméretes járművek időben történő észlelése. A vármegyében új forgalomszámláló eszközök az M15 új csomópontjának építése, valamint az M85 autóút határ irányú bővítése kapcsán várható.

Mi az a detektor?

A detektor központi eleme az érzékelőhurok, amelybe váltakozó áramot vezetnek. A váltakozó áram hatására mágneses mező jön létre a hurok körül. Amikor a hurok felett fémet tartalmazó jármű halad át, az megváltoztatja az eszköz által generált mágneses mezőt. Ezt a változást az érzékelőhurokhoz csatlakoztatott kiértékelő áramkör érzékeli, így nyomon követve a jármű elhaladását. Az adatokat, amelyeket a hurokdetektor rögzít, egy közvetlenül hozzá csatlakozó egység tárolja, majd továbbítja őket egy központi szerverre, ahol szakemberek elemezhetik őket. A hurokdetektorok mellett Magyarországon forgalomszámláló kamerák is elterjedtek, amelyeket jellemzően oszlopokra szerelnek. Ezek a kamerák nem készítenek felvételeket, hanem előre programozott algoritmusok segítségével érzékelik a járművek elhaladását. Kategorizálás nélkül csupán megszámolják a járműveket, így hozzájárulva a forgalmi adatok összegyűjtéséhez.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában