Ravasz csalók

2025.02.25. 09:25

Adathalász emailekkel bombázzák a Győr-Moson-Sopronban élőket

Az online tér veszélyeire hívja fel a rendőrség és a fogyasztóvédelem is a figyelmünket. Nem elég beszélni arról, mitre figyeljünk, hogy ne váljunk áldozattá.

A rendőrség tájékoztatása szerint az elmúlt időszakban több vármegyénkben élő személyhez érkezett adathalász e-mail, amelyben a csalók különböző kereskedelmi szolgáltatók, bankok ügyfélszolgálata nevében kérték a fizetési elmaradások kiegyenlítését. Mit tegyünk, hogy ne váljunk áldozattá? A héten egy mosonmagyaróvári nő jelentette be a rendőrségen, hogy csalók áldozatává vált. Egy energiakereskedelmi vállalattól kapott fizetési felszólítást e-mailben számlája kiegyenlítése miatt. A szélhámosok egy linket is mellékeltek a hamis dokumentációhoz, amelyet a sértett megnyitott, majd adatainak megadásával az elkövetők hozzáfértek a pénzéhez, amelyet el is használtak.

Ne váljunk áldozattá!
Ne váljunk áldozattá az online térben sem! Forrás: MW archívum

Ne váljunk áldozattá!

A rendőrség felhívja a figyelmet arra, hogy az elkövetők gyakran valamilyen nagy ügyfélkörű szolgáltató nevében keresik fel áldozataikat. A hivatalosnak látszó üzenetekben olyan linkeket használnak fel, amelyek a banki oldalhoz megtévesztésig hasonlító adathalász weboldalra irányítják át a sértettet. Legyünk különösen éberek, ha egy szolgáltató e-mailben, telefonon vagy SMS-ben bizalmas információkat, banki adatokat, azonosítókat kér, vagy azonnali fizetésre szólít fel! Bankszámlaadatainkat, banki azonosítóinkat se adjuk meg automatikusan! Ellenőrizzük a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ő küldte-e a levelet, és annak tartalma valós-e!

Az online vásárlásokkal kapcsolatban is nagyon körültekintően kell eljárni. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége arról számolt be, hogy az online vásárlások kapcsán egyre többször fordul elő, hogy a fogyasztó nem rendelt terméket az adott vállalkozástól, azonban tévedésből átveszi a csomagot, ki is fizeti, mert azt gondolja, hogy esetleg valamelyik családtagja rendelte. Utóbb azonban kiderül, hogy senki nem rendelte, a csomag pedig ki van fizetve, a webáruház pedig azt kéri, hogy a fogyasztó saját költségén küldje vissza a csomagot, és majd utána visszafizetik a csomag árát, de a visszaküldés költségét nem, pedig ilyen esetben az sem terhelheti a fogyasztót.

Sok panasz érkezik az eMagra is, elérhetetlen az olyan ügyintéző, aki érdemben tud dönteni, segíteni a fogyasztónak. Nem változott a helyzet abban sem, hogy sok rendelésnél teljesen más terméket kap a fogyasztó, mint amilyet szeretett volna.

Nem győzik felhívni a figyelmet arra is, hogy online vásárlás esetén ne kattintsunk azonnal a vásárlás gombra, ha meglátunk egy jól hangzó akcióval hirdetett terméket. Nézzük meg, milyen vásárlási feltételek vannak, hogyan lehet fizetni, mik a szállítási díjak és határidők, egyáltalán, ki az eladó. Ha a honlapon nem találunk cégnevet, vagy gyanús a név és az elérhetőség, nyugodtan zárjuk be az ablakot, és keresgessünk máshol. Azt sem árt megnézni, más oldalakon mennyibe kerül az adott termék, milyen feltételekkel árusítják, és a vásárlói véleményeket is nyugodtan olvasgassuk, sok hasznos tanácsra, vagy éppen figyelmeztetésre lelhetünk ott is. Tudjuk meg azt is, hogy az eladó székhelye melyik országban található, sokkal könnyebben tudjuk érvényesíteni jogainkat, ha egy magyar vállalkozással kell megoldani a problémát. Ha nem az Európai Unióból érkezik a termék, és gond van, akkor lényegében búcsút is inthetünk jogaink érvényesítésének. 

A szolgáltatók emailjeit is ellenőrizzük!
A szolgáltatók e-mailjeit is ellenőrizzük! Forrás: MW archívum

Mire figyeljünk online vásárlásnál?

Bagoly Beáta a Győr Moson Sopron Vármegyei Békéltető Testület elnöke vármegyei eseteket is bőven tud hozni. – Az online vásárlásokkal kapcsolatban nem győzzük elég sokszor hangsúlyozni, hogy 

  • a fogyasztó a vásárlást megelőzően minden esetben próbáljon tájékozódni a webshop megbízhatóságáról, 
  • olvasson vásárlói véleményeket, tapasztalatokat. 
  • Vizsgáljuk meg, hogy a honlapon közzé vannak-e téve általános szerződési feltételek. Ebben szerepelnie kell a cég nevének, székhelyének, akitől vásárolunk. 
  • Tájékozódjunk, a visszaküldés lehetőségének határidejéről, módjáról és költségeiről. 
  • Ha minden feltételt el tudunk fogadni, csak akkor rendeljünk a webshopból! 
  • Különösen fontoljuk meg, hogy törékeny termékeket, illetőleg nagyobb méretű bútorokat számunkra ismeretlen webáruházból vásároljunk. 
  • A későbbi jogérvényesítés lehetőségének szempontjából legbiztonságosabb magyar székhelyű vállalkozásoktól rendelni. Attól függetlenül, hogy egy honlap .hu-ra végződik, még nem jelenti azt, hogy az üzemeltető cég magyar. Az Európai Unión kívül honos vállalkozás esetén gyakorlatilag teljesen esetleges, hogy érdemben sikerül-e hibás teljesítés esetén a fogyasztó igényének érvényt szerezni. 

Az utóbbi időben több olyan esetről szereztünk tudomást, ahol az egyik futárcég közvetlenül a tervezett kézbesítés előtt minden esetben felhívja telefonon a megrendelőt, és ha az éppen nem veszi fel a telefont, meg sem kísérli a kézbesítést, jóllehet lenne a megjelölt helyen átvevő személy, hanem automatikusan meghiúsult kézbesítésként rögzíti a rendszerben.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában