2025.02.13. 11:09
Tudományról diákoknak – Bohár Anna mosonmagyaróvári piarista diák az országos dobogón
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem idén tizenkettedszer rendezte meg „Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél a felsőoktatásba" elnevezésű programját. Bohár Anna, a mosonmagyaróvári Piarista Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 10.b osztályos tanulója a társadalom- és természettudományok kategóriában is sikeresen pályázott, és mindkét esszéjével továbbjutott a döntőbe, ahol szakmai zsűri előtt mutathatta be választott témáit.

Tudományról diákoknak: Bohár Annát irodalomból Pozsgai Eszter, biológiából dr. Tóthné Ruzsa Irén készítette fel.
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem idén tizenkettedszer rendezte meg „Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél a felsőoktatásba" elnevezésű programját. A diákok több művészeti és tudományterülethez kapcsolódóan készülhettek esszével, rövidfilmmel, tematikus fotóanyaggal. Bohár Anna, a Piarista Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda 10.b osztályos tanulója a társadalom- és természettudományok kategóriában is pályázott. Anna mindkét esszéjével továbbjutott a döntőbe, ahol szakmai zsűri előtt mutathatta be választott témáit.

Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból: Klasszikus vagy kortárs?
Irodalomból a „Klasszikus vagy kortárs? Milyen a jó olvasmány? Az Üvöltő szelek és a Fourth Wing irodalmi értékei” című esszéjében egy rendkívül aktuális és széles réteget érintő kérdésre kereste a választ. A választott kortárs szerző és műve, a fiatalok körében népszerű Rebecca Yarros könyve, a Fourth Wing (amiről a Nők Lapja a napokban így fogalmazott: „A könyv, amiről mindenki beszél…”) azonnal megvolt, ehhez keresett Anna egy „hasonló” klasszikus művet a könnyebb összehasonlítás végett. Így esett a választása Emily Brontë gótikus regényére, az Üvöltő szelekre.
- Anna egyetért Nyiri Péter irodalomtörténésszel abban, hogy a klasszikus örök irodalmi érték nem avul el, emellett erősíti a nemzeti öntudatot. A fiatalok megértik a klasszikus szövegeket, ha máshogy nem, szómagyarázattal, és igenis a Jókai-regények is tartalmaznak izgalmas jeleneteket. Kazinczy Ferenc szavaival egyetetértve a fentebb stílű, esztétikailag magasabb színvonalú alkotások művelik az olvasót, és többek között a szókincs bővítésével a nyelvművelést is segítik.
- A kortárs irodalom köznyelvibb nyelvet, és kísérletezőbb stílust használ, valamint olyan témákkal foglalkozik, mint például az identitás, a nemek, a globalizáció, környezetvédelem vagy a mentális egészség. Új formákat és szerkezeteket alkalmaznak, a modern közönség számára íródtak, és a jelen pillanat gondjaival foglalkoznak. Emellett a szélesebb közönség számára könnyebben hozzáférhetőek.
- Visszatérve a dolgozat címében feltett kérdésre: nem klasszikus vagy kortárs, sokkal inkább klasszikus és kortárs!
- Az irodalomtudomány területén elért dobogós harmadik helyezésével Anna többletpontokhoz juthat az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemre történő felsőoktatási felvételi során, valamint irodalmi pályamunkáját idén megjelentetik a Tehetségfüzetben. Ez a publikációs lehetőség óriási büszkeség, és egyben mérföldkő Anna középiskolai tudományos tevékenységében.

Miért ne drogozzunk?
Biológiából Anna „Milyen károkat okoznak a drogok? Miért ne drogozzunk? Tervezz meg egy hatékony drogprevenciót!” címmel tartotta meg tudományos igényű előadását. Annát régóta érdekli a toxikológia, több ezzel a témával foglalkozó filmet megnézett, cikket olvasott. Esszéjével kapcsolatban a zsűri kiemelte, hogy az egyik legkomolyabb szakirodalmi háttérrel rendelkező dolgozat volt az idei versenyben.
Előadásában Anna hangsúlyozta, hogy betonfal helyett üvegfalat szeretne állítani a diákok elé, ugyanis nem eltakarni akar, hanem megmutatni a tiltás okát. Anna beszélt a függőségek kialakulásáról, a megelőzésről. A Piarista-iskola drogprevenciós nagyköveteként célja, hogy előadást tartson diáktársainak erről a témáról. Anna a digitális és természettudományos szekcióban negyedik helyezést ért el.
A piarista diákot irodalomból Pozsgai Eszter, biológiából dr. Tóthné Ruzsa Irén készítette fel.