Szomorú, megdöbbentő adatok

2025.02.15. 14:31

Vasúti baleset - „Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el”

Sajnos újra emelkedett tavaly azon vasúti balesetek száma, amelyek a közlekedés MÁV-on kívüli résztvevőjének hibájából következett be. Tavaly félszáznál több halálos áldozatot követelt csak a figyelmetlenség és a szabályok megszegése, míg negyvenhatan szenvedtek súlyos, nem egyszer csonkolásos sérülést - közölte a vasúti balesetek kapcsán honlapján a társaság.

A figyelmetlen közlekedés és a KRESZ-szabályok megszegése miatt az átjárókban tavaly 76 vasúti baleset történt - tizenöttel több, mint 2023-ban -, ebből 14 követelt emberéletet, és tizenhárom során sérültek meg súlyosan. Tizenhárom baleset könnyű sérülésekkel, harminchat pedig anyagi kárral járt. A MÁV hibájából vasúti átjáróban 2009 óta, több mint másfél évtizede nem történt halálos baleset. 

Vasúti baleset MÁV áldozat halál
Vasúti baleset – Tavaly félszáznál több halálos áldozatot követelt csak a figyelmetlenség és a szabályok megszegése.
Forrás: MÁV

Vasúti baleset - Gázolás, kiugrás, áramütés

Drámaian sok halálos és súlyos sérüléssel járó baleset oka volt tavaly a tiltott vasútüzemi területen tartózkodás, átkelés: összesen 66 gázolás történt, amelyek során gyalogosan, kerékpárral és elektromos rollerrel közlekedő személyeket ütött el a vonat. Huszonegy utas döntött úgy, hogy az életét kockáztatva leugrik a mozgó vonatról. Ezekben az értelmetlen balesetekben összesen harmincnyolcan vesztették életüket és harmincketten súlyosan megsérültek. Villamos felső vezeték okozta áramütés tavaly egy áldozatot követelt, és két esetben súlyos, életveszélyes sérüléseket okozott. 

Felfoghatatlan végső döntés

A MÁV hálózatán a síneken tavaly 103 ember vetett véget az életének, és 15 öngyilkossági kísérlet történt. Múlt héten az egész országot mélyen megrázta az a szörnyű tragédia, amely során egy anya gyermekével a karján hozta meg a végső döntést, és a vonat elé lépett Győr-Ménfőcsanak közelében. Az esetről a portálunk is beszámolt. Minden baleset trauma az áldozatok családjainak, a sérülteknek és a hozzátartozóknak, de nehezen feldolgozható emberi dráma a mozdonyvezetőnek is, aki vétlen és tehetetlen részese szerencsétlenségnek. 

Figyelemfelkeltő podcastok

A MÁV elkötelezett a balesetek számának csökkentében. Az Érj haza biztonságban! kampány részeként a vasúttársaság legújabb ismeretterjesztő, figyelemfelkeltő podcastjában Molnár Péter mozdonyvezető és Härtlein Károly, a BME Fizikai Intézet mesteroktatója közreműködésével mutatja be a vasút veszélyeit és a balesetek bekövetkezésének okait, a fizika törvényszerűségeivel alátámasztva. „Mozdonyvezető vagyok, és nyolc embert ütöttem el” – ezzel a mondattal vonja magára Molnár Péter pillanatok alatt a hallgatók figyelmét az előadásai során. A podcastból megtudhatjuk azt is, hogyan szemlélteti egyszerű módszerrel a diákoknak a vonat fékútjának hosszát. „A fizika objektív tárgy, a tudatunktól függetlenül van. Akár menőzni akarunk, akár nem, az működik. Ezt tudomásul kell venni.” – magyarázza Härtlein Károly, aki rámutat: aki felmászik a vasúti kocsi tetejére, a fizika törvényszerűségei miatt nem kerülheti el a felső vezeték okozta – halálos, vagy súlyos, gyógyíthatatlan – égési sérüléseket.  A balesetek okozta kárérték tavaly megközelítette a 200 millió forintot.

Néhány, a legfontosabb szabályok közül

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
  • A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
  • A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)!
  • Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul!
  • Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.

A tiltott helyen tartózkodás, a villamos felső vezeték megközelítése életveszélyes, a sínre helyezett tárgy súlyosan veszélyeztetheti a közlekedő vonatok biztonságát. 

A vasúti átjárós balesetek számának visszaszorítása valamennyiünk közös ügye, ezért a MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!

Van segítség. Ezeket a számokat hívja, ha segítségre van szüksége. Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ): 116-123, 0-24 órában ingyenesen hívható. Ifjúsági Lelki Elsősegély vonal: 137-00, ingyenesen hívható telefonszámon érhető el hétfőtől péntekig 17-21 óra között


 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában