2025.03.15. 16:13
Kincsek a Dunában – Hajóroncsok bukkannak elő alacsony vízállás esetén Győrtől nem messze
Kincsek a folyóban. A Duna alacsony vízállásakor második világháborúban elsüllyedt hajóroncsok is láthatók Győrtől nem messze.
A csapadékhiányos, enyhe tél és az alacsony hófelhalmozódás miatt a Duna és a Tisza vízgyűjtőin az átlagosnál sokkal kevesebb hó halmozódott fel. Az idei tél során az átlagosnál kevesebb hó esett, így a Duna vízszintje igazgatóságunk területén szokatlanul alacsony. A folyó vízállása elérte a legkisebb hajózási vízszintet, mélye pedig kincseket rejt. A szárazság és az enyhe tél hatására, az alacsony vízállás következtében, időről időre előbukkannak ezek a hajóroncsok.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba
Hajóroncsokat rejt a Duna Győrnél
- Jelenleg két érdekesség látható Győr-Moson-Sopron vármegye dunai szakaszán. Az egyik a Vámosszabadinál látható, a második világháborúban elsüllyedt Wotan motoros roncsa. Ez a medvei hídtól lefelé tűnik fel alacsony vízálláskor. A másik az Árpád hajóroncsa, amely a véneki mellékág felső részénél, az egyik sarkantyú végében rejtőzik - mondta Kötél Pál, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság hajózási felelőse.

Győri látnivaló
A szakemberek tájékoztatása szerint a hétvégén némileg emelkedni fog a régió folyóinak vízállása, de ez csak azt jelenti, hogy az eddigi nagyon kis vízhez képest valamivel több víz lesz folyóinkban. A Duna vízgyűjtő területein, az Alpokban esett némi csapadék az elmúlt napokban, de a helyzet nem sokat javult.
Egy harmadik hajót is belevehettük volna cikkünkben korábban: a Szigetközben, az ásványrárói zárásnál az alacsony vízállás miatt felszínre került egy német betonhajó maradványa. Mivel a háború idején kevés volt a fém, betonnal kiöntött acélszerkezetű hajókat is vízre bocsátottak. Ám a vízpótlás óta gyakorlatilag nem látható, hullámsírban fekszik.
Fontos azonban tudni, hogy az alacsony vízállás ellenére vízpótlórendszereinknek köszönhetően a Szigetközben és a Hanságban is folyamatos a vízpótlás. A véneki torkolati műnél több, mint 1,5 méteres a duzzasztás, ami kedvezően hat a Mosoni-Duna alsó szakaszára.
A Wotan
Az osztrák motoros vontató hajó 1929-ben épült Linzben, a gyártó a Climax Motorenwerke und Schiffswerft Linz A.G. volt. Jöjjön néhány számadat: gyártási száma 759, a hajó hossza 58,5 méter, szélessége 8,8 méter, maximális merülési mélysége pedig 1,10 méter volt. Motorteljesítménye összesen 800 lóerő volt, amelyet két darab hathengeres dízelmotor biztosított (2x400 Le).